All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Czech Cinema as a Regional Poetics : Questions of Continuity and the Beginnings of Studio Production

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00117621" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00117621 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.iluminace.cz/index.php/cz/" target="_blank" >https://www.iluminace.cz/index.php/cz/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Česká kinematografie jako regionální poetika : Otázky kontinuity a počátky studiové produkce

  • Original language description

    Na nejobecnější úrovni se studie ptá, co obnáší psát estetické dějiny české kinematografie, když se pokouší načrtnout možnosti výzkumného projektu poetiky české kinematografie, a to na příkladu období do otevření Barrandova v roce 1933. Poetika kinematografie zkoumá principy filmové výstavby, a to ve vztahu (a) k jednotlivým dílům a skupinám děl a (b) k empirickým podmínkám vzniku těchto děl. Článek v souladu s těmito východisky tvrdí, že pro takový projekt je určující vnitřní soudržnost zvoleného korpusu i vzorku. Česká kinematografie představuje značně různorodou sumu filmů, ovšem vymezíme-li výzkumný korpus na základě jednoho převažujícího jazyka, dominantního místa výroby i natáčení a preferovaného typu distribuce, lze dospět právě k logicky soudržnému korpusu filmů usilujících o funkčně srovnatelné cíle. Tento korpus je vymezen jako regionální kinematografie a závěry od jeho výzkumu odvozené jako regionální poetika. V další části článek polemizuje s dvěma běžnými způsoby vysvětlování estetických dějin české kinematografie, a to pomocí nějakého již etablovaného systému stylistických a narativních norem, případně pomocí stylistických a narativních norem mezinárodních. Činí tak prostřednictvím úvah o tzv. dvojí kontinuitě, kdy v případě české kinematografie byly ve 30. letech 20. století požadavky Barrandova na systematickou práci a standardizaci postupů konfrontovány s postupy, preferencemi a systémy norem z předchozího období, kdy je filmaři přijímali nesystematicky a bez externě určovaných standardů. Tvůrčí logika je tak jiná než případě oněch dvou souborů vysvětlení, s nimiž je polemizováno. Tento vztah mezi tvůrčí a studiovou kontinuitou je pak rozvinut na analýze prvního celovečerního filmu, který byl v barrandovských ateliérech natočen. A nakonec, epilog článku se od dosažených zjištění odráží k obecnější úvaze o tom, jak může výzkum české regionální poetiky přispět k celkovému poznání estetických dějin české kinematografie.

  • Czech name

    Česká kinematografie jako regionální poetika : Otázky kontinuity a počátky studiové produkce

  • Czech description

    Na nejobecnější úrovni se studie ptá, co obnáší psát estetické dějiny české kinematografie, když se pokouší načrtnout možnosti výzkumného projektu poetiky české kinematografie, a to na příkladu období do otevření Barrandova v roce 1933. Poetika kinematografie zkoumá principy filmové výstavby, a to ve vztahu (a) k jednotlivým dílům a skupinám děl a (b) k empirickým podmínkám vzniku těchto děl. Článek v souladu s těmito východisky tvrdí, že pro takový projekt je určující vnitřní soudržnost zvoleného korpusu i vzorku. Česká kinematografie představuje značně různorodou sumu filmů, ovšem vymezíme-li výzkumný korpus na základě jednoho převažujícího jazyka, dominantního místa výroby i natáčení a preferovaného typu distribuce, lze dospět právě k logicky soudržnému korpusu filmů usilujících o funkčně srovnatelné cíle. Tento korpus je vymezen jako regionální kinematografie a závěry od jeho výzkumu odvozené jako regionální poetika. V další části článek polemizuje s dvěma běžnými způsoby vysvětlování estetických dějin české kinematografie, a to pomocí nějakého již etablovaného systému stylistických a narativních norem, případně pomocí stylistických a narativních norem mezinárodních. Činí tak prostřednictvím úvah o tzv. dvojí kontinuitě, kdy v případě české kinematografie byly ve 30. letech 20. století požadavky Barrandova na systematickou práci a standardizaci postupů konfrontovány s postupy, preferencemi a systémy norem z předchozího období, kdy je filmaři přijímali nesystematicky a bez externě určovaných standardů. Tvůrčí logika je tak jiná než případě oněch dvou souborů vysvětlení, s nimiž je polemizováno. Tento vztah mezi tvůrčí a studiovou kontinuitou je pak rozvinut na analýze prvního celovečerního filmu, který byl v barrandovských ateliérech natočen. A nakonec, epilog článku se od dosažených zjištění odráží k obecnější úvaze o tom, jak může výzkum české regionální poetiky přispět k celkovému poznání estetických dějin české kinematografie.

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2020

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Iluminace

  • ISSN

    0862-397X

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    roč. 32

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    36

  • Pages from-to

    5-40

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85100860606