Summary research report of the economic model of the impact of (new) accessibility on labour markets
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F21%3A00119929" target="_blank" >RIV/00216224:14560/21:00119929 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Souhrnná výzkumná zpráva projektu ekonomický model dopadů (nové) dostupnosti na pracovní trhy
Original language description
Výzkumná zpráva shrnuje výsledky hodnocení potenciálních dopadů plánovaných tras vysokorychlostních železnic/VRT či rychlých spojení/RS v České republice na pracovní mobilitu obyvatelstva, socioekonomický rozvoj regionů (včetně mezinárodních relací) a jeho udržitelnost. Pro řešení prvního tématu byl využit koncept mezní míry mobility výrobních zdrojů reflektující poměr mezi zvýšením příjmů spojených s dojížděním do zaměstnání a nákladů na dojíždění. Zpracované variantní scénáře průměrné rychlosti VRT/RS a podílů nákladů ztraceného času na hrubé mzdě potvrzují vysokou atraktivitu Prahy s odstupem následované Brnem a Plzní a (relativně málo atraktivní) Ostravou. V tomto kontextu tak lze očekávat určité přerozdělení dopravního trhu ve prospěch RS jako moderního dopravního prostředku, jehož potenciální dopady na celkovou úroveň příslušné poptávky však nebudou mít zásadní charakter. Řešení druhého výzkumného tématu vychází z originální prakticky verifikované teorie regionálního a udržitelného rozvoje a v tomto kontextu zohledňuje kvalitu podnikatelského prostředí a na jejím základě konstituované systémy pólů a os rozvoje jako determinant potenciální role RS z hlediska stimulace socioekonomického rozvoje dotčených regionů. Nejsilnější stimulační účinky lze předpokládat v případě plánovaného rychlého spojení trasy RS 3 následované trasou RS 1 a naopak s nejslabšími účinky v případě „spojovací“ trasy RS 2. Třetím výzkumným tématem je percepce potenciálních dopadů RS na udržitelnost rozvoje na základě aplikace konceptu externalit, které jsou členěny na všeobecné externality (indukované provozem) a územně specifické externality (indukované lokalizací tras). Na základě provedených analýz je možné konstatovat, že z tohoto pohledu se jako „environmentálně nejvíce přátelská“ jeví trasy 3 a 2, za kterými s odstupem následují trasy 1 (nejhorší pozice z hlediska dopadů na krajinné prostředí) a 4 (nejhorší pozice z hlediska dopadů na urbanistické prostředí). Z celkového pohledu lze informace získané řešením projektu účelně využít pro co nejobjektivnější stanovení priorit a optimalizaci výstavby jednotlivých tras RS s důrazem na prevenci společensky málo přínosných či kontroverzních řešení.
Czech name
Souhrnná výzkumná zpráva projektu ekonomický model dopadů (nové) dostupnosti na pracovní trhy
Czech description
Výzkumná zpráva shrnuje výsledky hodnocení potenciálních dopadů plánovaných tras vysokorychlostních železnic/VRT či rychlých spojení/RS v České republice na pracovní mobilitu obyvatelstva, socioekonomický rozvoj regionů (včetně mezinárodních relací) a jeho udržitelnost. Pro řešení prvního tématu byl využit koncept mezní míry mobility výrobních zdrojů reflektující poměr mezi zvýšením příjmů spojených s dojížděním do zaměstnání a nákladů na dojíždění. Zpracované variantní scénáře průměrné rychlosti VRT/RS a podílů nákladů ztraceného času na hrubé mzdě potvrzují vysokou atraktivitu Prahy s odstupem následované Brnem a Plzní a (relativně málo atraktivní) Ostravou. V tomto kontextu tak lze očekávat určité přerozdělení dopravního trhu ve prospěch RS jako moderního dopravního prostředku, jehož potenciální dopady na celkovou úroveň příslušné poptávky však nebudou mít zásadní charakter. Řešení druhého výzkumného tématu vychází z originální prakticky verifikované teorie regionálního a udržitelného rozvoje a v tomto kontextu zohledňuje kvalitu podnikatelského prostředí a na jejím základě konstituované systémy pólů a os rozvoje jako determinant potenciální role RS z hlediska stimulace socioekonomického rozvoje dotčených regionů. Nejsilnější stimulační účinky lze předpokládat v případě plánovaného rychlého spojení trasy RS 3 následované trasou RS 1 a naopak s nejslabšími účinky v případě „spojovací“ trasy RS 2. Třetím výzkumným tématem je percepce potenciálních dopadů RS na udržitelnost rozvoje na základě aplikace konceptu externalit, které jsou členěny na všeobecné externality (indukované provozem) a územně specifické externality (indukované lokalizací tras). Na základě provedených analýz je možné konstatovat, že z tohoto pohledu se jako „environmentálně nejvíce přátelská“ jeví trasy 3 a 2, za kterými s odstupem následují trasy 1 (nejhorší pozice z hlediska dopadů na krajinné prostředí) a 4 (nejhorší pozice z hlediska dopadů na urbanistické prostředí). Z celkového pohledu lze informace získané řešením projektu účelně využít pro co nejobjektivnější stanovení priorit a optimalizaci výstavby jednotlivých tras RS s důrazem na prevenci společensky málo přínosných či kontroverzních řešení.
Classification
Type
V<sub>souhrn</sub> - Summary research report
CEP classification
—
OECD FORD branch
50702 - Urban studies (planning and development)
Result continuities
Project
<a href="/en/project/TL01000061" target="_blank" >TL01000061: Rapid services of metropolitan areas; economic models of effects of a (new) accessibility on labour market using Big data</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Number of pages
57
Place of publication
ČR
Publisher/client name
Vytiskla Masarykova univerzita a Univerzita Karlova pro potřeby Ministerstva dopravy ČR
Version
—