All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

African-American Spirituals: Tracing them to Czech Concert Halls

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F19%3A00122550" target="_blank" >RIV/00216224:14410/19:00122550 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="http://image.folkoveprazdniny.cz/2019/kolokvium2019/From_Folklore_to_World_Music_2019.pdf" target="_blank" >http://image.folkoveprazdniny.cz/2019/kolokvium2019/From_Folklore_to_World_Music_2019.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Česká stopa: Afroamerické spirituály v koncertní síni

  • Original language description

    Příspěvek představuje jedinečné hledání kořenů spirituálů v českých zemích. Autorka přesahuje dosud známou a diskutovanou historii amerických spirituálů v českých zemích od 60. let až do současnosti. Zasazuje je do jejich historického kontextu a sleduje šíření afroamerických spirituálů v Evropě v první polovině 20. století. Zdůrazňuje roli jednotlivých černošských operních pěvců, počínaje vlivem, který měl student Antonína Dvořáka Harry T. Burleigh na zpěváky v USA a následně na zpěváky, kteří byli pozváni na vystoupení do Československa. Na rozdíl od jiných evropských zemí byla přítomnost afroamerických zpěváků v Československu ve 20. a 30. letech 20. století vzácná: dokumentovány byly pouze výkony Paula Robesona, Lawrence Browna a Catariny Jarboro. Období od poloviny čtyřicátých do padesátých let minulého století ukázalo obrovský zájem vládních institucí o prezentaci černošských zpěváků veřejnosti. Nezáleželo na tom, zda byli Američané nebo Britové, protože byli zástupci „utlačovaného černého lidu“. Země hostila (i opakovaně) Paula Robesona, Aubrey Pankeyho, Huberta Dilwortha, Ellabelle Davisovou, Kennetha Spencera, Roberta Adamse a Edrica Connora. V médiích obsah a funkce spirituálů ustoupily komunistické ideologii. Přesto zpěváci představili bohatství afroamerických spirituálů. Mnohé z nich byly zaznamenány na deskách a některé byly publikovány ve zpěvnících. Mezi českými překladateli textů a interprety spirituálů byli místní operní pěvci Emil Knos-Olšovský a Jiří Joran. Vliv jazzové hudby a jazzových hudebníků na zavedení afroamerických spiritualistů do této země byl podle autorky malý. Diskutuje se zde o několika sborech, počínaje rolí zpěváků Fisk Jubilee Singers, kteří v zemi nikdy nevystupovali, a neúspěšnou cestou mladých harlemitů do SSSR v roce 1932. Článek přináší podrobnosti o masivní přítomnosti operní společnosti Everyman v Praze v únoru 1956. Se změnami politického klimatu v šedesátých letech 20. století nastal ústup spirituálů z evangelických kostelů a hrály je folklorně-obrozenecké hudební skupiny.

  • Czech name

    Česká stopa: Afroamerické spirituály v koncertní síni

  • Czech description

    Příspěvek představuje jedinečné hledání kořenů spirituálů v českých zemích. Autorka přesahuje dosud známou a diskutovanou historii amerických spirituálů v českých zemích od 60. let až do současnosti. Zasazuje je do jejich historického kontextu a sleduje šíření afroamerických spirituálů v Evropě v první polovině 20. století. Zdůrazňuje roli jednotlivých černošských operních pěvců, počínaje vlivem, který měl student Antonína Dvořáka Harry T. Burleigh na zpěváky v USA a následně na zpěváky, kteří byli pozváni na vystoupení do Československa. Na rozdíl od jiných evropských zemí byla přítomnost afroamerických zpěváků v Československu ve 20. a 30. letech 20. století vzácná: dokumentovány byly pouze výkony Paula Robesona, Lawrence Browna a Catariny Jarboro. Období od poloviny čtyřicátých do padesátých let minulého století ukázalo obrovský zájem vládních institucí o prezentaci černošských zpěváků veřejnosti. Nezáleželo na tom, zda byli Američané nebo Britové, protože byli zástupci „utlačovaného černého lidu“. Země hostila (i opakovaně) Paula Robesona, Aubrey Pankeyho, Huberta Dilwortha, Ellabelle Davisovou, Kennetha Spencera, Roberta Adamse a Edrica Connora. V médiích obsah a funkce spirituálů ustoupily komunistické ideologii. Přesto zpěváci představili bohatství afroamerických spirituálů. Mnohé z nich byly zaznamenány na deskách a některé byly publikovány ve zpěvnících. Mezi českými překladateli textů a interprety spirituálů byli místní operní pěvci Emil Knos-Olšovský a Jiří Joran. Vliv jazzové hudby a jazzových hudebníků na zavedení afroamerických spiritualistů do této země byl podle autorky malý. Diskutuje se zde o několika sborech, počínaje rolí zpěváků Fisk Jubilee Singers, kteří v zemi nikdy nevystupovali, a neúspěšnou cestou mladých harlemitů do SSSR v roce 1932. Článek přináší podrobnosti o masivní přítomnosti operní společnosti Everyman v Praze v únoru 1956. Se změnami politického klimatu v šedesátých letech 20. století nastal ústup spirituálů z evangelických kostelů a hrály je folklorně-obrozenecké hudební skupiny.

Classification

  • Type

    D - Article in proceedings

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2019

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Article name in the collection

    OD FOLKLORU K WORLD MUSIC: HUDBA A SPIRITUALITA

  • ISBN

    9788090703322

  • ISSN

    2336-565X

  • e-ISSN

  • Number of pages

    28

  • Pages from-to

    156-183

  • Publisher name

    Městské kulturní středisko Náměšť nad Oslavou

  • Place of publication

    Náměšť nad Oslavou

  • Event location

    Námešť nad Oslavou, CZECH REPUBLIC

  • Event date

    Jul 30, 2019

  • Type of event by nationality

    CST - Celostátní akce

  • UT code for WoS article

    000540656900011