All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Adolescent behavior at an interaface between social representations and personal experience.

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F08%3A00025331" target="_blank" >RIV/00216224:14230/08:00025331 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Adolescent behavior at an interaface between social representations and personal experience.

  • Original language description

    Theory of social representation by S. Moscovici (1984) provides a comprehensive background that explains how common (social) communicative structures are generated, shared and used in everyday life. We can see the SR as a social system with relatively stable core. The central core gives a social representation its meaning. We can find it and name it as a usually bipolar dimension or rather as a set of dimensions. Peripheral elements are organized around the central core and they constitute an interfacebetween the core and actual situation Since the individual experience beyond a discourse raises tension, the social representations, which set up in the course of dialogical communication, restore comprehensibleness of actions in the group (see Markova,2003). We can expect that both the core and the periphery influence human representation and action, but they participate differently under different conditions. We can theorize that the roles of certain peripheral parts of social represe

  • Czech name

    Vliv prolínání sociálních reprezentací a vlastní zkušenosti na chování adolescentů

  • Czech description

    Teorii sociálních reprezentací využíváme jako východiska pro vysvětlení toho, jak jsou ve skupině generovány, sdíleny a využívány v každodenním životě společné symbolické a vyznamové struktury. Cílem práce je empiricky rozlišit jádro a periferii sociálních reprezentací. Třem školním třídám adolescentů z různých středních škol byly předloženy dilematické situace, které měli respodndenti řešit. Naše závěry podporují předpoklad o rozdělení a funkci stabilního jadra a dynamičtějších, na zkušenosti jednotlivců založených periferií.

Classification

  • Type

    J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)

  • CEP classification

    AN - Psychology

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/GA406%2F07%2F1196" target="_blank" >GA406/07/1196: Function of the relationship to other people within self-system - the developmental approach</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2008

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Annales Psychologici

  • ISSN

    1211-3522

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    12

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    8

  • Pages from-to

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database