All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Sepulchral sculpture of the 1890´s – early works of Bohumil Kafka, Josef Mařatka and Stanislav Sucharda

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00098738" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00098738 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Sepulkrální sochařství devadesátých let – rané práce Bohumila Kafky, Josefa Mařatky a Stanislava Suchardy

  • Original language description

    Příspěvek se zabývá ranými sepulkrálními realizacemi Bohumila Kafky, Josefa Mařatky a Stanislava Suchardy. Náhrobní tvorbě věnoval největší pozornost Bohumil Kafka, jehož dílo je i díky rozsáhlé pozůstalosti dokumentováno nejlépe. Jeho Pieta z roku 1898 se nachází na hřbitově v Březině u Mnichova Hradiště, Krucifix z téhož roku určený pro náhrobek A. Watzina na Olšanských hřbitovech je dnes doložen pouze fotografií z Kafkovy pozůstalosti. Nejslavnější Kafkovy náhrobky pocházejí z období po roce 1900: náhrobek Karla Maydla z roku 1904 a náhrobek Josefa Kaizla se sochou Objetí lásky a smrti z let 1906–7. Málo známé jsou Kafkovy mimopražské realizace: náhrobek malíře S. H. Pinkase a jeho manželky v Sázavě, náhrobek H. Schiktanze v Nekoři a náhrobek manželů Benešových v Kožlanech. Pieta Josefa Mařatky pro náhrobek rodiny Ullmannovy na hřbitově v Příbrami vznikla rovněž v roce 1898. Ve srovnání s Kafkovou Pietou je Mařatkova práce více ovlivněna Myslbekem a obecně akademickým, ke klasicismu směřujícím sochařstvím. Pozdější Mařatkovy náhrobky tento klasický modus neopouštějí, sepulkrální tvorba však představuje u Mařatky téma spíš ojedinělé. Naopak v díle Stanislava Suchardy, který patřil k nejstarší generaci Myslbekových žáků, nalezneme těchto zakázek celou řadu. Doposud neznámé bylo provedení jeho slavného reliéfu Ukolébavka (1891-1892) na náhrobku Boženy Dostálové v Libici nad Cidlinou. Z roku 1898 pochází též proslavený Suchardův reliéf Poklad na námět Erbenovy Kytice, který byl jako náhrobek uplatněn vícekrát. Všechny zmiňované náhrobky tvoří velmi zajímavou skupinu děl z konce devadesátých let 19. století, jež přes rozdílné zaměření sochařů vykazují některé společné rysy. Zároveň všechna tato raná a ne zcela známá díla ozřejmují počátky tvorby jednotlivých sochařů a naznačují mnohé k jejich pozdějšímu směřování.

  • Czech name

    Sepulkrální sochařství devadesátých let – rané práce Bohumila Kafky, Josefa Mařatky a Stanislava Suchardy

  • Czech description

    Příspěvek se zabývá ranými sepulkrálními realizacemi Bohumila Kafky, Josefa Mařatky a Stanislava Suchardy. Náhrobní tvorbě věnoval největší pozornost Bohumil Kafka, jehož dílo je i díky rozsáhlé pozůstalosti dokumentováno nejlépe. Jeho Pieta z roku 1898 se nachází na hřbitově v Březině u Mnichova Hradiště, Krucifix z téhož roku určený pro náhrobek A. Watzina na Olšanských hřbitovech je dnes doložen pouze fotografií z Kafkovy pozůstalosti. Nejslavnější Kafkovy náhrobky pocházejí z období po roce 1900: náhrobek Karla Maydla z roku 1904 a náhrobek Josefa Kaizla se sochou Objetí lásky a smrti z let 1906–7. Málo známé jsou Kafkovy mimopražské realizace: náhrobek malíře S. H. Pinkase a jeho manželky v Sázavě, náhrobek H. Schiktanze v Nekoři a náhrobek manželů Benešových v Kožlanech. Pieta Josefa Mařatky pro náhrobek rodiny Ullmannovy na hřbitově v Příbrami vznikla rovněž v roce 1898. Ve srovnání s Kafkovou Pietou je Mařatkova práce více ovlivněna Myslbekem a obecně akademickým, ke klasicismu směřujícím sochařstvím. Pozdější Mařatkovy náhrobky tento klasický modus neopouštějí, sepulkrální tvorba však představuje u Mařatky téma spíš ojedinělé. Naopak v díle Stanislava Suchardy, který patřil k nejstarší generaci Myslbekových žáků, nalezneme těchto zakázek celou řadu. Doposud neznámé bylo provedení jeho slavného reliéfu Ukolébavka (1891-1892) na náhrobku Boženy Dostálové v Libici nad Cidlinou. Z roku 1898 pochází též proslavený Suchardův reliéf Poklad na námět Erbenovy Kytice, který byl jako náhrobek uplatněn vícekrát. Všechny zmiňované náhrobky tvoří velmi zajímavou skupinu děl z konce devadesátých let 19. století, jež přes rozdílné zaměření sochařů vykazují některé společné rysy. Zároveň všechna tato raná a ne zcela známá díla ozřejmují počátky tvorby jednotlivých sochařů a naznačují mnohé k jejich pozdějšímu směřování.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    Epigraphica & Sepulcralia 7

  • ISBN

    9788086890951

  • ISSN

    2336-3363

  • e-ISSN

  • Number of pages

    21

  • Pages from-to

    191-211

  • Publisher name

    Artefactum, nakladatelství Útavu dějin umění AV ČR, v.v.i.

  • Place of publication

    Praha

  • Event location

    Praha

  • Event date

    Jan 1, 2016

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article