The History of Software Art. Several Beginnings, Several Histories
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F18%3A00105808" target="_blank" >RIV/00216224:14410/18:00105808 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Dějiny softwarového umění. Několik historií, několik počátků
Original language description
Tento text představuje umělecký směr známý jako softwarové umění, který se zrodil téměř před dvaceti lety. Tento umělecký směr nepoužívá software jako pouhý nástroj pro tvorbu umění, ale pracuje se samotným softwarem jako uměleckým materiálem a plnohodnotným vyjadřovacím prostředkem. Text popisuje komplexní historii tohoto uměleckého směru a jeho rozmanité historické kořeny. Ačkoliv na první pohled se může zdát, že softwarové umění představuje zcela nový druh umělecké tvorby, ve světě umění můžeme nalézt několik historických předchůdců této umělecké praxe. Za první umělecký směr, který významně ovlivnil softwarové umění můžeme považovat konceptuální umění. Konceptuální umění sdílí se softwarovým uměním několik základních charakteristik – posun od fyzického objektu k abstraktní myšlence nebo tvorbu instrukcí určených pro realizaci uměleckých děl. Softwarové umění je taktéž inspirováno destruktivními tendencemi v umění (například Dadaismus, destruktivní performance, Body Art), neboť destrukce představuje jednu z jeho klíčových uměleckých strategií, která je realizována zejména prostřednictvím počítačového viru. Nicméně historické kořeny softwarového umění nevycházejí pouze z všeobecně známých uměleckých směrů, ale mohou být identifikovány také v jistých dílech raného digitálního umění. Závěrečná část textu je věnována popisu revizionistického přístupu k psaní historie softwarového umění. V tomto případě není softwarové umění zasazeno do kontextu historie umění, aby mohlo být nahlíženo jako pokračování uceleného příběhu vývoje umění, ale přijímá roli aktivního činitele, který se podílí na tvorbě naší přítomnosti. Softwarové umění je nahlíženo jako nová příležitost pro kritickou reflexi současného umění a společnosti – tedy oblastí, které jsou do značné míry ovlivněny všudypřítomným softwarem.
Czech name
Dějiny softwarového umění. Několik historií, několik počátků
Czech description
Tento text představuje umělecký směr známý jako softwarové umění, který se zrodil téměř před dvaceti lety. Tento umělecký směr nepoužívá software jako pouhý nástroj pro tvorbu umění, ale pracuje se samotným softwarem jako uměleckým materiálem a plnohodnotným vyjadřovacím prostředkem. Text popisuje komplexní historii tohoto uměleckého směru a jeho rozmanité historické kořeny. Ačkoliv na první pohled se může zdát, že softwarové umění představuje zcela nový druh umělecké tvorby, ve světě umění můžeme nalézt několik historických předchůdců této umělecké praxe. Za první umělecký směr, který významně ovlivnil softwarové umění můžeme považovat konceptuální umění. Konceptuální umění sdílí se softwarovým uměním několik základních charakteristik – posun od fyzického objektu k abstraktní myšlence nebo tvorbu instrukcí určených pro realizaci uměleckých děl. Softwarové umění je taktéž inspirováno destruktivními tendencemi v umění (například Dadaismus, destruktivní performance, Body Art), neboť destrukce představuje jednu z jeho klíčových uměleckých strategií, která je realizována zejména prostřednictvím počítačového viru. Nicméně historické kořeny softwarového umění nevycházejí pouze z všeobecně známých uměleckých směrů, ale mohou být identifikovány také v jistých dílech raného digitálního umění. Závěrečná část textu je věnována popisu revizionistického přístupu k psaní historie softwarového umění. V tomto případě není softwarové umění zasazeno do kontextu historie umění, aby mohlo být nahlíženo jako pokračování uceleného příběhu vývoje umění, ale přijímá roli aktivního činitele, který se podílí na tvorbě naší přítomnosti. Softwarové umění je nahlíženo jako nová příležitost pro kritickou reflexi současného umění a společnosti – tedy oblastí, které jsou do značné míry ovlivněny všudypřítomným softwarem.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
ISSN
1802-8918
e-ISSN
—
Volume of the periodical
roč. 12
Issue of the periodical within the volume
č. 24
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
30
Pages from-to
92-121
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—