Valley network as functional skeleton in the landscape typology
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F10%3A00040617" target="_blank" >RIV/00216224:14410/10:00040617 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Údolní síť jako funkční kostra v typologii krajiny
Original language description
Zjištění a mapování údolní sítě jako kostry krajiny, jakožto východiska krajinné typologie, má také praktickou stránku. Takto definovaná kostra krajiny má zásadní lokační význam pro řadu lidských aktivit: osídlením počínaje, přes rozmístění funkčních ploch v krajině po vedení komunikačních linií. Ukazuje se, že z hlediska lokace sídel se jako nejvýhodnější poloha jevila místa přechodu erozního úseku údolní sítě v akumulační a naopak (zohledněny byly obranné, energetické, produkční, stavební aj. důvody).Erozní údolní úseky ve všech rozlišeních jsou obtížně efektivně využitelné a kryje je zpravidla les (v novější době slouží k lokalizaci vodních nádrží). Dopravní linie se, přes vžitou představu, údolní síti vyhýbají, pravděpodobně s ohledem na zde probíhající dynamické jevy nebezpečně pro chod dopravy a zvýšené energetické nároky (náročná stavba a provoz komunikací v dosahu povodní a na členitých a příkrých svazích). Pouze v horských oblastech nedostatek možností dopravní linie lokalizo
Czech name
Údolní síť jako funkční kostra v typologii krajiny
Czech description
Zjištění a mapování údolní sítě jako kostry krajiny, jakožto východiska krajinné typologie, má také praktickou stránku. Takto definovaná kostra krajiny má zásadní lokační význam pro řadu lidských aktivit: osídlením počínaje, přes rozmístění funkčních ploch v krajině po vedení komunikačních linií. Ukazuje se, že z hlediska lokace sídel se jako nejvýhodnější poloha jevila místa přechodu erozního úseku údolní sítě v akumulační a naopak (zohledněny byly obranné, energetické, produkční, stavební aj. důvody).Erozní údolní úseky ve všech rozlišeních jsou obtížně efektivně využitelné a kryje je zpravidla les (v novější době slouží k lokalizaci vodních nádrží). Dopravní linie se, přes vžitou představu, údolní síti vyhýbají, pravděpodobně s ohledem na zde probíhající dynamické jevy nebezpečně pro chod dopravy a zvýšené energetické nároky (náročná stavba a provoz komunikací v dosahu povodní a na členitých a příkrých svazích). Pouze v horských oblastech nedostatek možností dopravní linie lokalizo
Classification
Type
J<sub>x</sub> - Unclassified - Peer-reviewed scientific article (Jimp, Jsc and Jost)
CEP classification
DE - Earth magnetism, geodesy, geography
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/IAA300860903" target="_blank" >IAA300860903: The fate of Czech post-industrial landscape</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2010
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Životné prostredie, Bratislava
ISSN
0044-4863
e-ISSN
—
Volume of the periodical
44
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
SK - SLOVAKIA
Number of pages
6
Pages from-to
—
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—