Pluralism in the Tatarkiewicz's disjunctive definition of art
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F18%3A00104072" target="_blank" >RIV/00216224:14210/18:00104072 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pluralismus v alternativní definici Tatarkiewicze
Original language description
Polský humanista Władysław Tatarkiewicz se do oboru estetiky zapsal především třísvazkovou publikací Dějiny estetiky. Díky ní se na něj primárně nahlíží jako na historika estetiky, přesto se domnívám, že je možné nalézt v jeho publikacích či studiích jeho vlastní estetickou pozici. Tatarkiewiczova studie Definicja sztuki (Definice umění) byla publikována v roce 1971, tj. v době mezi vydáním Dějinami estetiky (1960, 1965) a Historií šesti pojmů (1975). Tato studie přináší obšírnou rekapitulaci dějinného vývoje definice umění a zároveň alternativní definici, která vzešla z autorova estetického pluralismu. Cílem příspěvku je představení umírněného postoje, který Tatarkiewicz zastává co do nároku na jednotnou definici umění. Tolerance týkající se platnosti a relevance vůči ostatním definicím vychází z jeho exkurzu do dějin estetiky, ve kterých sleduje proměny v porozumění a pojímání pojmu umění. Prostřednictvím Tatarkiewiczova estetického pluralismu tak lze odůvodnit nekonečné úsilí o definici umění.
Czech name
Pluralismus v alternativní definici Tatarkiewicze
Czech description
Polský humanista Władysław Tatarkiewicz se do oboru estetiky zapsal především třísvazkovou publikací Dějiny estetiky. Díky ní se na něj primárně nahlíží jako na historika estetiky, přesto se domnívám, že je možné nalézt v jeho publikacích či studiích jeho vlastní estetickou pozici. Tatarkiewiczova studie Definicja sztuki (Definice umění) byla publikována v roce 1971, tj. v době mezi vydáním Dějinami estetiky (1960, 1965) a Historií šesti pojmů (1975). Tato studie přináší obšírnou rekapitulaci dějinného vývoje definice umění a zároveň alternativní definici, která vzešla z autorova estetického pluralismu. Cílem příspěvku je představení umírněného postoje, který Tatarkiewicz zastává co do nároku na jednotnou definici umění. Tolerance týkající se platnosti a relevance vůči ostatním definicím vychází z jeho exkurzu do dějin estetiky, ve kterých sleduje proměny v porozumění a pojímání pojmu umění. Prostřednictvím Tatarkiewiczova estetického pluralismu tak lze odůvodnit nekonečné úsilí o definici umění.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů