The potential of teaching mediation and negotiation methods in social work to promote respect for diversity
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F23%3A00136867" target="_blank" >RIV/00216224:14230/23:00136867 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.uhk.cz/cs/filozoficka-fakulta/veda-a-vyzkum/konference/hradecke-dny-socialni-prace-2023" target="_blank" >https://www.uhk.cz/cs/filozoficka-fakulta/veda-a-vyzkum/konference/hradecke-dny-socialni-prace-2023</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Potenciál výuky metody mediace a vyjednávání v sociální práci k prosazování respektu k diverzitě
Original language description
Globální definice sociální práce (2014) i mezinárodní etický dokument (2018) zdůrazňují význam respektu k rozmanitosti jako důležitého principu sociální spravedlnosti. Zároveň však upozorňují na to, že respekt k diverzitě nemá být důvodem pro narušení lidské důstojnosti, např. v podobě omezení možnosti uplatnit lidská práva. Při využívání metody mediace, jejíž výuka je i vzhledem k narůstajícím konfliktům ve společnosti (pandemie, válka, změna systému, např. v oblasti důchodového zabezpečení apod.) stále více aktuální, je důležité, aby byly oba tyto principy vyváženě uplatněny. V tomto příspěvku si klademe otázku: Jak může výuka metody mediace a vyjednávání v sociální práci přispět k prosazování respektu k diverzitě? Na základě analýzy teoretického zázemí mediačních přístupů a způsobu uplatnění respektu k rozmanitosti v těchto přístupech i reakcí studujících a vlastního pozorování dospívají autorky k závěru, že výuka mediace poskytuje studujícím možnost porozumět uplatnění tohoto principu v praxi sociální práce nejen při řešení konfliktů, ale i v jiných kontextech, kde mohou tyto přenositelné znalosti a dovednosti využít.
Czech name
Potenciál výuky metody mediace a vyjednávání v sociální práci k prosazování respektu k diverzitě
Czech description
Globální definice sociální práce (2014) i mezinárodní etický dokument (2018) zdůrazňují význam respektu k rozmanitosti jako důležitého principu sociální spravedlnosti. Zároveň však upozorňují na to, že respekt k diverzitě nemá být důvodem pro narušení lidské důstojnosti, např. v podobě omezení možnosti uplatnit lidská práva. Při využívání metody mediace, jejíž výuka je i vzhledem k narůstajícím konfliktům ve společnosti (pandemie, válka, změna systému, např. v oblasti důchodového zabezpečení apod.) stále více aktuální, je důležité, aby byly oba tyto principy vyváženě uplatněny. V tomto příspěvku si klademe otázku: Jak může výuka metody mediace a vyjednávání v sociální práci přispět k prosazování respektu k diverzitě? Na základě analýzy teoretického zázemí mediačních přístupů a způsobu uplatnění respektu k rozmanitosti v těchto přístupech i reakcí studujících a vlastního pozorování dospívají autorky k závěru, že výuka mediace poskytuje studujícím možnost porozumět uplatnění tohoto principu v praxi sociální práce nejen při řešení konfliktů, ale i v jiných kontextech, kde mohou tyto přenositelné znalosti a dovednosti využít.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Respekt k rozmanitosti : Sborník textů z XX. ročníku mezinárodní vědecké konference Hradecké dny sociální práce, Hradec Králové 7. – 8. 9. 2023.
ISBN
9788074359330
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
5
Pages from-to
187-191
Publisher name
Gaudeamus
Place of publication
Hradec Králové
Event location
Hradec Králové
Event date
Sep 7, 2023
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
—