All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Types of responsibility in adolescence

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F08%3A00025329" target="_blank" >RIV/00216224:14230/08:00025329 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Types of responsibility in adolescence

  • Original language description

    Objective The goal of the work is to describe categories of situations in which adolescents take responsibility and to show the relationship between responsibility and the willingness to mutually help each other. In this age period, young people start connecting responsibility not only with the right to independent decision-making, but also with the necessity of carrying consequences. A great deal of delineation towards their parents occurs in this period. Accepting this responsibility is a necessary requirement of participating in public affairs and responsible behavior towards other people, and it will manifest itself as the ability to understand their problems and a willingness to help them. Sample and Method The research sample comprised 112 individuals (63 boys and 49 girls aging between 15 and 19), students of a training high school. Adolescents declared their level of creating and accepting responsibility in various categories of situations on a scale, the poles of which formed

  • Czech name

    Typy odpovědnosti v adolscenci

  • Czech description

    Cílem práce je na pozadí utváření odpovědnosti adolescenty ve věku 15 -19 let popsat a vysvětlit jejich ochotu pomáhat druhým lidem. V tomto věkovém období si mladí lidé začínají odpovědnost spojovat nejen s právem nezávisle se rozhodovat, ale také s nutností nést důsledky. Ve velké míře se v tomto období vymezují vůči svým rodičům. Převzetí této odpovědnosti je nezbytným předpokladem participace na veřejných záležitostech a odpovědného chování vůči jiným lidem, které se projeví schopností porozumět jejich problémům a ochotou pomoci jim. Soubor a metodika Výzkumný soubor tvořilo 112 osob (63 chlapců a 49 dívek, věk v rozsahu od 15 do 19 let), žáků odborného učiliště. Adolescenti deklarovali úroveň utváření a přejímání odpovědnosti v různých kategoriíchsituací na škále, jejíž póly tvoří na jedné straně plná vlastní odpovědnost, na druhé straně plná odpovědnost rodičů. Dále posuzovali sebe i své přátele, odhadovali úsudek svých přátel a podrobně popisovali vzájemnou pomoc. Výsledky Pomo

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA406%2F07%2F1196" target="_blank" >GA406/07/1196: Function of the relationship to other people within self-system - the developmental approach</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2008

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    International Journal of Psychology

  • ISBN

  • ISSN

    0020-7594

  • e-ISSN

  • Number of pages

    1

  • Pages from-to

  • Publisher name

    Psychology Press

  • Place of publication

    Canada

  • Event location

    Berlin

  • Event date

    Jan 1, 2008

  • Type of event by nationality

    WRD - Celosvětová akce

  • UT code for WoS article

    000259264300087