Pavel Haas’s Oeuvre in Theresienstadt (1941–1944)
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00107906" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00107906 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/141909" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/141909</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2019-2-2" target="_blank" >10.5817/MB2019-2-2</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Tvorba Pavla Haase v terezínském ghettu (1941–1944)
Original language description
Český skladatel Pavel Haas (1899-1944) prožil poslední část svého života v ghettu Theresienstadt. Sem byl poslán po okupaci Čech a Moravy na sklonku roku 1941. Haas se několik prvních měsíců těžko vyrovnával s internací v ghettu. Dlouhá nečinnost byla ovšem vystřídána horečnou prací, která jej zařadila mezi nejaktivnější terezínské skladatele. Od druhé poloviny roku 1942 až do podzimu 1944 Haas zkomponoval sedm doložených skladeb. Z nich se pak do současnosti zachovaly tři. Nejen v Haasově případě platí, že téma místa prostupuje tvorbou a určuje charakter děl. Hektický závod s časem určoval nejen rozsah a obsazení, ale svůj výraz nalezl také v expresivitě a fragmentárnosti či nedokončenosti skladeb. Hudební díla komponována v emocionálně vypjatých chvílích jsou prostoupena systémem znaků a citací různé úrovně, vyjevujících touhu vyprávět vlastní příběh. Důležitým momentem hudebního provozu je rovněž fakt, že osudy svých děl více než kdy jindy skladatelé spojovali s vybranými interprety. Ti byli většinou objednavateli a v řadě případů také těmi, jež autograf uchránili před zničením.
Czech name
Tvorba Pavla Haase v terezínském ghettu (1941–1944)
Czech description
Český skladatel Pavel Haas (1899-1944) prožil poslední část svého života v ghettu Theresienstadt. Sem byl poslán po okupaci Čech a Moravy na sklonku roku 1941. Haas se několik prvních měsíců těžko vyrovnával s internací v ghettu. Dlouhá nečinnost byla ovšem vystřídána horečnou prací, která jej zařadila mezi nejaktivnější terezínské skladatele. Od druhé poloviny roku 1942 až do podzimu 1944 Haas zkomponoval sedm doložených skladeb. Z nich se pak do současnosti zachovaly tři. Nejen v Haasově případě platí, že téma místa prostupuje tvorbou a určuje charakter děl. Hektický závod s časem určoval nejen rozsah a obsazení, ale svůj výraz nalezl také v expresivitě a fragmentárnosti či nedokončenosti skladeb. Hudební díla komponována v emocionálně vypjatých chvílích jsou prostoupena systémem znaků a citací různé úrovně, vyjevujících touhu vyprávět vlastní příběh. Důležitým momentem hudebního provozu je rovněž fakt, že osudy svých děl více než kdy jindy skladatelé spojovali s vybranými interprety. Ti byli většinou objednavateli a v řadě případů také těmi, jež autograf uchránili před zničením.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA18-05356S" target="_blank" >GA18-05356S: Pavel Haas: A Catalogue of the Music</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Musicologica Brunensia
ISSN
1212-0391
e-ISSN
2336-436X
Volume of the periodical
54
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
17-28
UT code for WoS article
000508609200002
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85082317659