The folk song cultural heritage in the context of political correctness : when hep, hep is not hop, hop.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F22%3A00127787" target="_blank" >RIV/00216224:14210/22:00127787 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.folkoveprazdniny.cz/kolokvium-2022-hudba-a-slovo" target="_blank" >https://www.folkoveprazdniny.cz/kolokvium-2022-hudba-a-slovo</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Když hep hep není hop hop : folklorní kulturní dědictví v kontextu politické korektnosti.
Original language description
Příspěvek se zabývá problematikou lidových písní, jež byly zapisovány na území dnešní České republiky zhruba od počátku 19. století do 70. let 20. století. Ukazuje, jak bylo nakládáno s texty písní v minulosti, když neodpovídaly společenským konvencím, estetice, etice ideálům a vlasteneckým cílům své doby. Písňové zápisy byly často upravovány sběrateli, některé části byly vynechány, jiné změněny. Tato otázka se aktuálně otvírá i v současnosti. Mnohé lidové písně sice nepůsobí kontroverzně, ale řada jiných ano. Jednou ze součástí tradice je totiž sociální paměť, která je spojována s kulturními stereotypy – tedy s obecně ustálenými představami, které mají lidé o sobě a členech různých skupin. Tito „Ostatní“ jsou obvykle příslušníci jiného etnika, náboženství nebo společenské třídy. Jejich obraz ve folklóru vychází z určitých dobových myšlenek, ideologických názorů, hodnotících postojů a historických zkušeností. Na příkladu jinakosti, která je v českých lidových písních spojována především s negativním obrazem příslušníků židovské menšiny, příspěvek ukazuje možné výsledky nepochopení historického kontextu: antisemitské motivy některých starších písní a stejně tak tance prezentované na veřejnosti nemusí být zřejmé těm, kdo je dnes provozují.
Czech name
Když hep hep není hop hop : folklorní kulturní dědictví v kontextu politické korektnosti.
Czech description
Příspěvek se zabývá problematikou lidových písní, jež byly zapisovány na území dnešní České republiky zhruba od počátku 19. století do 70. let 20. století. Ukazuje, jak bylo nakládáno s texty písní v minulosti, když neodpovídaly společenským konvencím, estetice, etice ideálům a vlasteneckým cílům své doby. Písňové zápisy byly často upravovány sběrateli, některé části byly vynechány, jiné změněny. Tato otázka se aktuálně otvírá i v současnosti. Mnohé lidové písně sice nepůsobí kontroverzně, ale řada jiných ano. Jednou ze součástí tradice je totiž sociální paměť, která je spojována s kulturními stereotypy – tedy s obecně ustálenými představami, které mají lidé o sobě a členech různých skupin. Tito „Ostatní“ jsou obvykle příslušníci jiného etnika, náboženství nebo společenské třídy. Jejich obraz ve folklóru vychází z určitých dobových myšlenek, ideologických názorů, hodnotících postojů a historických zkušeností. Na příkladu jinakosti, která je v českých lidových písních spojována především s negativním obrazem příslušníků židovské menšiny, příspěvek ukazuje možné výsledky nepochopení historického kontextu: antisemitské motivy některých starších písní a stejně tak tance prezentované na veřejnosti nemusí být zřejmé těm, kdo je dnes provozují.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50404 - Anthropology, ethnology
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2022
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Od folkloru k world music : Hudba a slovo
ISBN
9788090703360
ISSN
2336-565X
e-ISSN
—
Number of pages
19
Pages from-to
9-27
Publisher name
Městské kulturní středisko
Place of publication
Náměšť nad Oslavou
Event location
Náměšť nad Oslavou
Event date
Jan 1, 2022
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—