The Arrival from the Darkness. Possibilities and Functions of the Flashback in the Narrative Construction
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00099331" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00099331 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Příchozí z temnot : Možnosti a funkce flashbacku v konstrukci vyprávění
Original language description
Tato analytická studie popisuje možnosti a funkce v použití flashbacku ve filmových dílech Jana Stanislava Kolára, které zasazuje do kontextu filmové výroby v českých zemích do roku 1922. Poznamenává, že v tomto období se flashback stal standardně uplatňovaným postupem, přičemž ale Kolár představuje zcela ojedinělou tendenci při experimentování s jeho využitím v českém prostředí. Příspěvek se primárně zaměřuje na rozsáhlý flashback ve snímku PŘÍCHOZÍ Z TEMNOT jako příklad Kolárovy sofistikované práce s distribucí informací, budováním komplexní sítě vztahů a paralel mezi postavami a tříštěním lineárně vedeného vyprávění. Zároveň se zabývá samotnou vnitřní výstavbou tohoto flashbacku v souvislostech rozpoznávání jeho vývojových fází a poskytování důležitých vodítek pro vývoj příběhu. Dále vysvětluje způsoby využití flashbacků v ostatních Kolárových snímcích: plnění několika různých funkcí nad rámec primárně ilustrativní povahy v DÁMĚ S MALOU NOŽKOU; jako prostředek transformace převzaté látky a výstavby expozice v případě filmů KŘÍŽ U POTOKA a MRTVÍ ŽIJÍ; práce s perspektivou vyprávěné události v OTRÁVENÉM SVĚTLE.
Czech name
Příchozí z temnot : Možnosti a funkce flashbacku v konstrukci vyprávění
Czech description
Tato analytická studie popisuje možnosti a funkce v použití flashbacku ve filmových dílech Jana Stanislava Kolára, které zasazuje do kontextu filmové výroby v českých zemích do roku 1922. Poznamenává, že v tomto období se flashback stal standardně uplatňovaným postupem, přičemž ale Kolár představuje zcela ojedinělou tendenci při experimentování s jeho využitím v českém prostředí. Příspěvek se primárně zaměřuje na rozsáhlý flashback ve snímku PŘÍCHOZÍ Z TEMNOT jako příklad Kolárovy sofistikované práce s distribucí informací, budováním komplexní sítě vztahů a paralel mezi postavami a tříštěním lineárně vedeného vyprávění. Zároveň se zabývá samotnou vnitřní výstavbou tohoto flashbacku v souvislostech rozpoznávání jeho vývojových fází a poskytování důležitých vodítek pro vývoj příběhu. Dále vysvětluje způsoby využití flashbacků v ostatních Kolárových snímcích: plnění několika různých funkcí nad rámec primárně ilustrativní povahy v DÁMĚ S MALOU NOŽKOU; jako prostředek transformace převzaté látky a výstavby expozice v případě filmů KŘÍŽ U POTOKA a MRTVÍ ŽIJÍ; práce s perspektivou vyprávěné události v OTRÁVENÉM SVĚTLE.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
29
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
85-97
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85032501366