Josef Čapek and aesthetics of the “margin”
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00111145" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00111145 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://aesthetica1750.wordpress.com/konferencia-2019/" target="_blank" >https://aesthetica1750.wordpress.com/konferencia-2019/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Josef Čapek a estetika "okraje"
Original language description
Z rozsáhlého díla Josefa Čapka zůstává nejoceňovanější jeho práce na poli výtvarného umění, neznámé nejsou však ani jeho počiny literární. Mezi těmi jsou pak již poněkud upozaděné, přesto ne méně pozoruhodné, teoretické texty nabízející reflexi umělecké tvorby, estetické fejetony a eseje (Umění přírodních národů, Nejskromnější umění, Málo o mnohém). V rámci příspěvku se zaměříme právě na Čapkův zájem o tzv. nejskromnější umění, tedy umění předměstských periférií, nových žánrů, užité umění a lidovou tvorbu. Podle Čapka nesou totiž tyto artefakty specifickou estetickou hodnotu, která ve své jednoduchosti, pravdivosti a obyčejnosti nabízí protiváhu tradičnímu vysokému umění i novým směrům moderního umění. Na základě Čapkem často volně vyjádřených poznámek se pokusíme v intencích autorova myšlení formulovat základní argumenty kritiky modernismu, sociální funkce umění, pojetí estetické hodnoty vzhledem k rozlišení vysokého a nízkého umění. Pokusíme se představit Josefa Čapka jako teoretika umění, respektive estetika, jehož zájem se obracel k okrajovým žánrům a uměleckým projevům a vracel je zpět do centra jednak prostřednictvím vlastní umělecké tvorby, jednak do středu zájmu umění samého, čímž do jisté míry předcházel vývoj postmoderního umění i estetiky přibližně o 40 let.
Czech name
Josef Čapek a estetika "okraje"
Czech description
Z rozsáhlého díla Josefa Čapka zůstává nejoceňovanější jeho práce na poli výtvarného umění, neznámé nejsou však ani jeho počiny literární. Mezi těmi jsou pak již poněkud upozaděné, přesto ne méně pozoruhodné, teoretické texty nabízející reflexi umělecké tvorby, estetické fejetony a eseje (Umění přírodních národů, Nejskromnější umění, Málo o mnohém). V rámci příspěvku se zaměříme právě na Čapkův zájem o tzv. nejskromnější umění, tedy umění předměstských periférií, nových žánrů, užité umění a lidovou tvorbu. Podle Čapka nesou totiž tyto artefakty specifickou estetickou hodnotu, která ve své jednoduchosti, pravdivosti a obyčejnosti nabízí protiváhu tradičnímu vysokému umění i novým směrům moderního umění. Na základě Čapkem často volně vyjádřených poznámek se pokusíme v intencích autorova myšlení formulovat základní argumenty kritiky modernismu, sociální funkce umění, pojetí estetické hodnoty vzhledem k rozlišení vysokého a nízkého umění. Pokusíme se představit Josefa Čapka jako teoretika umění, respektive estetika, jehož zájem se obracel k okrajovým žánrům a uměleckým projevům a vracel je zpět do centra jednak prostřednictvím vlastní umělecké tvorby, jednak do středu zájmu umění samého, čímž do jisté míry předcházel vývoj postmoderního umění i estetiky přibližně o 40 let.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů