‘A Living Flower of the Spring’ or a New Concept? : The Response of Collectors to the Work of Adriena Šimotová in State-Socialist Czechoslovakia between 1965 and 1980
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00102993" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00102993 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
„Živý květ jara“, či nový koncept? : Sběratelská reflexe tvorby Adrieny Šimotové v socialistickém Československu v letech 1965–1980. Nástin problematiky
Original language description
V recenzi věnované první samostatné výstavě Adrieny Šimotové v Galerii Československý spisovatel v roce 1965 označil Jiří Šetlík malířčinu tvorbu za „živý květ pražského výstavního jara“. Termín symbolizuje východisko, od nějž se v polovině 70. let, po osobní tragédii, vydala k odlišné, kvalitativně nové konceptuální a materiálové tvorbě, textilním kolážím s náměty mezilidské komunikace a posléze papírovým reliéfům. Nakolik na autorčino dílo v letech 1965 až 1980 reagovala nově vznikající generace soukromých sběratelů současného umění a nakolik veřejné sbírkové instituce? Mezi prvními osobnostmi, které dílo Šimotové sběratelsky docenily, byla galeristka Meda Mládková a básník Jiří Kolář. Významné textilní koláže z přelomového cyklu Vymezení člověka (1977) se dostaly do sbírek Jiřího Valocha a Milana Webera. Jeden z prvních rozměrných papírových reliéfů získal architekt Josef Chloupek. Tyto osobnosti současně autorce v problematickém období, kdy její dílo nemohlo být v centrech vystavováno, pořádaly lokální přehlídky. Akvizice veřejných sbírek, byť začaly dříve, stavěly konzervativně na tradičnější malířské poloze šedesátých let.
Czech name
„Živý květ jara“, či nový koncept? : Sběratelská reflexe tvorby Adrieny Šimotové v socialistickém Československu v letech 1965–1980. Nástin problematiky
Czech description
V recenzi věnované první samostatné výstavě Adrieny Šimotové v Galerii Československý spisovatel v roce 1965 označil Jiří Šetlík malířčinu tvorbu za „živý květ pražského výstavního jara“. Termín symbolizuje východisko, od nějž se v polovině 70. let, po osobní tragédii, vydala k odlišné, kvalitativně nové konceptuální a materiálové tvorbě, textilním kolážím s náměty mezilidské komunikace a posléze papírovým reliéfům. Nakolik na autorčino dílo v letech 1965 až 1980 reagovala nově vznikající generace soukromých sběratelů současného umění a nakolik veřejné sbírkové instituce? Mezi prvními osobnostmi, které dílo Šimotové sběratelsky docenily, byla galeristka Meda Mládková a básník Jiří Kolář. Významné textilní koláže z přelomového cyklu Vymezení člověka (1977) se dostaly do sbírek Jiřího Valocha a Milana Webera. Jeden z prvních rozměrných papírových reliéfů získal architekt Josef Chloupek. Tyto osobnosti současně autorce v problematickém období, kdy její dílo nemohlo být v centrech vystavováno, pořádaly lokální přehlídky. Akvizice veřejných sbírek, byť začaly dříve, stavěly konzervativně na tradičnější malířské poloze šedesátých let.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Opuscula historiae artium
ISSN
1211-7390
e-ISSN
—
Volume of the periodical
66/2017
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
16
Pages from-to
166-181
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85049359015