Technique of wall paintings by Jan Jiří Etgens in Rajhrad near Brno
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00139451" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00139451 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:9234035e-37a7-434c-aed7-4924bab13652" target="_blank" >https://kramerius.lib.cas.cz/uuid/uuid:9234035e-37a7-434c-aed7-4924bab13652</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.54759/art-2024-0103" target="_blank" >10.54759/art-2024-0103</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Technika nástěnných maleb Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna
Original language description
Příspěvek představuje výsledky restaurátorského, materiálového a uměleckohistorického průzkumu nástěnných maleb nad hudebním kůrem v západní části chrámu sv. Petra a Pavla v Rajhradu u Brna (Andělský koncert, Oslava sv. Agáty a Oslava sv. Floriána), jež vytvořil roku 1726 malíř a freskař Jan Jiří Etgens (1691–1757). Průzkum byl zaměřen zejména na zjištění původní techniky díla a technologických postupů, které zde byly použity. Jednotlivé elementy díla (omítkové vrstvy, rytá podkresba, pigmenty, způsob malířského podání) korespondují s tiskem vydanými instrukcemi pro malíře nástěnných maleb v traktátu Andrey Pozza (1642–1709) Perspectiva pictorum atque architectorum (1693–1700), jenž je v tomto případě doložen přímo v Etgensově vlastnictví. Za ojedinělé lze označit odhalení vzácné sinopie, u níž je téměř s jistotou možné konstatovat, že pochází přímo z Etgensovy ruky.
Czech name
Technika nástěnných maleb Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna
Czech description
Příspěvek představuje výsledky restaurátorského, materiálového a uměleckohistorického průzkumu nástěnných maleb nad hudebním kůrem v západní části chrámu sv. Petra a Pavla v Rajhradu u Brna (Andělský koncert, Oslava sv. Agáty a Oslava sv. Floriána), jež vytvořil roku 1726 malíř a freskař Jan Jiří Etgens (1691–1757). Průzkum byl zaměřen zejména na zjištění původní techniky díla a technologických postupů, které zde byly použity. Jednotlivé elementy díla (omítkové vrstvy, rytá podkresba, pigmenty, způsob malířského podání) korespondují s tiskem vydanými instrukcemi pro malíře nástěnných maleb v traktátu Andrey Pozza (1642–1709) Perspectiva pictorum atque architectorum (1693–1700), jenž je v tomto případě doložen přímo v Etgensově vlastnictví. Za ojedinělé lze označit odhalení vzácné sinopie, u níž je téměř s jistotou možné konstatovat, že pochází přímo z Etgensovy ruky.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA21-13208S" target="_blank" >GA21-13208S: Baroque Ceiling Painting between Theory and Praxis</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
UMENI-ART
ISSN
0049-5123
e-ISSN
—
Volume of the periodical
72
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
19
Pages from-to
34-52
UT code for WoS article
999
EID of the result in the Scopus database
999