The level of interactions among destination stakeholders: geographical proximity as a driving force?
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F18%3A00104240" target="_blank" >RIV/00216224:14560/18:00104240 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Úroveň interakcí mezi aktéry v destinaci: geografická blízkost jako hnací síla?
Original language description
Destinace cestovního ruchu bývá definována jako geografický prostor, který si návštěvník vybírá jako svůj cíl cesty. Kromě pojetí destinace jako určitého prostoru existují k vymezení destinace ještě další přístupy, kdy je destinace považována za komplexní produkt, složitý socioekonomický systém nebo síť složenou z aktérů, mezi kterými existují formální i neformální vazby. Současné výzkumy tak často vycházejí z pojetí destinace coby komplexního systému, v němž dochází ke vzájemným interakcím mezi aktéry cestovního ruchu. Z toho důvodu má hodnocení interakcí zejména socioekonomický charakter. Problematika vzhledem k některým externím vlivům, ovlivňujícím chování aktérů, však vyžaduje i prostorovou perspektivou. Z analýzy kooperativních vazeb a interakcí vznikajících mezi aktéry cestovního ruchu v turisticky exponované oblasti Jeseníky vyplývá, že se zde uplatňuje předpoklad, podle kterého se u aktérů, kteří jsou si geograficky bližší, objevuje intenzivnější propojení. Při modelování sítě aktérů s využitím silového algoritmu ForceAltlas 2, kdy jsou k sobě přitahováni ti aktéři, mezi nimiž existují interakce, byla prokázána větší propojenost aktérů pocházejících ze stejných okresů v rámci destinace. Taktéž lze zpozorovat, že v oblastech, v nichž je větší předpoklad pro rozvoj cestovního ruchu, jsou interakce mezi aktéry častější.
Czech name
Úroveň interakcí mezi aktéry v destinaci: geografická blízkost jako hnací síla?
Czech description
Destinace cestovního ruchu bývá definována jako geografický prostor, který si návštěvník vybírá jako svůj cíl cesty. Kromě pojetí destinace jako určitého prostoru existují k vymezení destinace ještě další přístupy, kdy je destinace považována za komplexní produkt, složitý socioekonomický systém nebo síť složenou z aktérů, mezi kterými existují formální i neformální vazby. Současné výzkumy tak často vycházejí z pojetí destinace coby komplexního systému, v němž dochází ke vzájemným interakcím mezi aktéry cestovního ruchu. Z toho důvodu má hodnocení interakcí zejména socioekonomický charakter. Problematika vzhledem k některým externím vlivům, ovlivňujícím chování aktérů, však vyžaduje i prostorovou perspektivou. Z analýzy kooperativních vazeb a interakcí vznikajících mezi aktéry cestovního ruchu v turisticky exponované oblasti Jeseníky vyplývá, že se zde uplatňuje předpoklad, podle kterého se u aktérů, kteří jsou si geograficky bližší, objevuje intenzivnější propojení. Při modelování sítě aktérů s využitím silového algoritmu ForceAltlas 2, kdy jsou k sobě přitahováni ti aktéři, mezi nimiž existují interakce, byla prokázána větší propojenost aktérů pocházejících ze stejných okresů v rámci destinace. Taktéž lze zpozorovat, že v oblastech, v nichž je větší předpoklad pro rozvoj cestovního ruchu, jsou interakce mezi aktéry častější.
Classification
Type
O - Miscellaneous
CEP classification
—
OECD FORD branch
50701 - Cultural and economic geography
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů