All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Poetics of Dissonance : The Ideological Impact of King of Šumava based on the Tenson between Narrative and Style

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00115240" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00115240 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.ustrcr.cz/wp-content/uploads/2019/09/Kral-sumavy-obsah.pdf" target="_blank" >https://www.ustrcr.cz/wp-content/uploads/2019/09/Kral-sumavy-obsah.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Poetika disonance : ideologický účin Krále Šumavy v pnutí mezi vyprávěním a stylem

  • Original language description

    Kapitola je formální analýzou na poli poetiky fikce vysvětlující strukturu vzájemných interakcí a účinků filmových prvků. Autor rozebírá Krále Šumavy jak v kontextu filmů vyrobených v padesátých letech, tak v kontextu předchozích filmů Karla Kachyni. Dochází k závěrům, že klasické československé propagandistické filmy padesátých let, stejně jako rané Kachyňovy filmy lze charakterizovat jakožto soulad mezi narativním a stylistickým systémem, který umožňuje nepokrytě demonstrovat jasná ideologická stanoviska, což ovšem rozrušuje jejich vyprávěcí logiku a destruuje kredibilitu jejich postav. Naopak Krále Šumavy, ačkoli obsahuje podobné motivy jako předchozí Kachyňovy filmy, lze charakterizovat skrze neexplicitnost jeho sdělení a skrze disonanci jeho systémů. Z hlediska vyprávění, film se být na první pohled žánrovým dílem zaměřeným na vnitřní kompoziční soudržnost a obsahující řadu referencí ke konvenčním žánrovým rysům, jako jsou přestřelky, detektivní zápletka, milostný příběh atp. Na druhou stranu, zvolené stylistické prostředky s těmito vyprávěcími tradicemi nekorespondují. Například v klasickém žánrovém filmu by byla přestřelka řešena rychle se střídajícím křížovým střihem, umožňujícím sledovat všechny strany konfliktu. Ovšem v Králi Šumavy se při přestřelkách nekonvenčně pracuje spíše s delšími záběry, prostorovou neurčitostí a soustřeďováním se na drobné detaily, které odvádějí naši pozornost od ústřední akce. Žánrové elementy jsou tak podrývány uměleckými prostředky, které často plní dekorativní či realistické funkce, čímž se oslabuje fikční povaha příběhu a odkazuje se ke skutečnému světz. Díky této disharmonii pohlcujících žánrových prvků na straně vyprávění a sebeuvědomělého, na sebe upozorňujícího stylu film důmyslně dosahuje ideologického účinku propagandy skryté pod maskou umělecky pojatého žánrového filmu, který diváka nenásilně přiměje adaptovat se na hodnotové rejstříky sympatických postav kriminálního a milostného příběhu.

  • Czech name

    Poetika disonance : ideologický účin Krále Šumavy v pnutí mezi vyprávěním a stylem

  • Czech description

    Kapitola je formální analýzou na poli poetiky fikce vysvětlující strukturu vzájemných interakcí a účinků filmových prvků. Autor rozebírá Krále Šumavy jak v kontextu filmů vyrobených v padesátých letech, tak v kontextu předchozích filmů Karla Kachyni. Dochází k závěrům, že klasické československé propagandistické filmy padesátých let, stejně jako rané Kachyňovy filmy lze charakterizovat jakožto soulad mezi narativním a stylistickým systémem, který umožňuje nepokrytě demonstrovat jasná ideologická stanoviska, což ovšem rozrušuje jejich vyprávěcí logiku a destruuje kredibilitu jejich postav. Naopak Krále Šumavy, ačkoli obsahuje podobné motivy jako předchozí Kachyňovy filmy, lze charakterizovat skrze neexplicitnost jeho sdělení a skrze disonanci jeho systémů. Z hlediska vyprávění, film se být na první pohled žánrovým dílem zaměřeným na vnitřní kompoziční soudržnost a obsahující řadu referencí ke konvenčním žánrovým rysům, jako jsou přestřelky, detektivní zápletka, milostný příběh atp. Na druhou stranu, zvolené stylistické prostředky s těmito vyprávěcími tradicemi nekorespondují. Například v klasickém žánrovém filmu by byla přestřelka řešena rychle se střídajícím křížovým střihem, umožňujícím sledovat všechny strany konfliktu. Ovšem v Králi Šumavy se při přestřelkách nekonvenčně pracuje spíše s delšími záběry, prostorovou neurčitostí a soustřeďováním se na drobné detaily, které odvádějí naši pozornost od ústřední akce. Žánrové elementy jsou tak podrývány uměleckými prostředky, které často plní dekorativní či realistické funkce, čímž se oslabuje fikční povaha příběhu a odkazuje se ke skutečnému světz. Díky této disharmonii pohlcujících žánrových prvků na straně vyprávění a sebeuvědomělého, na sebe upozorňujícího stylu film důmyslně dosahuje ideologického účinku propagandy skryté pod maskou umělecky pojatého žánrového filmu, který diváka nenásilně přiměje adaptovat se na hodnotové rejstříky sympatických postav kriminálního a milostného příběhu.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Král Šumavy : Komunistický thriller

  • ISBN

    9788020029362

  • Number of pages of the result

    23

  • Pages from-to

    276-298

  • Number of pages of the book

    594

  • Publisher name

    Academia - ÚSTR - Casablanca

  • Place of publication

    Praha

  • UT code for WoS chapter