Overtraining level of elite adolescent swimmers during the season and its influenceability by PST and mindfulness intervention
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00097784" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00097784 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Zhodnocení efektu mentální přípravy na soutěžní stav a na výskyt syndromu přetrénování v adolescenci
Original language description
Hlavním studie bylo prozkoumat, jak se mění úroveň přetrénování v různých fázích sportovní sezóny vrcholových sportovců – plavců a zda může psychologický zásah (midfulness, PST) tuto úroveň ovlivnit. Podstatou realizace mentálního tréninku (PST – psychological skills training) bylo rozvinout schopnosti, které vrcholoví sportovci užívají v běžném životě a odpovídajícím způsobem je aplikovat ve sportovním prostředí. Mentální trénink využívající kognitivní metody (mindfulness) si kladl za cíl rozvinout sportovcovy schopnosti tak, aby mu umožnily lepší výkon a vycházel z předpokladu, že mindfulness intervence vedou ke změnám ve schopnosti reagovat na stresové situace a postupně vedou k efektivnějšímu mentálnímu fungování. Výzkum proběhl podle kvalitativního designu „single-subject“ s několikanásobným baseline napříč participanty. Přetrénování bylo sledováno u několika subjektů, jimiž byli vrcholoví plavci ve věku 17-18 let, kteří se pravidelně účastní reprezentačních sprinterských závodů a trénují 5 krát týdně, nejčastěji ve dvoufázovém režimu. Intervence byla zahájena u každého participanta v jiný čas tak, aby bylo zřejmé, zdali případná změna v chování byla následkem samotné intervence či jiných intervenujících proměnných. Baseline sestávala z šesti měření, v průběhu třech týdnů v intervalu dvakrát týdně. Použito bylo SWLS , POMS, PSQ a měření variability srdeční frekvence. Výsledky participantů byly analyzovány samostatně, na sympóziu budou prezentovány výsledky čtyř probandů na časové ose, přičemž výskyt příznaků přetrénování nejvýznamněji ovlivnil vliv sezónních tréninkových fází.
Czech name
Zhodnocení efektu mentální přípravy na soutěžní stav a na výskyt syndromu přetrénování v adolescenci
Czech description
Hlavním studie bylo prozkoumat, jak se mění úroveň přetrénování v různých fázích sportovní sezóny vrcholových sportovců – plavců a zda může psychologický zásah (midfulness, PST) tuto úroveň ovlivnit. Podstatou realizace mentálního tréninku (PST – psychological skills training) bylo rozvinout schopnosti, které vrcholoví sportovci užívají v běžném životě a odpovídajícím způsobem je aplikovat ve sportovním prostředí. Mentální trénink využívající kognitivní metody (mindfulness) si kladl za cíl rozvinout sportovcovy schopnosti tak, aby mu umožnily lepší výkon a vycházel z předpokladu, že mindfulness intervence vedou ke změnám ve schopnosti reagovat na stresové situace a postupně vedou k efektivnějšímu mentálnímu fungování. Výzkum proběhl podle kvalitativního designu „single-subject“ s několikanásobným baseline napříč participanty. Přetrénování bylo sledováno u několika subjektů, jimiž byli vrcholoví plavci ve věku 17-18 let, kteří se pravidelně účastní reprezentačních sprinterských závodů a trénují 5 krát týdně, nejčastěji ve dvoufázovém režimu. Intervence byla zahájena u každého participanta v jiný čas tak, aby bylo zřejmé, zdali případná změna v chování byla následkem samotné intervence či jiných intervenujících proměnných. Baseline sestávala z šesti měření, v průběhu třech týdnů v intervalu dvakrát týdně. Použito bylo SWLS , POMS, PSQ a měření variability srdeční frekvence. Výsledky participantů byly analyzovány samostatně, na sympóziu budou prezentovány výsledky čtyř probandů na časové ose, přičemž výskyt příznaků přetrénování nejvýznamněji ovlivnil vliv sezónních tréninkových fází.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů