All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Toddler Group as a Collectivity

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F21%3A00119890" target="_blank" >RIV/00216224:14410/21:00119890 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-202105-0002_toddler-group-as-a-collectivity.php" target="_blank" >https://sreview.soc.cas.cz/artkey/csr-202105-0002_toddler-group-as-a-collectivity.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2021.042" target="_blank" >10.13060/csr.2021.042</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Dětská skupina jako kolektivita

  • Original language description

    Cílem této studie je prozkoumat každodenní život dětí mladších tří let v zařízeních denní péče o děti a kulturu vrstevnických vztahů, které se v nich rozvíjejí. Mezioborové studie dětství vnímají jako sociální konstrukt oddělitelný od biologické nezralosti a popisují odlišný styl socializace batolat s vrstevníky. V tomto paradigmatu je pro pochopení socializace dítěte zásadní účast na kulturních rutinách. Na základě etnografického pozorování ve dvou zařízeních a rozhovorů s vyučujícími a rodiči zkoumáme vztahy mezi vrstevníky, sociálními rutiny a ustavování kolektivity. Zaměřujeme se na perspektivu dospělých a jejich vnímání dětského kolektivu a na významy dětských interakcí. Analýza ukázala, že vedle hierarchických vztahů s dospělými představují rovnější vrstevnické vztahy pro děti příležitost k aktivnímu podílu na kulturní reprodukci prostřednictvím vlastní interpretace významů. To, co dospělí vnímají jako "hru na něco", je ve vrstevnické interakci "něčím skutečným", protože k tomu dochází mezi fyzicky a kognitivně rovnocennými osobami. Interakce s vrstevníky v zařízení denní péče umožňuje dítěti zažít kolektivní "MY", jehož prostřednictvím je pak schopno získat větší moc pro vyjednávání s dospělými. Vytvoření kolektivity však závisí na tom, zda jsou k dispozici podmínky vhodné pro malé děti a batolata.

  • Czech name

    Dětská skupina jako kolektivita

  • Czech description

    Cílem této studie je prozkoumat každodenní život dětí mladších tří let v zařízeních denní péče o děti a kulturu vrstevnických vztahů, které se v nich rozvíjejí. Mezioborové studie dětství vnímají jako sociální konstrukt oddělitelný od biologické nezralosti a popisují odlišný styl socializace batolat s vrstevníky. V tomto paradigmatu je pro pochopení socializace dítěte zásadní účast na kulturních rutinách. Na základě etnografického pozorování ve dvou zařízeních a rozhovorů s vyučujícími a rodiči zkoumáme vztahy mezi vrstevníky, sociálními rutiny a ustavování kolektivity. Zaměřujeme se na perspektivu dospělých a jejich vnímání dětského kolektivu a na významy dětských interakcí. Analýza ukázala, že vedle hierarchických vztahů s dospělými představují rovnější vrstevnické vztahy pro děti příležitost k aktivnímu podílu na kulturní reprodukci prostřednictvím vlastní interpretace významů. To, co dospělí vnímají jako "hru na něco", je ve vrstevnické interakci "něčím skutečným", protože k tomu dochází mezi fyzicky a kognitivně rovnocennými osobami. Interakce s vrstevníky v zařízení denní péče umožňuje dítěti zažít kolektivní "MY", jehož prostřednictvím je pak schopno získat větší moc pro vyjednávání s dospělými. Vytvoření kolektivity však závisí na tom, zda jsou k dispozici podmínky vhodné pro malé děti a batolata.

Classification

  • Type

    J<sub>imp</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the Web of Science database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/TL02000306" target="_blank" >TL02000306: Early Childhood Education and Care in Day Care Facilities in the Czech Republic</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Sociologický časopis

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

    2336-128X

  • Volume of the periodical

    57

  • Issue of the periodical within the volume

    5

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    24

  • Pages from-to

    557-580

  • UT code for WoS article

    000727178200002

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85122134286