Glass mosaics from the late 19th to the middle 20th century – a contribution to the artistic topography of Moravia
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F17%3A39910495" target="_blank" >RIV/00216275:25110/17:39910495 - isvavai.cz</a>
Alternative codes found
RIV/60461373:22310/17:43913176
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Skleněné mozaiky od konce 19. do poloviny 20. století – příspěvek k umělecké topografii Moravy
Original language description
Nejstarší skleněné mozaiky na Moravě najdeme až v samém závěru 19. století. Ačkoliv o jejich vzniku máme jen málo zpráv, můžeme si být téměř jisti, že byly importovány ze zavedené dílny Die Mosaikwerkstätte Albert Neuhauser z Wiltenu u Innsbrucku. Dvě moravské zakázky dodané firmou dotvořily barokní průčelí chrámových budov (Rajhrad, Tuřany). Rakouské importy mozaiky můžeme na Moravě sledovat i po roce 1900, jednalo se ale už o díla dodávaná z vídeňského uměleckého okruhu (Anton Hanak, Leopold Forstner). Klíčové postavení v produkci moravských mozaik v počátcích 20. století měla brněnská firma Benedikta Škardy. Podnik založený již v roce 1863 se specializoval především na skleněné výplně do kostelních interiérů a reprezentativních veřejných staveb, v portfoliu se však objevují i práce v mozaice z plochého a štípaného skla. Na původní tvorbu brněnských Škardových dílen navázalo několik nových podniků. Technika skleněné mozaiky pro ně byla jen doplňkem činnosti. Na Moravě najdeme i několik děl od zakladatele první české mozaikářské dílny Viktora Foerstera. Opakovaně jej zde zaměstnával klášter v Nové Říši. V mozaikách Foerster zpracovával své vlastní návrhy, i kartony jiných tvůrců. Řada děl vešla zejména z těsné spolupráce s benediktinem Pantaleonem Majorem, jehož návrhy Foerster využíval v mnoha variacích. Podle vlastního návrhu naopak autor tvořil na Hostýně. Na kompozici do průčelí zdejší poutní baziliky Foerster pracoval od roku 1911. Problematika výzkumu skleněné mozaiky na Moravě je teprve v zárodku. Už teď ale můžeme stanovit některá specifika, která se týkají především používaných technik a materiálů. Vzhledem k silné pozici vitrážistického podniku Benedikta Škardy se zde vyvinula specifická tradice mozaiky z plochého skla. Mozaiky ze štípaného materiálu byly na Moravě až do 50. let 20. století vytvářeny výhradně ze skla importovaného ze zahraničí.
Czech name
Skleněné mozaiky od konce 19. do poloviny 20. století – příspěvek k umělecké topografii Moravy
Czech description
Nejstarší skleněné mozaiky na Moravě najdeme až v samém závěru 19. století. Ačkoliv o jejich vzniku máme jen málo zpráv, můžeme si být téměř jisti, že byly importovány ze zavedené dílny Die Mosaikwerkstätte Albert Neuhauser z Wiltenu u Innsbrucku. Dvě moravské zakázky dodané firmou dotvořily barokní průčelí chrámových budov (Rajhrad, Tuřany). Rakouské importy mozaiky můžeme na Moravě sledovat i po roce 1900, jednalo se ale už o díla dodávaná z vídeňského uměleckého okruhu (Anton Hanak, Leopold Forstner). Klíčové postavení v produkci moravských mozaik v počátcích 20. století měla brněnská firma Benedikta Škardy. Podnik založený již v roce 1863 se specializoval především na skleněné výplně do kostelních interiérů a reprezentativních veřejných staveb, v portfoliu se však objevují i práce v mozaice z plochého a štípaného skla. Na původní tvorbu brněnských Škardových dílen navázalo několik nových podniků. Technika skleněné mozaiky pro ně byla jen doplňkem činnosti. Na Moravě najdeme i několik děl od zakladatele první české mozaikářské dílny Viktora Foerstera. Opakovaně jej zde zaměstnával klášter v Nové Říši. V mozaikách Foerster zpracovával své vlastní návrhy, i kartony jiných tvůrců. Řada děl vešla zejména z těsné spolupráce s benediktinem Pantaleonem Majorem, jehož návrhy Foerster využíval v mnoha variacích. Podle vlastního návrhu naopak autor tvořil na Hostýně. Na kompozici do průčelí zdejší poutní baziliky Foerster pracoval od roku 1911. Problematika výzkumu skleněné mozaiky na Moravě je teprve v zárodku. Už teď ale můžeme stanovit některá specifika, která se týkají především používaných technik a materiálů. Vzhledem k silné pozici vitrážistického podniku Benedikta Škardy se zde vyvinula specifická tradice mozaiky z plochého skla. Mozaiky ze štípaného materiálu byly na Moravě až do 50. let 20. století vytvářeny výhradně ze skla importovaného ze zahraničí.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG16P02M056" target="_blank" >DG16P02M056: Conservation of Glass and Stone Mosaics of the Czech Mosaics School</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2017
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Zprávy památkové péče (Journal of Historical Heritage Preservation)
ISSN
1210-5538
e-ISSN
—
Volume of the periodical
77
Issue of the periodical within the volume
3
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
12
Pages from-to
207-218
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—