Phishing and vishing attacks against bank customers: who is responsible for the financial loss from an unauthorised payment transaction?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F24%3A00137278" target="_blank" >RIV/00216224:14220/24:00137278 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://is.muni.cz/publication/2440138/" target="_blank" >https://is.muni.cz/publication/2440138/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Phishingové a vishingové útoky vůči klientům bank: kdo nese odpovědnost za finanční ztrátu z neautorizované platební transakce?
Original language description
V současné době se výrazně zvyšuje počet i sofistikovanost finančních podvodů zaměřujících se na klienty bank. Jsou založeny na metodách sociálního inženýrství, mezi které spadají taktéž tzv. phishing a vishing. U většiny těchto útoků je hlavním cílem útočníků získat s použitím manipulativních praktik přístup do internetového bankovnictví klienta a následně převést finanční prostředky na jiný účet za účelem zisku. Navzdory značné mediální osvětě ohledně těchto podvodných jednání bývají útočníci v mnohých případech stále úspěšní. Z důvodu poměrně nízké úspěšnosti zjištění totožnosti útočníka však u většiny těchto podvodů vyvstává otázka, kdo nese odpovědnost za způsobenou finanční ztrátu. Banka, klient sám, nebo jiný subjekt? Tento článek se dané otázce věnuje z pohledu současné právní úpravy, dosavadní soudní praxe a činnosti finančního arbitra. Dále článek nabízí také exkurz do nové navrhované unijní regulace, jež slibuje zlepšení postavení spotřebitelů v daných případech, a hodnotí její efektivnost.
Czech name
Phishingové a vishingové útoky vůči klientům bank: kdo nese odpovědnost za finanční ztrátu z neautorizované platební transakce?
Czech description
V současné době se výrazně zvyšuje počet i sofistikovanost finančních podvodů zaměřujících se na klienty bank. Jsou založeny na metodách sociálního inženýrství, mezi které spadají taktéž tzv. phishing a vishing. U většiny těchto útoků je hlavním cílem útočníků získat s použitím manipulativních praktik přístup do internetového bankovnictví klienta a následně převést finanční prostředky na jiný účet za účelem zisku. Navzdory značné mediální osvětě ohledně těchto podvodných jednání bývají útočníci v mnohých případech stále úspěšní. Z důvodu poměrně nízké úspěšnosti zjištění totožnosti útočníka však u většiny těchto podvodů vyvstává otázka, kdo nese odpovědnost za způsobenou finanční ztrátu. Banka, klient sám, nebo jiný subjekt? Tento článek se dané otázce věnuje z pohledu současné právní úpravy, dosavadní soudní praxe a činnosti finančního arbitra. Dále článek nabízí také exkurz do nové navrhované unijní regulace, jež slibuje zlepšení postavení spotřebitelů v daných případech, a hodnotí její efektivnost.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50501 - Law
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Obchodněprávní revue
ISSN
1803-6554
e-ISSN
—
Volume of the periodical
2024
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
13
Pages from-to
191-203
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—