Changes in the teaching of history through the lens of school curricula
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14410%2F23%3A00132407" target="_blank" >RIV/00216224:14410/23:00132407 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://historieotazkyproblemy.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/11/2023/12/Miroslav-Jirecek_17-38.pdf" target="_blank" >https://historieotazkyproblemy.ff.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/11/2023/12/Miroslav-Jirecek_17-38.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů
Original language description
Příspěvek představuje analýzu školních vzdělávacích programů dějepisu na českých základních školách (nižší sekundární stupeň). Sledována byla samostatnost (či integrace předmětu), jeho časové dotace a zastoupení moderních dějin v současné době. Výsledky aktuální analýzy byly porovnány s dříve získanými daty. Příspěvek tak nabízí pohled na problematiku po částečné implementaci změn státního kurikula (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) v souvislosti s posílením informatiky (tzv. „malá revize“). Patrné je, že dějepis je na naprosté většině škol vyučován jako samostatný předmět. Časová dotace dějepisu v závislosti na provedené změně státního kurikula na řadě škol poklesla, stále však asi na sedmi z deseti škol činí dohromady osm týdenních vyučovacích hodin (což byla dotace, která dějepisu náležela na konci období minulého režimu). Roste však počet škol s nižší časovou dotací. Jako problematický se jeví prostor, který na našich školách věnujeme moderním dějinám, když v posledním ročníku základní školy probíráme v rámci dějepisu v naprosté většině učivo pokrývající více než sto let dějin, přitom tohoto učiva stále přibývá. Školy mají z velké části svoji kurikulární autonomii. Přičemž změny v některých oblastech přicházejí velmi pomalu. Zřejmě pomaleji, než kdyby bylo o těchto otázkách rozhodováno centrálně.
Czech name
Proměny výuky dějepisu pohledem analýzy školních vzdělávacích programů
Czech description
Příspěvek představuje analýzu školních vzdělávacích programů dějepisu na českých základních školách (nižší sekundární stupeň). Sledována byla samostatnost (či integrace předmětu), jeho časové dotace a zastoupení moderních dějin v současné době. Výsledky aktuální analýzy byly porovnány s dříve získanými daty. Příspěvek tak nabízí pohled na problematiku po částečné implementaci změn státního kurikula (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání) v souvislosti s posílením informatiky (tzv. „malá revize“). Patrné je, že dějepis je na naprosté většině škol vyučován jako samostatný předmět. Časová dotace dějepisu v závislosti na provedené změně státního kurikula na řadě škol poklesla, stále však asi na sedmi z deseti škol činí dohromady osm týdenních vyučovacích hodin (což byla dotace, která dějepisu náležela na konci období minulého režimu). Roste však počet škol s nižší časovou dotací. Jako problematický se jeví prostor, který na našich školách věnujeme moderním dějinám, když v posledním ročníku základní školy probíráme v rámci dějepisu v naprosté většině učivo pokrývající více než sto let dějin, přitom tohoto učiva stále přibývá. Školy mají z velké části svoji kurikulární autonomii. Přičemž změny v některých oblastech přicházejí velmi pomalu. Zřejmě pomaleji, než kdyby bylo o těchto otázkách rozhodováno centrálně.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2023
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Historie - Otázky - Problémy
ISSN
1804-1132
e-ISSN
2336-6672
Volume of the periodical
15
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
22
Pages from-to
17-38
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—