Self-development during early adolescence: influences of parents and peers
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F08%3A00027407" target="_blank" >RIV/00216224:14230/08:00027407 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Self-development during early adolescence: influences of parents and peers
Original language description
The aim of this study is to find out whether parental influence and peer influence on self-system of younger adolescents are mutually connected or relatively independent. Our previous studies confirm the assumption that perceived parental support /warmthrelate, above all, to enhancing global self-esteem. The influence of parental control is more specific; it is present more frequently in girls than in boys and it affects especially the area of self pertaining to perceived acceptance on the part of others. Support/ refusal which adolescents perceive from their peers relate more to the feelings of social competence and attractiveness; however, they also affect their global self-esteem (Macek & Širůček, 2004; Macek & Ježek, 2007). Now we test hypothesis that not only self-esteem but also self-concept in the period of early adolescence are mainly determined by the perception of parental influence and only secondarily also by the presupposed evaluation of their peers. Data from thr
Czech name
Vývoj Já v průběhu rané adolescence: vlivy rodičů a vrstevníků
Czech description
Cílem studie je zjistit, zda vlivy rodičů a vrstevníků působí ve vzájemné souvislosti nebo vcelku nezávisle. Naše dosavadní studie potvrzují předpoklad, že prožívaná opora ze strany rodičů, respektive emoční vřelost posilují obecné sebehodnocení. Vliv rodičovské kontroly je specifičtější - rodičovská kontrola je vyšší u dívek a vztahuje se zejména k oblastem Já souvisejícím s prožívaným přijetím druhými. Podpora nebo odmítání, které dospívající zažívají ze strany vrstevníků ovlivňuje především jejich pocity sociální kompetence a atraktivity; méně potom obecné sebehodnocení (Macek & Širůček, 2004; Macek & Ježek, 2007). Zde testujeme hypotézu, že nikoli pouze sebehodnocení, ale také self-koncept v období rané adolescence je determinován předevšímvlivem rodičů a sekundárně očekávaným hodnocením ze strany vrstevníků. Užitá data pocházejí z české části longitudinální studie ELSPAC. Sledovanými proměnnými jsou vnímaný rodičovský styl, obecné sebehodnocení, stabilita a jasnost self-k
Classification
Type
A - Audiovisual production
CEP classification
AN - Psychology
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
—
Place of publication
—
Publisher/client name
—
Version
—
Carrier ID
—