The Films of Angela Schanelec : Between Boredom and Excited Anticipation : Minimalistic Motion in Slow Cinema
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00105563" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00105563 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Filmy Angely Schanelec mezi nudou a vzrušujícím očekáváním : Minimalistický pohyb v pomalé kinematografii
Original language description
Studie analyzuje filmy německé režisérky Angely Schanelec v kontextu pomalé kinematografie. Zatímco existující výzkum pomalé kinematografie zdůrazňuje její opoziční vztah k rapidně se zrychlující hollywoodské kinematografii a neoliberálnímu kapitalismu, zde je důraz na opozice přítomné uvnitř pomalých filmů. Na základě analytické poetiky filmu Davida Bordwella a neoformalistického přístupu Bordwella a Kristin Thompson tato studie tvrdí, že filmy A. Schanelec jsou řízeny vzájemně protikladnými, systematicky rozvíjenými typy pohybu na rovině formy i stylu. Pomalý nebo zpomalený pohyb je často kontrastován s uvolněným či zdůrazněným pohybem. Jak ukazuje podrobná analýza filmu Můj pomalý život, tento film výrazně brzdí pohyb na úrovni vyprávění (postavy, události, časoprostorové mezery), k čemuž pak tvoří kontrast jeden nečekaný výbuch nekontrolovaného pohybu na úrovni hereckého projevu. Následující krátké analýzy filmů Odpoledne a Orly pak ilustrují, jak se tato dynamika mezi různými typy pohybu proměňuje napříč režisérčinými dalšími snímky. Odpoledne obsahuje podobnou dynamiku jako Můj pomalý život, tentokrát však na rovině stylu, kde stabilní vnitřní norma, sestávající z pomalých pohybů kamery a detailního rámování je sporadicky narušena nečekanou deviací. Orly pak rovnoměrně kombinuje různé typy potlačovaného a zdůrazňovaného pohybu na rovině formy i stylu. Jak tato studie ukazuje, pomalé filmy nemusí být nutně chápány jen jako opoziční vzdor k dominantnímu typu kinematografie. Samy o sobě mohou tyto filmy obsahovat vzrušující protikladné opozice.
Czech name
Filmy Angely Schanelec mezi nudou a vzrušujícím očekáváním : Minimalistický pohyb v pomalé kinematografii
Czech description
Studie analyzuje filmy německé režisérky Angely Schanelec v kontextu pomalé kinematografie. Zatímco existující výzkum pomalé kinematografie zdůrazňuje její opoziční vztah k rapidně se zrychlující hollywoodské kinematografii a neoliberálnímu kapitalismu, zde je důraz na opozice přítomné uvnitř pomalých filmů. Na základě analytické poetiky filmu Davida Bordwella a neoformalistického přístupu Bordwella a Kristin Thompson tato studie tvrdí, že filmy A. Schanelec jsou řízeny vzájemně protikladnými, systematicky rozvíjenými typy pohybu na rovině formy i stylu. Pomalý nebo zpomalený pohyb je často kontrastován s uvolněným či zdůrazněným pohybem. Jak ukazuje podrobná analýza filmu Můj pomalý život, tento film výrazně brzdí pohyb na úrovni vyprávění (postavy, události, časoprostorové mezery), k čemuž pak tvoří kontrast jeden nečekaný výbuch nekontrolovaného pohybu na úrovni hereckého projevu. Následující krátké analýzy filmů Odpoledne a Orly pak ilustrují, jak se tato dynamika mezi různými typy pohybu proměňuje napříč režisérčinými dalšími snímky. Odpoledne obsahuje podobnou dynamiku jako Můj pomalý život, tentokrát však na rovině stylu, kde stabilní vnitřní norma, sestávající z pomalých pohybů kamery a detailního rámování je sporadicky narušena nečekanou deviací. Orly pak rovnoměrně kombinuje různé typy potlačovaného a zdůrazňovaného pohybu na rovině formy i stylu. Jak tato studie ukazuje, pomalé filmy nemusí být nutně chápány jen jako opoziční vzdor k dominantnímu typu kinematografie. Samy o sobě mohou tyto filmy obsahovat vzrušující protikladné opozice.
Classification
Type
J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu
ISSN
0862-397X
e-ISSN
—
Volume of the periodical
29
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
22
Pages from-to
47-68
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85049577279