Motivations and barriers in adult education in the Czech republic.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F08%3A00025442" target="_blank" >RIV/00216224:14230/08:00025442 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Motivations and barriers in adult education in the Czech republic.
Original language description
A mere 9 per cent of Czech adults enter formal education and approximately one third of the population participate in nonformal education. A survey undertaken in the Czech Republic in spring 2005 found out which internal and external barriers individualshave to adult education. We found several types of psychological barriers to formal education, and especially the perception towards the Czech labour market should be emphasized. The Czechs tend to perceive their education as an unimportant factor for their participation in the labour market. They think that It does not matter whether you improve your education or not, your working position (and your employment) is going to be the same anyway. Other barriers are important with respect to personal development and, more generally, to social and civic involvement. They amount to preference for the traditional model of education, contentedness with his or her knowledge and skills, little interest in self development through education and n
Czech name
Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých v České republice
Czech description
V příspěvku se zaměřujeme na motivy a bariéry v přístupu ke vzdělávání dospělých. Vycházíme z národního reprezentativního šetření (populace ve věku 20 až 65 let, počet respondentů 1 413) realizovaného na jaře 2005. Podle prvních zjištění víme, že pouze 9% české dospělé populace vstu-puje do formálního vzdělávání a asi jedna třetina do různých podob neformálního vzdělávání. Zatím otevřenou otázkou zůstává podíl informálního učení v životě dospělých. Je zřejmé, že v individuální rovině každý potenciálníúčastník zvažuje, zda a jakým způsobem bude reagovat na měnící se podmínky současného života, neboť v širším slova smyslu je každé učení dospělých adaptací zkušenosti. V článku tedy hledáme odpovědi na otázky, co dospělé motivuje, respektive nemotivuje vpodobě vnitřních i vnějších bariér a jaké sociodemografické charakteristiky mají tito respondenti. U formálního vzdělávání se objevily dva typy bariér: vnitřní a vnější. Ve vztahu k profesnímu životu je asi třeba zdůraznit především ty v
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/1J017%2F04-DP2" target="_blank" >1J017/04-DP2: Adult education in various stages of the life cycle: priroties, opportunities and possibilites of development</a><br>
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
LLinE-Lifelong Learning in Europe
ISSN
1239-6826
e-ISSN
—
Volume of the periodical
13
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
FI - FINLAND
Number of pages
10
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—