All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Concept of state Schools and Healthcare in Civic Society.

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F07%3A00023053" target="_blank" >RIV/00216224:14410/07:00023053 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    angličtina

  • Original language name

    Concept of state Schools and Healthcare in Civic Society.

  • Original language description

    Concept of state Schools and Healthcare in Civic Society. Approval of the General School Order (Allgemeine Schulordnung) for normal, principal and popular (trivial) schools in the Czech lands and in Austria on 6 December 1774 legalised the spontaneous alphabetisation efforts. With effect as of 1 January 1775 education became compulsory for all children between six and twelve years of age, for boys as well as girls without social differentiation. The School Order significantly extended access to education and introduced a system in teaching practice. Curricula were specified and teacher status was established. Every country of the Austrian Monarchy was expected to have normal school and preparatory schools for teachers-to-be. Principal schools were to be established in every city, or at least in every region. Popular trivial schools were to be established in towns, market villages and parish capitals or also in remote villages with filial church in the case of large parishes. The Health

  • Czech name

    Pojetí problematiky státní školní a zdravotní péče v systému občanské společnosti.

  • Czech description

    Schválením školského řádu (Allgemeine Schulordnung) pro normální, hlavní a obecné (triviální) školy v českých a rakouských zemích 6.12.1774 se dostalo spontánnímu alfabetizačnímu úsilí formy zákona. S účinností od 1. ledna 1775 vzdělávací povinnost platila pro všechny děti od šesti do dvanácti let, pro chlapce i dívky bez rozdílu sociálního postavení. Školský řád významně rozšířil přístup ke vzdělání a vnesl do vyučování systém. Byla stanovena učební látka a zajištěno postavení učitelů. Každá země monarchie měla mít normální školy, které byly spojeny s přípravkami pro učitele. Hlavní školy byly v každém větším městě, popřípadě v každém kraji měla existovat alespoň jedna hlavní škola. Obecné (triviální) školy měla mít menší města, tržní obce a vesnice sfarním kostelem nebo u rozlehlých farností také vzdálenější vesnice, kde byl filiální kostel. Spolu s modernizací školského systému vzrůstal zájem státu o zdravotní stav obyvatel. Postupně vznikaly nové instituce i metody systematické pé

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

    AB - History

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Others

  • Publication year

    2007

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    School and Health 21.

  • ISBN

    978-80-7315-138-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Number of pages

    6

  • Pages from-to

  • Publisher name

    Masarykova univerzita

  • Place of publication

    Brno

  • Event location

    Brno

  • Event date

    Jan 1, 2006

  • Type of event by nationality

    EUR - Evropská akce

  • UT code for WoS article

    000264733100004