Acting ‘For Oneself’ in a Given Situation. Vyskočil’s Dialogical Acting with the Inner Partner as an Intersection of the Influences of K. S. Stanislavsky and J. L. Moreno
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00140031" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00140031 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://arteacta.cz/magno/ara/2024/mn2.php" target="_blank" >https://arteacta.cz/magno/ara/2024/mn2.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Jednání sám za sebe v dané situaci. Vyskočilovo dialogické jednání s vnitřním partnerem jako průnik vlivů K. S. Stanislavského a J. L. Morena
Original language description
Studie se věnuje fenoménu existence herce na jevišti jednajícího sám za sebe, jak jej zkoumal a rozvíjel herec, pedagog, spisovatel a psycholog Ivan Vyskočil v disciplíně dialogické jednání s vnitřním partnerem v sedmdesátých a osmdesátých letech 20. století. Vyskočil ve své herecké pedagogice propojuje základní prvky Stanislavského systému (veřejná samota; jednání v daných okolnostech) a psychodrama Jacoba Levy Morena, s nimiž se seznámil během svých studií psychologie v padesátých letech. Vedle Morenova pojetí spontánnosti se Vyskočil nechal inspirovat irůznými variantami enactmentu, acting outu a abreakce. Na rozdíl od Morena s nimi nepracuje terapeuticky, ale vytváří své osobité pojetí autorského herectví a otevřené dramatické hry. Studie rovněž poskytuje přehled československé recepce Morenova psychodramatu v poválečném období (1949–1968).
Czech name
Jednání sám za sebe v dané situaci. Vyskočilovo dialogické jednání s vnitřním partnerem jako průnik vlivů K. S. Stanislavského a J. L. Morena
Czech description
Studie se věnuje fenoménu existence herce na jevišti jednajícího sám za sebe, jak jej zkoumal a rozvíjel herec, pedagog, spisovatel a psycholog Ivan Vyskočil v disciplíně dialogické jednání s vnitřním partnerem v sedmdesátých a osmdesátých letech 20. století. Vyskočil ve své herecké pedagogice propojuje základní prvky Stanislavského systému (veřejná samota; jednání v daných okolnostech) a psychodrama Jacoba Levy Morena, s nimiž se seznámil během svých studií psychologie v padesátých letech. Vedle Morenova pojetí spontánnosti se Vyskočil nechal inspirovat irůznými variantami enactmentu, acting outu a abreakce. Na rozdíl od Morena s nimi nepracuje terapeuticky, ale vytváří své osobité pojetí autorského herectví a otevřené dramatické hry. Studie rovněž poskytuje přehled československé recepce Morenova psychodramatu v poválečném období (1949–1968).
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
ArteActa
ISSN
2571-1695
e-ISSN
—
Volume of the periodical
7
Issue of the periodical within the volume
12
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
22
Pages from-to
1-21
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—