All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Changes in the teaching of history through the lens of school curricula

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F23%3A00132407" target="_blank" >RIV/00216224:14410/23:00132407 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://historieotazkyproblemy.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/11/2023/12/Miroslav-Jirecek_17-38.pdf" target="_blank" >https://historieotazkyproblemy.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/11/2023/12/Miroslav-Jirecek_17-38.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů

  • Original language description

    Příspěvek představuje analýzu školních vzdělávacích programů dějepisu na českých základních školách (nižší sekundární stupeň). Sledována byla samostatnost (či integrace předmětu), jeho časové dotace a zastoupení moderních dějin v současné době. Výsledky aktuální analýzy byly porovnány s dříve získanými daty. Příspěvek tak nabízí pohled na problematiku po částečné implementaci změn státního kurikula (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) v souvislosti s posílením informatiky (tzv. „malá revize“). Patrné je, že dějepis je na naprosté většině škol vyučován jako samostatný předmět. Časová dotace dějepisu v závislosti na provedené změně státního kurikula na řadě škol poklesla, stále však asi na sedmi z deseti škol činí dohromady osm týdenních vyučovacích hodin (což byla dotace, která dějepisu náležela na konci období minulého režimu). Roste však počet škol s nižší časovou dotací. Jako problematický se jeví prostor, který na našich školách věnujeme moderním dějinám, když v posledním ročníku základní školy probíráme v rámci dějepisu v naprosté většině učivo pokrývající více než sto let dějin, přitom tohoto učiva stále přibývá. Školy mají z velké části svoji kurikulární autonomii. Přičemž změny v některých oblastech přicházejí velmi pomalu. Zřejmě pomaleji, než kdyby bylo o těchto otázkách rozhodováno centrálně.

  • Czech name

    Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů

  • Czech description

    Příspěvek představuje analýzu školních vzdělávacích programů dějepisu na českých základních školách (nižší sekundární stupeň). Sledována byla samostatnost (či integrace předmětu), jeho časové dotace a zastoupení moderních dějin v současné době. Výsledky aktuální analýzy byly porovnány s dříve získanými daty. Příspěvek tak nabízí pohled na problematiku po částečné implementaci změn státního kurikula (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) v souvislosti s posílením informatiky (tzv. „malá revize“). Patrné je, že dějepis je na naprosté většině škol vyučován jako samostatný předmět. Časová dotace dějepisu v závislosti na provedené změně státního kurikula na řadě škol poklesla, stále však asi na sedmi z deseti škol činí dohromady osm týdenních vyučovacích hodin (což byla dotace, která dějepisu náležela na konci období minulého režimu). Roste však počet škol s nižší časovou dotací. Jako problematický se jeví prostor, který na našich školách věnujeme moderním dějinám, když v posledním ročníku základní školy probíráme v rámci dějepisu v naprosté většině učivo pokrývající více než sto let dějin, přitom tohoto učiva stále přibývá. Školy mají z velké části svoji kurikulární autonomii. Přičemž změny v některých oblastech přicházejí velmi pomalu. Zřejmě pomaleji, než kdyby bylo o těchto otázkách rozhodováno centrálně.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2023

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Historie - Otázky - Problémy

  • ISSN

    1804-1132

  • e-ISSN

    2336-6672

  • Volume of the periodical

    15

  • Issue of the periodical within the volume

    2

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    22

  • Pages from-to

    17-38

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database