The perspectives of geography, and geography teaching, in secondary pre-service teachers in Czechia
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F20%3A00114458" target="_blank" >RIV/00216224:14410/20:00114458 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://geografie.cz/125/4/0501/" target="_blank" >https://geografie.cz/125/4/0501/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.37040/geografie2020125040501" target="_blank" >10.37040/geografie2020125040501</a>
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Pojetí geografie a geografického vzdělávání u studentů učitelství v Česku
Original language description
Pozice geografie v Česku na všech stupních vzdělávání dlouhodobě ustupuje. Aby bylo možné postupně inovovat univerzitní přípravu budoucích učitelů zeměpisu, je třeba nejprve zjistit, jaká mají studenti učitelství přesvědčení o významu geografie jako vědního oboru a jak zdůvodňují potřebnost geografického vzdělávání. Analytický rámec studie je založen na typologii kategorií pojetí geografie a geografického vzdělávání Simona Catlinga. Dotazníkové šetření mezi studenty učitelství geografie na všech fakultách připravujících budoucí učitele zeměpisu bylo realizováno s 183 studenty učitelství zeměpisu na devíti katedrách geografie na osmi českých univerzitách. Podle výsledků šetření byli respondenti zařazeni do jedné ze 7 perspektiv geografie jako oboru, tak výuky geografie. Nejčetněji zastávané pojetí geografie jako oboru bylo interakcionistické, earthistické a globalistické. Globalistické pojetí bylo dominantní pojetí výuky zeměpisu.
Czech name
Pojetí geografie a geografického vzdělávání u studentů učitelství v Česku
Czech description
Pozice geografie v Česku na všech stupních vzdělávání dlouhodobě ustupuje. Aby bylo možné postupně inovovat univerzitní přípravu budoucích učitelů zeměpisu, je třeba nejprve zjistit, jaká mají studenti učitelství přesvědčení o významu geografie jako vědního oboru a jak zdůvodňují potřebnost geografického vzdělávání. Analytický rámec studie je založen na typologii kategorií pojetí geografie a geografického vzdělávání Simona Catlinga. Dotazníkové šetření mezi studenty učitelství geografie na všech fakultách připravujících budoucí učitele zeměpisu bylo realizováno s 183 studenty učitelství zeměpisu na devíti katedrách geografie na osmi českých univerzitách. Podle výsledků šetření byli respondenti zařazeni do jedné ze 7 perspektiv geografie jako oboru, tak výuky geografie. Nejčetněji zastávané pojetí geografie jako oboru bylo interakcionistické, earthistické a globalistické. Globalistické pojetí bylo dominantní pojetí výuky zeměpisu.
Classification
Type
J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA18-08315S" target="_blank" >GA18-08315S: Teachers’ Perceptions of Geography and Geography Teaching</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2020
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Geografie - Sborník České geografické společnosti
ISSN
1212-0014
e-ISSN
2571-421X
Volume of the periodical
125
Issue of the periodical within the volume
4
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
26
Pages from-to
501-526
UT code for WoS article
000590318100005
EID of the result in the Scopus database
2-s2.0-85095844592