All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

CASSS-CZ: The Czech version of the social support questionnaire for children and adolescents

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F05%3A00013734" target="_blank" >RIV/00216224:14230/05:00013734 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/00216208:11150/05:00003600

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    CASSS-CZ: The Czech version of the social support questionnaire for children and adolescents

  • Original language description

    This validation study deals with verification of the Czech version of CASSS. The questionnaire comprises 60 items. Students assess the frequency of each event described by an item and its importance. The research was realized on a sample of 274 grade 6 to 9 students and yielded similar psychometric properties as the original American version of CASSS (2000). The factor analysis identified a five-factor structure corresponding to the variables of parents, teacher, classmates, best friend, and people in school. Factor loadings ranged from 0.31 to 0.87 (compared with 0.52 to 0.81 in the original version) within each of the five components. The identified structure explains approximately 48 % of variance. Reliability estimated using Cronbach alpha was computed for each subscale (parents, teacher, classmates, best friend, and people in school). The coefficients of internal consistency ranged from 0.84 to 0.93 (compared with 0.92 to 0.95 in the original version). Cronbach alpha for the whole

  • Czech name

    CASSS-CZ: česká verze dotazníku sociální opory pro děti a adolescenty

  • Czech description

    Tato validizační studie pojednává o ověření české verze CASSS. Dotazník se skládá ze 60 položek. Žáci posuzují frekvenci každé události popsané položkou a její subjektivní důležitost. Výzkum byl porveden na vzorku 274 žáků 6. až 9. ročníku. Tento vzorekposkytl podobné výsledky jako původní americká verze CASSS (2000). Faktorová analýza identifikovala pětifaktorovou strukturu, která odpovídá proměnným rodiče, učitel, spolužáci, nejlepší kamarád a lidé ve škole. Faktorové náboje se pohybovaly od 0,31 do0,87 (oproti 0,52 až 0,81 u originální verze) v rámci každé z pěti složek. Koeficienty interní konzistence se pohybovaly od 0,84 do 0,93 (oproti 0,92 až 0,95 u originální verze). Metodu lze použít v podmínkách českých škol k diagnostice aktuálního stavujednotlivců i skupin, individuální poradenství a evaluac výsledků intervencí.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA406%2F03%2F0940" target="_blank" >GA406/03/0940: Psychological and social school climate - theory, assessment, possible interventions</a><br>

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2005

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    The New Educational Review

  • ISSN

    1732-6729

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    5/2005

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    14

  • Pages from-to

    11-25

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database