Concept of state Schools and Healthcare in Civic Society.
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F07%3A00023053" target="_blank" >RIV/00216224:14410/07:00023053 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Concept of state Schools and Healthcare in Civic Society.
Original language description
Concept of state Schools and Healthcare in Civic Society. Approval of the General School Order (Allgemeine Schulordnung) for normal, principal and popular (trivial) schools in the Czech lands and in Austria on 6 December 1774 legalised the spontaneous alphabetisation efforts. With effect as of 1 January 1775 education became compulsory for all children between six and twelve years of age, for boys as well as girls without social differentiation. The School Order significantly extended access to education and introduced a system in teaching practice. Curricula were specified and teacher status was established. Every country of the Austrian Monarchy was expected to have normal school and preparatory schools for teachers-to-be. Principal schools were to be established in every city, or at least in every region. Popular trivial schools were to be established in towns, market villages and parish capitals or also in remote villages with filial church in the case of large parishes. The Health
Czech name
Pojetí problematiky státní školní a zdravotní péče v systému občanské společnosti.
Czech description
Schválením školského řádu (Allgemeine Schulordnung) pro normální, hlavní a obecné (triviální) školy v českých a rakouských zemích 6.12.1774 se dostalo spontánnímu alfabetizačnímu úsilí formy zákona. S účinností od 1. ledna 1775 vzdělávací povinnost platila pro všechny děti od šesti do dvanácti let, pro chlapce i dívky bez rozdílu sociálního postavení. Školský řád významně rozšířil přístup ke vzdělání a vnesl do vyučování systém. Byla stanovena učební látka a zajištěno postavení učitelů. Každá země monarchie měla mít normální školy, které byly spojeny s přípravkami pro učitele. Hlavní školy byly v každém větším městě, popřípadě v každém kraji měla existovat alespoň jedna hlavní škola. Obecné (triviální) školy měla mít menší města, tržní obce a vesnice sfarním kostelem nebo u rozlehlých farností také vzdálenější vesnice, kde byl filiální kostel. Spolu s modernizací školského systému vzrůstal zájem státu o zdravotní stav obyvatel. Postupně vznikaly nové instituce i metody systematické pé
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
AB - History
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Others
Publication year
2007
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
School and Health 21.
ISBN
978-80-7315-138-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Number of pages
6
Pages from-to
—
Publisher name
Masarykova univerzita
Place of publication
Brno
Event location
Brno
Event date
Jan 1, 2006
Type of event by nationality
EUR - Evropská akce
UT code for WoS article
000264733100004