All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The History of Software Art. Several Beginnings, Several Histories

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F18%3A00105808" target="_blank" >RIV/00216224:14410/18:00105808 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Dějiny softwarového umění. Několik historií, několik počátků

  • Original language description

    Tento text představuje umělecký směr známý jako softwarové umění, který se zrodil téměř před dvaceti lety. Tento umělecký směr nepoužívá software jako pouhý nástroj pro tvorbu umění, ale pracuje se samotným softwarem jako uměleckým materiálem a plnohodnotným vyjadřovacím prostředkem. Text popisuje komplexní historii tohoto uměleckého směru a jeho rozmanité historické kořeny. Ačkoliv na první pohled se může zdát, že softwarové umění představuje zcela nový druh umělecké tvorby, ve světě umění můžeme nalézt několik historických předchůdců této umělecké praxe. Za první umělecký směr, který významně ovlivnil softwarové umění můžeme považovat konceptuální umění. Konceptuální umění sdílí se softwarovým uměním několik základních charakteristik – posun od fyzického objektu k abstraktní myšlence nebo tvorbu instrukcí určených pro realizaci uměleckých děl. Softwarové umění je taktéž inspirováno destruktivními tendencemi v umění (například Dadaismus, destruktivní performance, Body Art), neboť destrukce představuje jednu z jeho klíčových uměleckých strategií, která je realizována zejména prostřednictvím počítačového viru. Nicméně historické kořeny softwarového umění nevycházejí pouze z všeobecně známých uměleckých směrů, ale mohou být identifikovány také v jistých dílech raného digitálního umění. Závěrečná část textu je věnována popisu revizionistického přístupu k psaní historie softwarového umění. V tomto případě není softwarové umění zasazeno do kontextu historie umění, aby mohlo být nahlíženo jako pokračování uceleného příběhu vývoje umění, ale přijímá roli aktivního činitele, který se podílí na tvorbě naší přítomnosti. Softwarové umění je nahlíženo jako nová příležitost pro kritickou reflexi současného umění a společnosti – tedy oblastí, které jsou do značné míry ovlivněny všudypřítomným softwarem.

  • Czech name

    Dějiny softwarového umění. Několik historií, několik počátků

  • Czech description

    Tento text představuje umělecký směr známý jako softwarové umění, který se zrodil téměř před dvaceti lety. Tento umělecký směr nepoužívá software jako pouhý nástroj pro tvorbu umění, ale pracuje se samotným softwarem jako uměleckým materiálem a plnohodnotným vyjadřovacím prostředkem. Text popisuje komplexní historii tohoto uměleckého směru a jeho rozmanité historické kořeny. Ačkoliv na první pohled se může zdát, že softwarové umění představuje zcela nový druh umělecké tvorby, ve světě umění můžeme nalézt několik historických předchůdců této umělecké praxe. Za první umělecký směr, který významně ovlivnil softwarové umění můžeme považovat konceptuální umění. Konceptuální umění sdílí se softwarovým uměním několik základních charakteristik – posun od fyzického objektu k abstraktní myšlence nebo tvorbu instrukcí určených pro realizaci uměleckých děl. Softwarové umění je taktéž inspirováno destruktivními tendencemi v umění (například Dadaismus, destruktivní performance, Body Art), neboť destrukce představuje jednu z jeho klíčových uměleckých strategií, která je realizována zejména prostřednictvím počítačového viru. Nicméně historické kořeny softwarového umění nevycházejí pouze z všeobecně známých uměleckých směrů, ale mohou být identifikovány také v jistých dílech raného digitálního umění. Závěrečná část textu je věnována popisu revizionistického přístupu k psaní historie softwarového umění. V tomto případě není softwarové umění zasazeno do kontextu historie umění, aby mohlo být nahlíženo jako pokračování uceleného příběhu vývoje umění, ale přijímá roli aktivního činitele, který se podílí na tvorbě naší přítomnosti. Softwarové umění je nahlíženo jako nová příležitost pro kritickou reflexi současného umění a společnosti – tedy oblastí, které jsou do značné míry ovlivněny všudypřítomným softwarem.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny

  • ISSN

    1802-8918

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    roč. 12

  • Issue of the periodical within the volume

    č. 24

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    30

  • Pages from-to

    92-121

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database