Popular Culture as a Challenge for Interpretation
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F11%3A00081775" target="_blank" >RIV/00216224:14230/11:00081775 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Populární kultura jako interpretační výzva: pokus o nové čtení
Original language description
V tomto příspěvku se zabývám interpretačními možnostmi a variabilitou čtení populárně-kulturních textu. Vycházím z předpokladu, že autor, text a čtenář jakožto tři základní prvky osy literární komunikace jsou v procesu interpretace podobně důležité. Ačkoli je žádoucí analyticky je oddělovat při rozboru konkrétního textu, závěrečná zjištění by měla spět v novou syntézu, vést ke komplexnějšímu pochopení rozebíraného textu. Při posuzování děl populární kultury bývá samotný text často vynecháván: v paradigmatu frankfurtské školy jsou vnímány jako ideologizované produkty kulturního průmyslu, v paradigmatu školy birminghamské se důraz kladen na rozmanité, osobitě kreativní, s textem nepříliš souvislé interpretace členů publika. Soustředím se tedy na to, jakzpracovat analýzu populárně-kulturního textu jako textu, nikoli pouze produktu či objektu konzumpce. Ve své argumentaci kombinuji příspěvky postmoderního myšlení a tradiční estetiky (J-F.
Czech name
Populární kultura jako interpretační výzva: pokus o nové čtení
Czech description
V tomto příspěvku se zabývám interpretačními možnostmi a variabilitou čtení populárně-kulturních textu. Vycházím z předpokladu, že autor, text a čtenář jakožto tři základní prvky osy literární komunikace jsou v procesu interpretace podobně důležité. Ačkoli je žádoucí analyticky je oddělovat při rozboru konkrétního textu, závěrečná zjištění by měla spět v novou syntézu, vést ke komplexnějšímu pochopení rozebíraného textu. Při posuzování děl populární kultury bývá samotný text často vynecháván: v paradigmatu frankfurtské školy jsou vnímány jako ideologizované produkty kulturního průmyslu, v paradigmatu školy birminghamské se důraz kladen na rozmanité, osobitě kreativní, s textem nepříliš souvislé interpretace členů publika. Soustředím se tedy na to, jakzpracovat analýzu populárně-kulturního textu jako textu, nikoli pouze produktu či objektu konzumpce. Ve své argumentaci kombinuji příspěvky postmoderního myšlení a tradiční estetiky (J-F.
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2011
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Mediální studia
ISSN
1801-9978
e-ISSN
—
Volume of the periodical
5
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
14
Pages from-to
59-72
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—