Incommensurability of Conceptual Schemes
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00109321" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00109321 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.ff.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kfi/Novinky/philosophia_abstrakty.pdf" target="_blank" >https://www.ff.upol.cz/fileadmin/userdata/FF/katedry/kfi/Novinky/philosophia_abstrakty.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Nesouměřitelnost pojmových schémat
Original language description
Veškeré myšlení probíhá v pojmech. Síť těchto pojmů nevědomky vrháme na vnímaný svět, který tak kategorizujeme a „dotváříme“. Existuje-li ale sítí – resp. pojmových schémat – více a jsou-li vzájemně nesouměřitelná, vyvstává přirozeně otázka, zda si budou jednotliví mluvčí schopni vždy porozumět a zda vůbec žijí ve stejném světě. Debatu o podobných otázkách se zdál ukončit na konci minulého století americký filozof Donald Davidson ve slavném článku O samotné myšlence pojmového schématu, kde dospěl k závěru, že už jen představa různých schémat je sporná a že tudíž všechny jazykem obdařené bytosti musejí vidět svět podobným způsobem. Naneštěstí pro filozofii se s jeho stanoviskem podstatná část myslitelů nesmířila a předložila četné námitky a pádné argumenty podporující názor opačný. V příspěvku se po úvodním představení problematiky zaměřím na Davidsonův přístup, abych následně vyložil jeho meze a v závěru předložil alternativní životaschopné teorie, kterých se Davidsonův argument netýká. Výsledek tohoto procesu lze stručně shrnout – jak vtipně poznamenal jeden z Davidsonových oponentů – jako zjištění, že článek O samotné myšlence pojmového schématu více než o samotné myšlence hovoří pouze o nějaké myšlence, o jedné z mnoha.
Czech name
Nesouměřitelnost pojmových schémat
Czech description
Veškeré myšlení probíhá v pojmech. Síť těchto pojmů nevědomky vrháme na vnímaný svět, který tak kategorizujeme a „dotváříme“. Existuje-li ale sítí – resp. pojmových schémat – více a jsou-li vzájemně nesouměřitelná, vyvstává přirozeně otázka, zda si budou jednotliví mluvčí schopni vždy porozumět a zda vůbec žijí ve stejném světě. Debatu o podobných otázkách se zdál ukončit na konci minulého století americký filozof Donald Davidson ve slavném článku O samotné myšlence pojmového schématu, kde dospěl k závěru, že už jen představa různých schémat je sporná a že tudíž všechny jazykem obdařené bytosti musejí vidět svět podobným způsobem. Naneštěstí pro filozofii se s jeho stanoviskem podstatná část myslitelů nesmířila a předložila četné námitky a pádné argumenty podporující názor opačný. V příspěvku se po úvodním představení problematiky zaměřím na Davidsonův přístup, abych následně vyložil jeho meze a v závěru předložil alternativní životaschopné teorie, kterých se Davidsonův argument netýká. Výsledek tohoto procesu lze stručně shrnout – jak vtipně poznamenal jeden z Davidsonových oponentů – jako zjištění, že článek O samotné myšlence pojmového schématu více než o samotné myšlence hovoří pouze o nějaké myšlence, o jedné z mnoha.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů