All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Life and Works of Osvald Chlubna in Years 1934–1939

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00137570" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00137570 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Život a dílo Osvalda Chlubny v letech 1934–1939

  • Original language description

    Pětiletí před vypuknutím druhé světové války zaujímá v životě brněnského skladatele Osvalda Chlubny (1893–1971) zvláštní místo. Chlubna se začíná ve větší míře prosazovat v koncertních sálech, jeho skladby jsou vydávány tiskem a sklízí i ocenění a finanční prémie různých institucí. V hudební tvorbě dospěl přes počáteční megalomanské výboje k vlastnímu svébytnému vyjádření a má za sebou první kompoziční pokusy ve všech oblastech tvorby (snad jen s výjimkou úprav lidových písní a tvorby pro děti). Ve sledovaném období 1934–1939 je z jeho tvorby pravděpodobně nejzajímavějším dílem scénické mystérium V den počátku, op. 43 (1935) podle indiánského mystéria Jak smrt přišla do světa z pera Hartleye Burra Alexandra v překladu Otto Františka Bablera. Za zmínku stojí rovněž oceňovaná trojice koncertů (violová Fantasie, op. 44, klavírní, op. 46 a violoncellový, op. 47) z let 1936–1938. Koncert f moll pro violoncello je také poslední skladbou, která ještě není přímo ovlivněna blížícími se válečnými událostmi. Ve svém příspěvku chci sledovat především oblast provádění a recepce zmíněných skladeb.

  • Czech name

    Život a dílo Osvalda Chlubny v letech 1934–1939

  • Czech description

    Pětiletí před vypuknutím druhé světové války zaujímá v životě brněnského skladatele Osvalda Chlubny (1893–1971) zvláštní místo. Chlubna se začíná ve větší míře prosazovat v koncertních sálech, jeho skladby jsou vydávány tiskem a sklízí i ocenění a finanční prémie různých institucí. V hudební tvorbě dospěl přes počáteční megalomanské výboje k vlastnímu svébytnému vyjádření a má za sebou první kompoziční pokusy ve všech oblastech tvorby (snad jen s výjimkou úprav lidových písní a tvorby pro děti). Ve sledovaném období 1934–1939 je z jeho tvorby pravděpodobně nejzajímavějším dílem scénické mystérium V den počátku, op. 43 (1935) podle indiánského mystéria Jak smrt přišla do světa z pera Hartleye Burra Alexandra v překladu Otto Františka Bablera. Za zmínku stojí rovněž oceňovaná trojice koncertů (violová Fantasie, op. 44, klavírní, op. 46 a violoncellový, op. 47) z let 1936–1938. Koncert f moll pro violoncello je také poslední skladbou, která ještě není přímo ovlivněna blížícími se válečnými událostmi. Ve svém příspěvku chci sledovat především oblast provádění a recepce zmíněných skladeb.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů