Unfinished opera sketches and unrealised opera plans by Pavel Haas
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F18%3A00101581" target="_blank" >RIV/00216224:14210/18:00101581 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-62018" target="_blank" >https://www.opusmusicum.cz/content/opus-musicum-62018</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nedokončené operní náčrty a neuskutečněné operní plány Pavla Haase
Original language description
Divadlo a opera přitahovaly Pavla Haase již od dětství. Jediné Haasově dokončené opeře Šarlatán, komponované v letech 1934–1937, předcházela řada neúspěšných operních pokusů. Z doby Haasova mládí, kdy skladatel ještě neprošel soustavným kompozičním školením, se dochoval nedokončený pokus o operu Der Harfner (1913–1914) na německý text. Podrobněji se Pavel Haas seznámil s operním žánrem teprve v mistrovské třídě Leoše Janáčka na přelomu let 1920–1921. Z této doby pochází zhudebnění počátku veselohry Viktora Krylova Divoška. Jednalo se o domácí práci studentů kompozice, jejímž prostřednictvím se je Leoš Janáček pokoušel seznámit s různými aspekty zhudebňování prozaického dramatického textu. Ve 20. letech zaujala Pavla Haase postupně řada dramatických námětů, jejichž opernímu zpracování však zabránila neúspěšná vyjednávání s autory: Někdy po roce 1921 to byla komedie Loupežník Karla Čapka, posléze roku 1927 hra Kající Venuše Stanslava Loma na biblický námět a pravděpodobně roku 1928 židovské drama Dybuk Salomona Anskiho. Z roku 1932 pochází Haasova žádost o operní libreto adresovaná Vítězslavu Nezvalovi, která však ze strany spisovatele zůstala nevyslyšena.
Czech name
Nedokončené operní náčrty a neuskutečněné operní plány Pavla Haase
Czech description
Divadlo a opera přitahovaly Pavla Haase již od dětství. Jediné Haasově dokončené opeře Šarlatán, komponované v letech 1934–1937, předcházela řada neúspěšných operních pokusů. Z doby Haasova mládí, kdy skladatel ještě neprošel soustavným kompozičním školením, se dochoval nedokončený pokus o operu Der Harfner (1913–1914) na německý text. Podrobněji se Pavel Haas seznámil s operním žánrem teprve v mistrovské třídě Leoše Janáčka na přelomu let 1920–1921. Z této doby pochází zhudebnění počátku veselohry Viktora Krylova Divoška. Jednalo se o domácí práci studentů kompozice, jejímž prostřednictvím se je Leoš Janáček pokoušel seznámit s různými aspekty zhudebňování prozaického dramatického textu. Ve 20. letech zaujala Pavla Haase postupně řada dramatických námětů, jejichž opernímu zpracování však zabránila neúspěšná vyjednávání s autory: Někdy po roce 1921 to byla komedie Loupežník Karla Čapka, posléze roku 1927 hra Kající Venuše Stanslava Loma na biblický námět a pravděpodobně roku 1928 židovské drama Dybuk Salomona Anskiho. Z roku 1932 pochází Haasova žádost o operní libreto adresovaná Vítězslavu Nezvalovi, která však ze strany spisovatele zůstala nevyslyšena.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA18-05356S" target="_blank" >GA18-05356S: Pavel Haas: A Catalogue of the Music</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Opus musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Volume of the periodical
50
Issue of the periodical within the volume
6
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
17
Pages from-to
64-80
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—