Sepulchral sculpture of the 1890´s – early works of Bohumil Kafka, Josef Mařatka and Stanislav Sucharda
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00098738" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00098738 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Sepulkrální sochařství devadesátých let – rané práce Bohumila Kafky, Josefa Mařatky a Stanislava Suchardy
Original language description
Příspěvek se zabývá ranými sepulkrálními realizacemi Bohumila Kafky, Josefa Mařatky a Stanislava Suchardy. Náhrobní tvorbě věnoval největší pozornost Bohumil Kafka, jehož dílo je i díky rozsáhlé pozůstalosti dokumentováno nejlépe. Jeho Pieta z roku 1898 se nachází na hřbitově v Březině u Mnichova Hradiště, Krucifix z téhož roku určený pro náhrobek A. Watzina na Olšanských hřbitovech je dnes doložen pouze fotografií z Kafkovy pozůstalosti. Nejslavnější Kafkovy náhrobky pocházejí z období po roce 1900: náhrobek Karla Maydla z roku 1904 a náhrobek Josefa Kaizla se sochou Objetí lásky a smrti z let 1906–7. Málo známé jsou Kafkovy mimopražské realizace: náhrobek malíře S. H. Pinkase a jeho manželky v Sázavě, náhrobek H. Schiktanze v Nekoři a náhrobek manželů Benešových v Kožlanech. Pieta Josefa Mařatky pro náhrobek rodiny Ullmannovy na hřbitově v Příbrami vznikla rovněž v roce 1898. Ve srovnání s Kafkovou Pietou je Mařatkova práce více ovlivněna Myslbekem a obecně akademickým, ke klasicismu směřujícím sochařstvím. Pozdější Mařatkovy náhrobky tento klasický modus neopouštějí, sepulkrální tvorba však představuje u Mařatky téma spíš ojedinělé. Naopak v díle Stanislava Suchardy, který patřil k nejstarší generaci Myslbekových žáků, nalezneme těchto zakázek celou řadu. Doposud neznámé bylo provedení jeho slavného reliéfu Ukolébavka (1891-1892) na náhrobku Boženy Dostálové v Libici nad Cidlinou. Z roku 1898 pochází též proslavený Suchardův reliéf Poklad na námět Erbenovy Kytice, který byl jako náhrobek uplatněn vícekrát. Všechny zmiňované náhrobky tvoří velmi zajímavou skupinu děl z konce devadesátých let 19. století, jež přes rozdílné zaměření sochařů vykazují některé společné rysy. Zároveň všechna tato raná a ne zcela známá díla ozřejmují počátky tvorby jednotlivých sochařů a naznačují mnohé k jejich pozdějšímu směřování.
Czech name
Sepulkrální sochařství devadesátých let – rané práce Bohumila Kafky, Josefa Mařatky a Stanislava Suchardy
Czech description
Příspěvek se zabývá ranými sepulkrálními realizacemi Bohumila Kafky, Josefa Mařatky a Stanislava Suchardy. Náhrobní tvorbě věnoval největší pozornost Bohumil Kafka, jehož dílo je i díky rozsáhlé pozůstalosti dokumentováno nejlépe. Jeho Pieta z roku 1898 se nachází na hřbitově v Březině u Mnichova Hradiště, Krucifix z téhož roku určený pro náhrobek A. Watzina na Olšanských hřbitovech je dnes doložen pouze fotografií z Kafkovy pozůstalosti. Nejslavnější Kafkovy náhrobky pocházejí z období po roce 1900: náhrobek Karla Maydla z roku 1904 a náhrobek Josefa Kaizla se sochou Objetí lásky a smrti z let 1906–7. Málo známé jsou Kafkovy mimopražské realizace: náhrobek malíře S. H. Pinkase a jeho manželky v Sázavě, náhrobek H. Schiktanze v Nekoři a náhrobek manželů Benešových v Kožlanech. Pieta Josefa Mařatky pro náhrobek rodiny Ullmannovy na hřbitově v Příbrami vznikla rovněž v roce 1898. Ve srovnání s Kafkovou Pietou je Mařatkova práce více ovlivněna Myslbekem a obecně akademickým, ke klasicismu směřujícím sochařstvím. Pozdější Mařatkovy náhrobky tento klasický modus neopouštějí, sepulkrální tvorba však představuje u Mařatky téma spíš ojedinělé. Naopak v díle Stanislava Suchardy, který patřil k nejstarší generaci Myslbekových žáků, nalezneme těchto zakázek celou řadu. Doposud neznámé bylo provedení jeho slavného reliéfu Ukolébavka (1891-1892) na náhrobku Boženy Dostálové v Libici nad Cidlinou. Z roku 1898 pochází též proslavený Suchardův reliéf Poklad na námět Erbenovy Kytice, který byl jako náhrobek uplatněn vícekrát. Všechny zmiňované náhrobky tvoří velmi zajímavou skupinu děl z konce devadesátých let 19. století, jež přes rozdílné zaměření sochařů vykazují některé společné rysy. Zároveň všechna tato raná a ne zcela známá díla ozřejmují počátky tvorby jednotlivých sochařů a naznačují mnohé k jejich pozdějšímu směřování.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Epigraphica & Sepulcralia 7
ISBN
9788086890951
ISSN
2336-3363
e-ISSN
—
Number of pages
21
Pages from-to
191-211
Publisher name
Artefactum, nakladatelství Útavu dějin umění AV ČR, v.v.i.
Place of publication
Praha
Event location
Praha
Event date
Jan 1, 2016
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—