All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Moral judgement and moral orientation in Czech Adolescents

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F04%3A00011434" target="_blank" >RIV/00216224:14230/04:00011434 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Moral judgement and moral orientation in Czech Adolescents

  • Original language description

    The problematic of moral judgement and moral orientation become important during the period of adolescence in connection with development of formal thinking and peer relationships. Aim of this research was to investigate the levels of moral reasoning (inthe sense of Kohlberg, 1984) and also to examine the existence of two moral orientations (Gilligan, Attanucci, 1988) in Czech adolescents. Research sample consisted of 213 adolescents (108 girls and 105 boys) aged 14 -19 years from four different secondary schools in Bohemia and Moravia. We used a moral dilemma questionnaire (according Rest, 1997) with eight alternative reasoning for every dilemma. There were also included justice and care-based reasoning. We focused on solving as well as on reasoningof the solving of moral dilemmas. We found out very similar structure of solving and reasoning of moral dilemmas in girls and boys, these findings do not agree with the widespread hypothesis of different moral development of girls and boy

  • Czech name

    Morální usuzování a morální orientace u českých adolescentů

  • Czech description

    V období adolescence se problematika morálního usuzování a morální orientace stává klíčovou, obdobně jako rozvoj formálního myšlení a vrstevnických vztahů. Cílem tohoto výzkumu bylo prověřit úroveň morálního zdůvodnění (ve smyslu Kohlberga, 1984) a taképrověřit existenci dvou morálních orientací (Gilligan, Attanucci, 1988) u českých adolescentů. Výzkumný soubor obsahoval 213 dospívajících (108 dívek a 105 chlapců) ve věku 14 - 19 let ze čtyř odlišných středních škol v Čechách a na Moravě. Použili jsmedotazník morálních dilemat (podle Resta, 1997), který obsahoval osm alternativních zdůvodnění pro každé dilema. Byly zde zahrnuty jak principiální, tak na vztahy zaměřená zdůvodnění. Soustředili jsme se na řešení, stejně jako na zdůvodnění morálních dilemat. Zjistili jsme obdobnou strukturu řešení a zdůvodnění morálních dilemat u dívek i chlapců, takto zjištění neodpovídají rozšířenému předpokladů o odlišném vývoji morálního usuzování u dívek a chlapců. Výsledky také nepodporují pojetí m

Classification

  • Type

    A - Audiovisual production

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2004

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • ISBN

  • Place of publication

    Porto (Portugal)

  • Publisher/client name

    European Association for Research on Adolescence

  • Version

    IX EARA Conference

  • Carrier ID

    N/A