All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Gender Aspects of Czech Education

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F08%3A00024937" target="_blank" >RIV/00216224:14230/08:00024937 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Genderové aspekty českého školství

  • Original language description

    V českém prostředí byla realizována celá řada výzkumů zaměřených na reprodukci nerovností prostřednictvím vzdělávacího systému. Zatímco většina z nich se zabývá reprodukcí nerovností třídních, relativně málo analýz školství se věnuje reprodukci nerovností genderových. Ty výzkumy, které existují, trpí nedostatečnou konceptualizací genderu. V předloženém příspěvku nabízíme takové konceptuální uchopení kategorie genderu při výzkumu vzdělávání, které se vyhýbá jak univerzalizaci kategorie žena, tak struktury ignorující individualizaci. Tvrdíme, že dívky, ačkoli se v mnoha sociálních a individuálních ohledech od sebe navzájem odlišují, jsou institucemi vzdělávacího systému serializovány jako ženy. Jsou od nich očekávány jiné výkony, které jsou dále jinak zdůvodňovány a jinak oceňovány, a jiné profesní volby než od chlapců. Zaměřujeme se podrobněji na genderovanost instituce školy, a to jak ve vztahu k segregovanosti oborů a stupňů studia podle pohlaví, tak ve smyslu interakcí, k nimž docház

  • Czech name

    Genderové aspekty českého školství

  • Czech description

    V českém prostředí byla realizována celá řada výzkumů zaměřených na reprodukci nerovností prostřednictvím vzdělávacího systému. Zatímco většina z nich se zabývá reprodukcí nerovností třídních, relativně málo analýz školství se věnuje reprodukci nerovností genderových. Ty výzkumy, které existují, trpí nedostatečnou konceptualizací genderu. V předloženém příspěvku nabízíme takové konceptuální uchopení kategorie genderu při výzkumu vzdělávání, které se vyhýbá jak univerzalizaci kategorie žena, tak struktury ignorující individualizaci. Tvrdíme, že dívky, ačkoli se v mnoha sociálních a individuálních ohledech od sebe navzájem odlišují, jsou institucemi vzdělávacího systému serializovány jako ženy. Jsou od nich očekávány jiné výkony, které jsou dále jinak zdůvodňovány a jinak oceňovány, a jiné profesní volby než od chlapců. Zaměřujeme se podrobněji na genderovanost instituce školy, a to jak ve vztahu k segregovanosti oborů a stupňů studia podle pohlaví, tak ve smyslu interakcí, k nimž docház

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AO - Sociology, demography

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    Result was created during the realization of more than one project. More information in the Projects tab.

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2008

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sociologický časopis

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    44

  • Issue of the periodical within the volume

    4

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    19

  • Pages from-to

  • UT code for WoS article

    000259749400004

  • EID of the result in the Scopus database