Ombusdman as a norm review iniciator
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F14%3A00075781" target="_blank" >RIV/00216224:14220/14:00075781 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Ombudsman jako iniciátor abstraktní kontroly norem
Original language description
Článek analyzuje význam abstraktní kontroly norem ústavními soudy a roli ombudsmanů v tomto procesu. Na základě srovnání se zahraničními právními úpravami a modelu založeného na teorii her dochází autor k závěru, že pravomoc iniciovat kontrolu zákonů byměl mít i Veřejný ochránce práv. Současná česká právní úprava, která umožňuje Veřejnému ochránci práv napadat pouze podzákonné předpisy, má svou historickou logiku, neboť vychází z koncepce ombudsmana jako instituce zřízené parlamentem pro kontrolu výkonné moci. Na druhé straně se autor domnívá že ?dělící linie? neprobíhá mezi parlamentem a vládou, nýbrž mezi vládou, která má většinu v poslanecké sněmovně, a opozicí. Koaliční poslanec má k členovi vlády blíže než k opozičnímu poslanci. V takovém modelupolitického systému není výraznějšího rozdílu mezi zákonnými a podzákonnými předpisy, neboť na jejich prosazení se podílely zpravidla tytéž politické síly. Z ústavního požadavku ukládání povinností výlučně na základě zákona (čl. 4 odst.
Czech name
Ombudsman jako iniciátor abstraktní kontroly norem
Czech description
Článek analyzuje význam abstraktní kontroly norem ústavními soudy a roli ombudsmanů v tomto procesu. Na základě srovnání se zahraničními právními úpravami a modelu založeného na teorii her dochází autor k závěru, že pravomoc iniciovat kontrolu zákonů byměl mít i Veřejný ochránce práv. Současná česká právní úprava, která umožňuje Veřejnému ochránci práv napadat pouze podzákonné předpisy, má svou historickou logiku, neboť vychází z koncepce ombudsmana jako instituce zřízené parlamentem pro kontrolu výkonné moci. Na druhé straně se autor domnívá že ?dělící linie? neprobíhá mezi parlamentem a vládou, nýbrž mezi vládou, která má většinu v poslanecké sněmovně, a opozicí. Koaliční poslanec má k členovi vlády blíže než k opozičnímu poslanci. V takovém modelupolitického systému není výraznějšího rozdílu mezi zákonnými a podzákonnými předpisy, neboť na jejich prosazení se podílely zpravidla tytéž politické síly. Z ústavního požadavku ukládání povinností výlučně na základě zákona (čl. 4 odst.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AG - Legal sciences
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Časopis pro právní vědu a praxi
ISSN
1210-9126
e-ISSN
—
Volume of the periodical
22
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
5
Pages from-to
33-37
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—