Restoring the set of Ladislav Šaloun’s works from the GASK collection
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F18%3A39912706" target="_blank" >RIV/00216275:25110/18:39912706 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Restaurování souboru děl Ladislava Šalouna ze sbírek GASK
Original language description
Rozsáhlý soubor plastik zahrnuje především drobnější sochy, sochařské skici a návrhy na pomníky. Kromě několika mála objektů z kamene, bronzu a keramiky, jsou díla uchována převážně v pracovních materiálech, jako jsou sádra či nepálená hlína, které jsou velmi křehké, náročné na uchování a citlivé na mechanická poškození. Stav děl před restaurátorským zásahem dosvědčoval, že většina z nich byla v minulosti vystavena velkému namáhání vlivem nevhodného uložení a neodborných manipulací při transportech. Zmíněné mechanické a klimatické namáhání způsobovalo narušování či smývání povrchových úprav, poškození povrchu materiálu i vážné strukturální narušení, které v některých případech vedlo k rozpadu děl a ztrátám jejich částí. Historicky byly sádrové odlitky a hliněné modely vnímány jako čistě pracovní a sádra jako podřadný sochařský materiál, který slouží pouze jako dočasný prostředek pro uchování tvaru před převodem do finálního trvanlivého materiálu jako je kámen nebo bronz. Přitom právě v těchto pracovních materiálech je zachycen tvůrčí proces, zápas o hledání vhodné formy i obsahu, různé varianty a řešení daného zadání či vize. Na monumentálních pomnících a jejich převedení do finálního materiálu se podílí celá řada dalších osob a sochař v tomto procesu často zůstává v pozici autorského dozoru. Zatímco v podobě skic a modelů je většinou přímo otištěn autorův umělecký rukopis, ve finálních monumentálních realizacích jsou jemné nuance sochařského mistrovství mnohdy potlačeny řemeslným převodem. V současnosti se modely a pracovní odlitky vystavují podle stejných principů jako originály a také se věnuje zvýšená péče uchovávání těchto artefaktů, nesoucích stopy tvůrčího procesu.
Czech name
Restaurování souboru děl Ladislava Šalouna ze sbírek GASK
Czech description
Rozsáhlý soubor plastik zahrnuje především drobnější sochy, sochařské skici a návrhy na pomníky. Kromě několika mála objektů z kamene, bronzu a keramiky, jsou díla uchována převážně v pracovních materiálech, jako jsou sádra či nepálená hlína, které jsou velmi křehké, náročné na uchování a citlivé na mechanická poškození. Stav děl před restaurátorským zásahem dosvědčoval, že většina z nich byla v minulosti vystavena velkému namáhání vlivem nevhodného uložení a neodborných manipulací při transportech. Zmíněné mechanické a klimatické namáhání způsobovalo narušování či smývání povrchových úprav, poškození povrchu materiálu i vážné strukturální narušení, které v některých případech vedlo k rozpadu děl a ztrátám jejich částí. Historicky byly sádrové odlitky a hliněné modely vnímány jako čistě pracovní a sádra jako podřadný sochařský materiál, který slouží pouze jako dočasný prostředek pro uchování tvaru před převodem do finálního trvanlivého materiálu jako je kámen nebo bronz. Přitom právě v těchto pracovních materiálech je zachycen tvůrčí proces, zápas o hledání vhodné formy i obsahu, různé varianty a řešení daného zadání či vize. Na monumentálních pomnících a jejich převedení do finálního materiálu se podílí celá řada dalších osob a sochař v tomto procesu často zůstává v pozici autorského dozoru. Zatímco v podobě skic a modelů je většinou přímo otištěn autorův umělecký rukopis, ve finálních monumentálních realizacích jsou jemné nuance sochařského mistrovství mnohdy potlačeny řemeslným převodem. V současnosti se modely a pracovní odlitky vystavují podle stejných principů jako originály a také se věnuje zvýšená péče uchovávání těchto artefaktů, nesoucích stopy tvůrčího procesu.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
<a href="/en/project/DG16P02B052" target="_blank" >DG16P02B052: TRACES OF CREATION Saving the heritage of great sculptors of the first half of 20th century – Restoration and care for sculptural monuments made of plaster</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2018
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Šaloun : dotek osudu = Šaloun : the touch of fate
ISBN
978-80-7056-179-9
Number of pages of the result
22
Pages from-to
68-91
Number of pages of the book
257
Publisher name
Galerie Středočeského kraje
Place of publication
Kutná Hora
UT code for WoS chapter
—