All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Decision-making process of tourism participants in the context of high-speed rail construction

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14560%2F21%3A00122617" target="_blank" >RIV/00216224:14560/21:00122617 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://www.uge.science.upjs.sk/konferencia-danisovce" target="_blank" >https://www.uge.science.upjs.sk/konferencia-danisovce</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Rozhodovací proces účastníků cestovního ruchu v kontextu výstavby vysokorychlostní železnice

  • Original language description

    Předmětem studia geografie cestovního ruchu je mimo jiné časoprostorové chování jedinců. Tato problematika je velmi úzce spojena se spotřebitelským chováním a rozhodovacím procesem, v jehož rámci si jedinec vyhledává informace, vyhodnocuje alternativy a následně realizuje své kupní rozhodnutí (Kotler a Keller 2013). V oblasti cestovního ruchu se uplatňuje řada modelů, které se týkají rozhodovacího procesu účastníků cestovního ruchu (Fletcher et al. 2018). Nedílnou součástí tohoto procesu je rozhodnutí o volbě dopravního prostředku, neboť doprava propojuje bydliště účastníků cestovního ruchu s destinací (Decrop a Snelders 2005). Výběr dopravního prostředku s sebou přitom nese řadu socioekonomických důsledků. Z toho důvodu se také výzkumné týmy Masarykovy univerzity zabývají spolu s projektovými partnery vlivy výstavby vysokorychlostní tratě (VRT) v České republice na rozvoj regionálních ekonomik. Pro zhodnocení potenciálu této alternativní přepravní možnosti je nutné poznat mobilitní chování populace. V kontextu cestovního ruchu to znamená zjistit, zda může existence VRT ovlivnit výběr destinace, posílit její atraktivitu a ovlivnit spotřební vzorce turistů. Cílem příspěvku je proto za účelem zhodnocení vlivu rozvoje vysokorychlostní železnice na funkčně-prostorový systém cestovního ruchu identifikovat faktory, které ovlivňují cestovní zvyklosti a rozhodovací proces účastníků cestovního ruchu při výběru destinace. Příspěvek vychází z šetření mobilitního chování, které na objednávku realizovala společnost AUGUR Consulting s.r.o. Šetření bylo zaměřeno na účastníky cestovního ruchu, kteří přijeli do Prahy, Brna a Ostravy, což jsou města, v nichž se předpokládá výstavba VRT. Šetření se zúčastnilo celkem 1 800 respondentů vybraných podle předem stanovených kvót. Hlubší dvourozměrná analýza prezentuje, jak se návštěvníci rozhodují především na základě sociodemografických faktorů. Z výsledků vyplývá, že VRT by využilo větší procento žen. Nejnižší ochota využití VRT je u skupiny respondentů z věkové kategorie 60+. Stejně tak je nižší ochota k výběru VRT u osob cestujících osobním automobilem, a to z důvodu pružnosti. S vyšší úsporou času roste potenciální ochota využití rychlovlaků. Zároveň s rostoucí cenou tato ochota klesá. Lepší časová dostupnost však nemá vliv na délku pobytu v destinaci.

  • Czech name

    Rozhodovací proces účastníků cestovního ruchu v kontextu výstavby vysokorychlostní železnice

  • Czech description

    Předmětem studia geografie cestovního ruchu je mimo jiné časoprostorové chování jedinců. Tato problematika je velmi úzce spojena se spotřebitelským chováním a rozhodovacím procesem, v jehož rámci si jedinec vyhledává informace, vyhodnocuje alternativy a následně realizuje své kupní rozhodnutí (Kotler a Keller 2013). V oblasti cestovního ruchu se uplatňuje řada modelů, které se týkají rozhodovacího procesu účastníků cestovního ruchu (Fletcher et al. 2018). Nedílnou součástí tohoto procesu je rozhodnutí o volbě dopravního prostředku, neboť doprava propojuje bydliště účastníků cestovního ruchu s destinací (Decrop a Snelders 2005). Výběr dopravního prostředku s sebou přitom nese řadu socioekonomických důsledků. Z toho důvodu se také výzkumné týmy Masarykovy univerzity zabývají spolu s projektovými partnery vlivy výstavby vysokorychlostní tratě (VRT) v České republice na rozvoj regionálních ekonomik. Pro zhodnocení potenciálu této alternativní přepravní možnosti je nutné poznat mobilitní chování populace. V kontextu cestovního ruchu to znamená zjistit, zda může existence VRT ovlivnit výběr destinace, posílit její atraktivitu a ovlivnit spotřební vzorce turistů. Cílem příspěvku je proto za účelem zhodnocení vlivu rozvoje vysokorychlostní železnice na funkčně-prostorový systém cestovního ruchu identifikovat faktory, které ovlivňují cestovní zvyklosti a rozhodovací proces účastníků cestovního ruchu při výběru destinace. Příspěvek vychází z šetření mobilitního chování, které na objednávku realizovala společnost AUGUR Consulting s.r.o. Šetření bylo zaměřeno na účastníky cestovního ruchu, kteří přijeli do Prahy, Brna a Ostravy, což jsou města, v nichž se předpokládá výstavba VRT. Šetření se zúčastnilo celkem 1 800 respondentů vybraných podle předem stanovených kvót. Hlubší dvourozměrná analýza prezentuje, jak se návštěvníci rozhodují především na základě sociodemografických faktorů. Z výsledků vyplývá, že VRT by využilo větší procento žen. Nejnižší ochota využití VRT je u skupiny respondentů z věkové kategorie 60+. Stejně tak je nižší ochota k výběru VRT u osob cestujících osobním automobilem, a to z důvodu pružnosti. S vyšší úsporou času roste potenciální ochota využití rychlovlaků. Zároveň s rostoucí cenou tato ochota klesá. Lepší časová dostupnost však nemá vliv na délku pobytu v destinaci.

Classification

  • Type

    O - Miscellaneous

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/EF16_026%2F0008430" target="_blank" >EF16_026/0008430: New Mobility - High-Speed Transport Systems and Transport-Related Human Behaviour</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů