Extraordinary measures of the Ministry of Health issued in the period from 24.03.2020 to 24.04.2020 and the principle nemo turpitudinem suam allegare potest
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F21%3A00122425" target="_blank" >RIV/00216224:14220/21:00122425 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://www.cofola.law.muni.cz" target="_blank" >http://www.cofola.law.muni.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví vydávaná v období od 24.03.2020 do 24.04.2020 a zásada nemo turpitudinem suam allegare potest
Original language description
V souvislosti s globální pandemií koronaviru přijala Česká republika počátkem roku 2020 opatření, která měla šíření koronaviru zabránit, nebo jej alespoň zpomalit. Zprvu se jednalo o usnesení vlády České republiky, kterým se v souladu s ústavním zákonem č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění pozdějších předpisů, vyhlásil pro území České republiky nouzový stav, následně se jednalo o usnesení vlády České republiky přijatá podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „krizový zákon“), která zaváděla určité restrikce, jako například zákaz prodeje ubytovacích služeb, zákaz pro-vozu restauračních zařízení a mnohé další. Krizový zákon však ve svém § 36 upravuje náhradu škody, ke které je stát povinen v případě, že tato vznikla v příčinné souvislosti s krizovými opatřeními a cvičeními prováděnými podle krizového zákona. Odborná i neodborná veřejnost tak nedlouho po vyhlášení usnesení vlády České repub-liky dle krizového zákona započala s diskusí, zda i v tomto případě dojde k aplikaci § 36 krizového zákona. Odpověď vlády na sebe však nenechala dlouho čekat, když s účinností od 24.03.2020 počala být namísto usnesení vlády České republiky vydávána mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví dle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších před-pisů (dále jen „zákon o ochraně veřejného zdraví“), který ustanovení upravující náhra-du škody neobsahuje. Mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví byla však zrušena rozsudkem Městské-ho soudu v Praze ze dne 23.04.2020, sp. zn. 14 A 41/2020, který byl však následně zrušen rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 26.02.2021 sp. zn. 6 As 114/2020. Předkládaný příspěvek si tak klade za cíl zodpovědět otázku, zda mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví vydávaná podle zákona o ochraně veřejného zdraví byla v souladu s právním řádem České republiky, anebo zda se jednalo o obcházení náhrady škody hrozící vládě České republiky, resp. České republice.
Czech name
Mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví vydávaná v období od 24.03.2020 do 24.04.2020 a zásada nemo turpitudinem suam allegare potest
Czech description
V souvislosti s globální pandemií koronaviru přijala Česká republika počátkem roku 2020 opatření, která měla šíření koronaviru zabránit, nebo jej alespoň zpomalit. Zprvu se jednalo o usnesení vlády České republiky, kterým se v souladu s ústavním zákonem č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, ve znění pozdějších předpisů, vyhlásil pro území České republiky nouzový stav, následně se jednalo o usnesení vlády České republiky přijatá podle zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „krizový zákon“), která zaváděla určité restrikce, jako například zákaz prodeje ubytovacích služeb, zákaz pro-vozu restauračních zařízení a mnohé další. Krizový zákon však ve svém § 36 upravuje náhradu škody, ke které je stát povinen v případě, že tato vznikla v příčinné souvislosti s krizovými opatřeními a cvičeními prováděnými podle krizového zákona. Odborná i neodborná veřejnost tak nedlouho po vyhlášení usnesení vlády České repub-liky dle krizového zákona započala s diskusí, zda i v tomto případě dojde k aplikaci § 36 krizového zákona. Odpověď vlády na sebe však nenechala dlouho čekat, když s účinností od 24.03.2020 počala být namísto usnesení vlády České republiky vydávána mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví dle zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších před-pisů (dále jen „zákon o ochraně veřejného zdraví“), který ustanovení upravující náhra-du škody neobsahuje. Mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví byla však zrušena rozsudkem Městské-ho soudu v Praze ze dne 23.04.2020, sp. zn. 14 A 41/2020, který byl však následně zrušen rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 26.02.2021 sp. zn. 6 As 114/2020. Předkládaný příspěvek si tak klade za cíl zodpovědět otázku, zda mimořádná opatření Ministerstva zdravotnictví vydávaná podle zákona o ochraně veřejného zdraví byla v souladu s právním řádem České republiky, anebo zda se jednalo o obcházení náhrady škody hrozící vládě České republiky, resp. České republice.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů