Some comments about age adequacy of geographical concepts in geography textbooks
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F06%3A00031598" target="_blank" >RIV/00216224:14410/06:00031598 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Několik poznámek k věkové přiměřenosti geografických pojmů uváděných v učebnicích zeměpisu
Original language description
Příspěvek vychází z frekvenční pojmové analýzy učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy, v rámci které autor srovnával učebnice s osmi různých vydavatelství schválené MŠMT pro výuku na základních školách v České republice pro školní rok 2005/2006.Autor seznamuje s výsledky výše zmíněné srovnávací pojmové analýzy a následně se snaží zjistit, které pojmy můžeme označit ve výuce zeměpisu za nepřiměřené věku žáků. Svá zjištění autor dokazuje na pedagogickém výzkumu, který se konal v průběhu jednoho školního roku na vzorku 26 žáků. Výzkum spočíval ve zjišťování míry porozumění sociogeografickým pojmům uváděných ve většině zkoumaných učebnic. Výzkum naznačuje, že existují pojmy, s jejichž porozuměním mohou mít žáci problémy. Výsledný seznam problémových pojmů může být užitečný nejen pro učitele, ale i pro autory učebnic, neboť naznačuje, u kterých pojmů je třeba klást důraz na jejich didaktickou transformaci v učebnicích i ve výuce.
Czech name
Několik poznámek k věkové přiměřenosti geografických pojmů uváděných v učebnicích zeměpisu
Czech description
Příspěvek vychází z frekvenční pojmové analýzy učebnic sociálního zeměpisu pro základní školy, v rámci které autor srovnával učebnice s osmi různých vydavatelství schválené MŠMT pro výuku na základních školách v České republice pro školní rok 2005/2006.Autor seznamuje s výsledky výše zmíněné srovnávací pojmové analýzy a následně se snaží zjistit, které pojmy můžeme označit ve výuce zeměpisu za nepřiměřené věku žáků. Svá zjištění autor dokazuje na pedagogickém výzkumu, který se konal v průběhu jednoho školního roku na vzorku 26 žáků. Výzkum spočíval ve zjišťování míry porozumění sociogeografickým pojmům uváděných ve většině zkoumaných učebnic. Výzkum naznačuje, že existují pojmy, s jejichž porozuměním mohou mít žáci problémy. Výsledný seznam problémových pojmů může být užitečný nejen pro učitele, ale i pro autory učebnic, neboť naznačuje, u kterých pojmů je třeba klást důraz na jejich didaktickou transformaci v učebnicích i ve výuce.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AM - Pedagogy and education
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2006
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
Česká geografie v evropském prostoru
ISBN
80-7040-879-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
6
Pages from-to
—
Publisher name
Jihočeská univerzita
Place of publication
České Budějovice
Event location
České Budějovice
Event date
Jan 1, 2006
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
—