Declaration of National Cultural Monuments from a Critical and Comparative Point of View
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F20%3A00120718" target="_blank" >RIV/00216224:14220/20:00120718 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.cspzp.com/dokumenty/casopis/cislo_57.pdf" target="_blank" >https://www.cspzp.com/dokumenty/casopis/cislo_57.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Vyhlašování národních kulturních památek z kritického a komparativního pohledu
Original language description
Podle § 4 odst. 1 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, prohlašuje vláda nařízením kulturní památky, které tvoří nejvýznamnější součást kulturního bohatství národa, za národní kulturní památky a stanoví podmínky jejich ochrany. Vyhlášením národní kulturní památky bezesporu dochází k zásahu do práv vlastníka památky, který nemůže s památkou volně nakládat a musí investovat finanční prostředky na péči o ni. Teprve rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 5. 2019, č. j. 10 As 228/2018-23, osvětlil, jakým způsobem se může vlastník proti vyhlášení národní kulturní památky bránit. Protože se rozsudku ke škodě nedostalo rozsáhlejšího odborného komentáře s výjimkou zmínky v aktuální komentářové literatuře, natož kritického pohledu, využívají autoři tuto příležitost ke stručnému shrnutí nosných bodů odůvodnění a nastínění jejich problematických důsledků z hlediska ochrany práv dotčených osob. Tradiční analýza rozhodnutí se pokouší rozsahem úsporné závěry doplnit o komparativní pohled na proces vyhlašování národních kulturních památek v jiných evropských státech, s cílem poskytnout širší kontext celé problematiky.
Czech name
Vyhlašování národních kulturních památek z kritického a komparativního pohledu
Czech description
Podle § 4 odst. 1 zákona č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, prohlašuje vláda nařízením kulturní památky, které tvoří nejvýznamnější součást kulturního bohatství národa, za národní kulturní památky a stanoví podmínky jejich ochrany. Vyhlášením národní kulturní památky bezesporu dochází k zásahu do práv vlastníka památky, který nemůže s památkou volně nakládat a musí investovat finanční prostředky na péči o ni. Teprve rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 5. 2019, č. j. 10 As 228/2018-23, osvětlil, jakým způsobem se může vlastník proti vyhlášení národní kulturní památky bránit. Protože se rozsudku ke škodě nedostalo rozsáhlejšího odborného komentáře s výjimkou zmínky v aktuální komentářové literatuře, natož kritického pohledu, využívají autoři tuto příležitost ke stručnému shrnutí nosných bodů odůvodnění a nastínění jejich problematických důsledků z hlediska ochrany práv dotčených osob. Tradiční analýza rozhodnutí se pokouší rozsahem úsporné závěry doplnit o komparativní pohled na proces vyhlašování národních kulturních památek v jiných evropských státech, s cílem poskytnout širší kontext celé problematiky.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
České právo životního prostředí : časopis České společnosti pro právo životního prostředí
ISSN
1213-5542
e-ISSN
—
Volume of the periodical
20
Issue of the periodical within the volume
57
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
21
Pages from-to
94-114
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—