African-American Spirituals: Tracing them to Czech Concert Halls
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00122550" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00122550 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="http://image.folkoveprazdniny.cz/2019/kolokvium2019/From_Folklore_to_World_Music_2019.pdf" target="_blank" >http://image.folkoveprazdniny.cz/2019/kolokvium2019/From_Folklore_to_World_Music_2019.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Česká stopa: Afroamerické spirituály v koncertní síni
Original language description
Příspěvek představuje jedinečné hledání kořenů spirituálů v českých zemích. Autorka přesahuje dosud známou a diskutovanou historii amerických spirituálů v českých zemích od 60. let až do současnosti. Zasazuje je do jejich historického kontextu a sleduje šíření afroamerických spirituálů v Evropě v první polovině 20. století. Zdůrazňuje roli jednotlivých černošských operních pěvců, počínaje vlivem, který měl student Antonína Dvořáka Harry T. Burleigh na zpěváky v USA a následně na zpěváky, kteří byli pozváni na vystoupení do Československa. Na rozdíl od jiných evropských zemí byla přítomnost afroamerických zpěváků v Československu ve 20. a 30. letech 20. století vzácná: dokumentovány byly pouze výkony Paula Robesona, Lawrence Browna a Catariny Jarboro. Období od poloviny čtyřicátých do padesátých let minulého století ukázalo obrovský zájem vládních institucí o prezentaci černošských zpěváků veřejnosti. Nezáleželo na tom, zda byli Američané nebo Britové, protože byli zástupci „utlačovaného černého lidu“. Země hostila (i opakovaně) Paula Robesona, Aubrey Pankeyho, Huberta Dilwortha, Ellabelle Davisovou, Kennetha Spencera, Roberta Adamse a Edrica Connora. V médiích obsah a funkce spirituálů ustoupily komunistické ideologii. Přesto zpěváci představili bohatství afroamerických spirituálů. Mnohé z nich byly zaznamenány na deskách a některé byly publikovány ve zpěvnících. Mezi českými překladateli textů a interprety spirituálů byli místní operní pěvci Emil Knos-Olšovský a Jiří Joran. Vliv jazzové hudby a jazzových hudebníků na zavedení afroamerických spiritualistů do této země byl podle autorky malý. Diskutuje se zde o několika sborech, počínaje rolí zpěváků Fisk Jubilee Singers, kteří v zemi nikdy nevystupovali, a neúspěšnou cestou mladých harlemitů do SSSR v roce 1932. Článek přináší podrobnosti o masivní přítomnosti operní společnosti Everyman v Praze v únoru 1956. Se změnami politického klimatu v šedesátých letech 20. století nastal ústup spirituálů z evangelických kostelů a hrály je folklorně-obrozenecké hudební skupiny.
Czech name
Česká stopa: Afroamerické spirituály v koncertní síni
Czech description
Příspěvek představuje jedinečné hledání kořenů spirituálů v českých zemích. Autorka přesahuje dosud známou a diskutovanou historii amerických spirituálů v českých zemích od 60. let až do současnosti. Zasazuje je do jejich historického kontextu a sleduje šíření afroamerických spirituálů v Evropě v první polovině 20. století. Zdůrazňuje roli jednotlivých černošských operních pěvců, počínaje vlivem, který měl student Antonína Dvořáka Harry T. Burleigh na zpěváky v USA a následně na zpěváky, kteří byli pozváni na vystoupení do Československa. Na rozdíl od jiných evropských zemí byla přítomnost afroamerických zpěváků v Československu ve 20. a 30. letech 20. století vzácná: dokumentovány byly pouze výkony Paula Robesona, Lawrence Browna a Catariny Jarboro. Období od poloviny čtyřicátých do padesátých let minulého století ukázalo obrovský zájem vládních institucí o prezentaci černošských zpěváků veřejnosti. Nezáleželo na tom, zda byli Američané nebo Britové, protože byli zástupci „utlačovaného černého lidu“. Země hostila (i opakovaně) Paula Robesona, Aubrey Pankeyho, Huberta Dilwortha, Ellabelle Davisovou, Kennetha Spencera, Roberta Adamse a Edrica Connora. V médiích obsah a funkce spirituálů ustoupily komunistické ideologii. Přesto zpěváci představili bohatství afroamerických spirituálů. Mnohé z nich byly zaznamenány na deskách a některé byly publikovány ve zpěvnících. Mezi českými překladateli textů a interprety spirituálů byli místní operní pěvci Emil Knos-Olšovský a Jiří Joran. Vliv jazzové hudby a jazzových hudebníků na zavedení afroamerických spiritualistů do této země byl podle autorky malý. Diskutuje se zde o několika sborech, počínaje rolí zpěváků Fisk Jubilee Singers, kteří v zemi nikdy nevystupovali, a neúspěšnou cestou mladých harlemitů do SSSR v roce 1932. Článek přináší podrobnosti o masivní přítomnosti operní společnosti Everyman v Praze v únoru 1956. Se změnami politického klimatu v šedesátých letech 20. století nastal ústup spirituálů z evangelických kostelů a hrály je folklorně-obrozenecké hudební skupiny.
Classification
Type
D - Article in proceedings
CEP classification
—
OECD FORD branch
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Article name in the collection
OD FOLKLORU K WORLD MUSIC: HUDBA A SPIRITUALITA
ISBN
9788090703322
ISSN
2336-565X
e-ISSN
—
Number of pages
28
Pages from-to
156-183
Publisher name
Městské kulturní středisko Náměšť nad Oslavou
Place of publication
Náměšť nad Oslavou
Event location
Námešť nad Oslavou, CZECH REPUBLIC
Event date
Jul 30, 2019
Type of event by nationality
CST - Celostátní akce
UT code for WoS article
000540656900011