All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Pavel Haas’s Oeuvre in Theresienstadt (1941–1944)

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00107906" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00107906 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/141909" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/141909</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2019-2-2" target="_blank" >10.5817/MB2019-2-2</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Tvorba Pavla Haase v terezínském ghettu (1941–1944)

  • Original language description

    Český skladatel Pavel Haas (1899-1944) prožil poslední část svého života v ghettu Theresienstadt. Sem byl poslán po okupaci Čech a Moravy na sklonku roku 1941. Haas se několik prvních měsíců těžko vyrovnával s internací v ghettu. Dlouhá nečinnost byla ovšem vystřídána horečnou prací, která jej zařadila mezi nejaktivnější terezínské skladatele. Od druhé poloviny roku 1942 až do podzimu 1944 Haas zkomponoval sedm doložených skladeb. Z nich se pak do současnosti zachovaly tři. Nejen v Haasově případě platí, že téma místa prostupuje tvorbou a určuje charakter děl. Hektický závod s časem určoval nejen rozsah a obsazení, ale svůj výraz nalezl také v expresivitě a fragmentárnosti či nedokončenosti skladeb. Hudební díla komponována v emocionálně vypjatých chvílích jsou prostoupena systémem znaků a citací různé úrovně, vyjevujících touhu vyprávět vlastní příběh. Důležitým momentem hudebního provozu je rovněž fakt, že osudy svých děl více než kdy jindy skladatelé spojovali s vybranými interprety. Ti byli většinou objednavateli a v řadě případů také těmi, jež autograf uchránili před zničením.

  • Czech name

    Tvorba Pavla Haase v terezínském ghettu (1941–1944)

  • Czech description

    Český skladatel Pavel Haas (1899-1944) prožil poslední část svého života v ghettu Theresienstadt. Sem byl poslán po okupaci Čech a Moravy na sklonku roku 1941. Haas se několik prvních měsíců těžko vyrovnával s internací v ghettu. Dlouhá nečinnost byla ovšem vystřídána horečnou prací, která jej zařadila mezi nejaktivnější terezínské skladatele. Od druhé poloviny roku 1942 až do podzimu 1944 Haas zkomponoval sedm doložených skladeb. Z nich se pak do současnosti zachovaly tři. Nejen v Haasově případě platí, že téma místa prostupuje tvorbou a určuje charakter děl. Hektický závod s časem určoval nejen rozsah a obsazení, ale svůj výraz nalezl také v expresivitě a fragmentárnosti či nedokončenosti skladeb. Hudební díla komponována v emocionálně vypjatých chvílích jsou prostoupena systémem znaků a citací různé úrovně, vyjevujících touhu vyprávět vlastní příběh. Důležitým momentem hudebního provozu je rovněž fakt, že osudy svých děl více než kdy jindy skladatelé spojovali s vybranými interprety. Ti byli většinou objednavateli a v řadě případů také těmi, jež autograf uchránili před zničením.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA18-05356S" target="_blank" >GA18-05356S: Pavel Haas: A Catalogue of the Music</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Musicologica Brunensia

  • ISSN

    1212-0391

  • e-ISSN

    2336-436X

  • Volume of the periodical

    54

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    17-28

  • UT code for WoS article

    000508609200002

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85082317659