Moral judgement and moral orientation in Czech Adolescents
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F04%3A00011434" target="_blank" >RIV/00216224:14230/04:00011434 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Moral judgement and moral orientation in Czech Adolescents
Original language description
The problematic of moral judgement and moral orientation become important during the period of adolescence in connection with development of formal thinking and peer relationships. Aim of this research was to investigate the levels of moral reasoning (inthe sense of Kohlberg, 1984) and also to examine the existence of two moral orientations (Gilligan, Attanucci, 1988) in Czech adolescents. Research sample consisted of 213 adolescents (108 girls and 105 boys) aged 14 -19 years from four different secondary schools in Bohemia and Moravia. We used a moral dilemma questionnaire (according Rest, 1997) with eight alternative reasoning for every dilemma. There were also included justice and care-based reasoning. We focused on solving as well as on reasoningof the solving of moral dilemmas. We found out very similar structure of solving and reasoning of moral dilemmas in girls and boys, these findings do not agree with the widespread hypothesis of different moral development of girls and boy
Czech name
Morální usuzování a morální orientace u českých adolescentů
Czech description
V období adolescence se problematika morálního usuzování a morální orientace stává klíčovou, obdobně jako rozvoj formálního myšlení a vrstevnických vztahů. Cílem tohoto výzkumu bylo prověřit úroveň morálního zdůvodnění (ve smyslu Kohlberga, 1984) a taképrověřit existenci dvou morálních orientací (Gilligan, Attanucci, 1988) u českých adolescentů. Výzkumný soubor obsahoval 213 dospívajících (108 dívek a 105 chlapců) ve věku 14 - 19 let ze čtyř odlišných středních škol v Čechách a na Moravě. Použili jsmedotazník morálních dilemat (podle Resta, 1997), který obsahoval osm alternativních zdůvodnění pro každé dilema. Byly zde zahrnuty jak principiální, tak na vztahy zaměřená zdůvodnění. Soustředili jsme se na řešení, stejně jako na zdůvodnění morálních dilemat. Zjistili jsme obdobnou strukturu řešení a zdůvodnění morálních dilemat u dívek i chlapců, takto zjištění neodpovídají rozšířenému předpokladů o odlišném vývoji morálního usuzování u dívek a chlapců. Výsledky také nepodporují pojetí m
Classification
Type
A - Audiovisual production
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2004
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
—
Place of publication
Porto (Portugal)
Publisher/client name
European Association for Research on Adolescence
Version
IX EARA Conference
Carrier ID
N/A