Types of responsibility in adolescence
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F08%3A00025329" target="_blank" >RIV/00216224:14230/08:00025329 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Types of responsibility in adolescence
Original language description
Objective The goal of the work is to describe categories of situations in which adolescents take responsibility and to show the relationship between responsibility and the willingness to mutually help each other. In this age period, young people start connecting responsibility not only with the right to independent decision-making, but also with the necessity of carrying consequences. A great deal of delineation towards their parents occurs in this period. Accepting this responsibility is a necessary requirement of participating in public affairs and responsible behavior towards other people, and it will manifest itself as the ability to understand their problems and a willingness to help them. Sample and Method The research sample comprised 112 individuals (63 boys and 49 girls aging between 15 and 19), students of a training high school. Adolescents declared their level of creating and accepting responsibility in various categories of situations on a scale, the poles of which formed
Czech name
Typy odpovědnosti v adolscenci
Czech description
Cílem práce je na pozadí utváření odpovědnosti adolescenty ve věku 15 -19 let popsat a vysvětlit jejich ochotu pomáhat druhým lidem. V tomto věkovém období si mladí lidé začínají odpovědnost spojovat nejen s právem nezávisle se rozhodovat, ale také s nutností nést důsledky. Ve velké míře se v tomto období vymezují vůči svým rodičům. Převzetí této odpovědnosti je nezbytným předpokladem participace na veřejných záležitostech a odpovědného chování vůči jiným lidem, které se projeví schopností porozumět jejich problémům a ochotou pomoci jim. Soubor a metodika Výzkumný soubor tvořilo 112 osob (63 chlapců a 49 dívek, věk v rozsahu od 15 do 19 let), žáků odborného učiliště. Adolescenti deklarovali úroveň utváření a přejímání odpovědnosti v různých kategoriíchsituací na škále, jejíž póly tvoří na jedné straně plná vlastní odpovědnost, na druhé straně plná odpovědnost rodičů. Dále posuzovali sebe i své přátele, odhadovali úsudek svých přátel a podrobně popisovali vzájemnou pomoc. Výsledky Pomo
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA406%2F07%2F1196" target="_blank" >GA406/07/1196: Function of the relationship to other people within self-system - the developmental approach</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
International Journal of Psychology
ISBN
—
ISSN
0020-7594
e-ISSN
—
Number of pages
1
Pages from-to
—
Publisher name
Psychology Press
Place of publication
Canada
Event location
Berlin
Event date
Jan 1, 2008
Type of event by nationality
WRD - Celosvětová akce
UT code for WoS article
000259264300087