Adolescent behavior at an interaface between social representations and personal experience.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F08%3A00025331" target="_blank" >RIV/00216224:14230/08:00025331 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Adolescent behavior at an interaface between social representations and personal experience.
Original language description
Theory of social representation by S. Moscovici (1984) provides a comprehensive background that explains how common (social) communicative structures are generated, shared and used in everyday life. We can see the SR as a social system with relatively stable core. The central core gives a social representation its meaning. We can find it and name it as a usually bipolar dimension or rather as a set of dimensions. Peripheral elements are organized around the central core and they constitute an interfacebetween the core and actual situation Since the individual experience beyond a discourse raises tension, the social representations, which set up in the course of dialogical communication, restore comprehensibleness of actions in the group (see Markova,2003). We can expect that both the core and the periphery influence human representation and action, but they participate differently under different conditions. We can theorize that the roles of certain peripheral parts of social represe
Czech name
Vliv prolínání sociálních reprezentací a vlastní zkušenosti na chování adolescentů
Czech description
Teorii sociálních reprezentací využíváme jako východiska pro vysvětlení toho, jak jsou ve skupině generovány, sdíleny a využívány v každodenním životě společné symbolické a vyznamové struktury. Cílem práce je empiricky rozlišit jádro a periferii sociálních reprezentací. Třem školním třídám adolescentů z různých středních škol byly předloženy dilematické situace, které měli respodndenti řešit. Naše závěry podporují předpoklad o rozdělení a funkci stabilního jadra a dynamičtějších, na zkušenosti jednotlivců založených periferií.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA406%2F07%2F1196" target="_blank" >GA406/07/1196: Function of the relationship to other people within self-system - the developmental approach</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Annales Psychologici
ISSN
1211-3522
e-ISSN
—
Volume of the periodical
12
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
8
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—