All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Glass mosaics from the late 19th to the middle 20th century – a contribution to the artistic topography of Moravia

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F17%3A39910495" target="_blank" >RIV/00216275:25110/17:39910495 - isvavai.cz</a>

  • Alternative codes found

    RIV/60461373:22310/17:43913176

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Skleněné mozaiky od konce 19. do poloviny 20. století – příspěvek k umělecké topografii Moravy

  • Original language description

    Nejstarší skleněné mozaiky na Moravě najdeme až v samém závěru 19. století. Ačkoliv o jejich vzniku máme jen málo zpráv, můžeme si být téměř jisti, že byly importovány ze zavedené dílny Die Mosaikwerkstätte Albert Neuhauser z Wiltenu u Innsbrucku. Dvě moravské zakázky dodané firmou dotvořily barokní průčelí chrámových budov (Rajhrad, Tuřany). Rakouské importy mozaiky můžeme na Moravě sledovat i po roce 1900, jednalo se ale už o díla dodávaná z vídeňského uměleckého okruhu (Anton Hanak, Leopold Forstner). Klíčové postavení v produkci moravských mozaik v počátcích 20. století měla brněnská firma Benedikta Škardy. Podnik založený již v roce 1863 se specializoval především na skleněné výplně do kostelních interiérů a reprezentativních veřejných staveb, v portfoliu se však objevují i práce v mozaice z plochého a štípaného skla. Na původní tvorbu brněnských Škardových dílen navázalo několik nových podniků. Technika skleněné mozaiky pro ně byla jen doplňkem činnosti. Na Moravě najdeme i několik děl od zakladatele první české mozaikářské dílny Viktora Foerstera. Opakovaně jej zde zaměstnával klášter v Nové Říši. V mozaikách Foerster zpracovával své vlastní návrhy, i kartony jiných tvůrců. Řada děl vešla zejména z těsné spolupráce s benediktinem Pantaleonem Majorem, jehož návrhy Foerster využíval v mnoha variacích. Podle vlastního návrhu naopak autor tvořil na Hostýně. Na kompozici do průčelí zdejší poutní baziliky Foerster pracoval od roku 1911. Problematika výzkumu skleněné mozaiky na Moravě je teprve v zárodku. Už teď ale můžeme stanovit některá specifika, která se týkají především používaných technik a materiálů. Vzhledem k silné pozici vitrážistického podniku Benedikta Škardy se zde vyvinula specifická tradice mozaiky z plochého skla. Mozaiky ze štípaného materiálu byly na Moravě až do 50. let 20. století vytvářeny výhradně ze skla importovaného ze zahraničí.

  • Czech name

    Skleněné mozaiky od konce 19. do poloviny 20. století – příspěvek k umělecké topografii Moravy

  • Czech description

    Nejstarší skleněné mozaiky na Moravě najdeme až v samém závěru 19. století. Ačkoliv o jejich vzniku máme jen málo zpráv, můžeme si být téměř jisti, že byly importovány ze zavedené dílny Die Mosaikwerkstätte Albert Neuhauser z Wiltenu u Innsbrucku. Dvě moravské zakázky dodané firmou dotvořily barokní průčelí chrámových budov (Rajhrad, Tuřany). Rakouské importy mozaiky můžeme na Moravě sledovat i po roce 1900, jednalo se ale už o díla dodávaná z vídeňského uměleckého okruhu (Anton Hanak, Leopold Forstner). Klíčové postavení v produkci moravských mozaik v počátcích 20. století měla brněnská firma Benedikta Škardy. Podnik založený již v roce 1863 se specializoval především na skleněné výplně do kostelních interiérů a reprezentativních veřejných staveb, v portfoliu se však objevují i práce v mozaice z plochého a štípaného skla. Na původní tvorbu brněnských Škardových dílen navázalo několik nových podniků. Technika skleněné mozaiky pro ně byla jen doplňkem činnosti. Na Moravě najdeme i několik děl od zakladatele první české mozaikářské dílny Viktora Foerstera. Opakovaně jej zde zaměstnával klášter v Nové Říši. V mozaikách Foerster zpracovával své vlastní návrhy, i kartony jiných tvůrců. Řada děl vešla zejména z těsné spolupráce s benediktinem Pantaleonem Majorem, jehož návrhy Foerster využíval v mnoha variacích. Podle vlastního návrhu naopak autor tvořil na Hostýně. Na kompozici do průčelí zdejší poutní baziliky Foerster pracoval od roku 1911. Problematika výzkumu skleněné mozaiky na Moravě je teprve v zárodku. Už teď ale můžeme stanovit některá specifika, která se týkají především používaných technik a materiálů. Vzhledem k silné pozici vitrážistického podniku Benedikta Škardy se zde vyvinula specifická tradice mozaiky z plochého skla. Mozaiky ze štípaného materiálu byly na Moravě až do 50. let 20. století vytvářeny výhradně ze skla importovaného ze zahraničí.

Classification

  • Type

    J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/DG16P02M056" target="_blank" >DG16P02M056: Conservation of Glass and Stone Mosaics of the Czech Mosaics School</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2017

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Zprávy památkové péče (Journal of Historical Heritage Preservation)

  • ISSN

    1210-5538

  • e-ISSN

  • Volume of the periodical

    77

  • Issue of the periodical within the volume

    3

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    12

  • Pages from-to

    207-218

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database