CASSS-CZ: The Czech version of the social support questionnaire for children and adolescents
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F05%3A00013734" target="_blank" >RIV/00216224:14230/05:00013734 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/00216208:11150/05:00003600
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
CASSS-CZ: The Czech version of the social support questionnaire for children and adolescents
Original language description
This validation study deals with verification of the Czech version of CASSS. The questionnaire comprises 60 items. Students assess the frequency of each event described by an item and its importance. The research was realized on a sample of 274 grade 6 to 9 students and yielded similar psychometric properties as the original American version of CASSS (2000). The factor analysis identified a five-factor structure corresponding to the variables of parents, teacher, classmates, best friend, and people in school. Factor loadings ranged from 0.31 to 0.87 (compared with 0.52 to 0.81 in the original version) within each of the five components. The identified structure explains approximately 48 % of variance. Reliability estimated using Cronbach alpha was computed for each subscale (parents, teacher, classmates, best friend, and people in school). The coefficients of internal consistency ranged from 0.84 to 0.93 (compared with 0.92 to 0.95 in the original version). Cronbach alpha for the whole
Czech name
CASSS-CZ: česká verze dotazníku sociální opory pro děti a adolescenty
Czech description
Tato validizační studie pojednává o ověření české verze CASSS. Dotazník se skládá ze 60 položek. Žáci posuzují frekvenci každé události popsané položkou a její subjektivní důležitost. Výzkum byl porveden na vzorku 274 žáků 6. až 9. ročníku. Tento vzorekposkytl podobné výsledky jako původní americká verze CASSS (2000). Faktorová analýza identifikovala pětifaktorovou strukturu, která odpovídá proměnným rodiče, učitel, spolužáci, nejlepší kamarád a lidé ve škole. Faktorové náboje se pohybovaly od 0,31 do0,87 (oproti 0,52 až 0,81 u originální verze) v rámci každé z pěti složek. Koeficienty interní konzistence se pohybovaly od 0,84 do 0,93 (oproti 0,92 až 0,95 u originální verze). Metodu lze použít v podmínkách českých škol k diagnostice aktuálního stavujednotlivců i skupin, individuální poradenství a evaluac výsledků intervencí.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA406%2F03%2F0940" target="_blank" >GA406/03/0940: Psychological and social school climate - theory, assessment, possible interventions</a><br>
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2005
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
The New Educational Review
ISSN
1732-6729
e-ISSN
—
Volume of the periodical
5/2005
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
11-25
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—