All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Restoring the set of Ladislav Šaloun’s works from the GASK collection

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F18%3A39912706" target="_blank" >RIV/00216275:25110/18:39912706 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Restaurování souboru děl Ladislava Šalouna ze sbírek GASK

  • Original language description

    Rozsáhlý soubor plastik zahrnuje především drobnější sochy, sochařské skici a návrhy na pomníky. Kromě několika mála objektů z kamene, bronzu a keramiky, jsou díla uchována převážně v pracovních materiálech, jako jsou sádra či nepálená hlína, které jsou velmi křehké, náročné na uchování a citlivé na mechanická poškození. Stav děl před restaurátorským zásahem dosvědčoval, že většina z nich byla v minulosti vystavena velkému namáhání vlivem nevhodného uložení a neodborných manipulací při transportech. Zmíněné mechanické a klimatické namáhání způsobovalo narušování či smývání povrchových úprav, poškození povrchu materiálu i vážné strukturální narušení, které v některých případech vedlo k rozpadu děl a ztrátám jejich částí. Historicky byly sádrové odlitky a hliněné modely vnímány jako čistě pracovní a sádra jako podřadný sochařský materiál, který slouží pouze jako dočasný prostředek pro uchování tvaru před převodem do finálního trvanlivého materiálu jako je kámen nebo bronz. Přitom právě v těchto pracovních materiálech je zachycen tvůrčí proces, zápas o hledání vhodné formy i obsahu, různé varianty a řešení daného zadání či vize. Na monumentálních pomnících a jejich převedení do finálního materiálu se podílí celá řada dalších osob a sochař v tomto procesu často zůstává v pozici autorského dozoru. Zatímco v podobě skic a modelů je většinou přímo otištěn autorův umělecký rukopis, ve finálních monumentálních realizacích jsou jemné nuance sochařského mistrovství mnohdy potlačeny řemeslným převodem. V současnosti se modely a pracovní odlitky vystavují podle stejných principů jako originály a také se věnuje zvýšená péče uchovávání těchto artefaktů, nesoucích stopy tvůrčího procesu.

  • Czech name

    Restaurování souboru děl Ladislava Šalouna ze sbírek GASK

  • Czech description

    Rozsáhlý soubor plastik zahrnuje především drobnější sochy, sochařské skici a návrhy na pomníky. Kromě několika mála objektů z kamene, bronzu a keramiky, jsou díla uchována převážně v pracovních materiálech, jako jsou sádra či nepálená hlína, které jsou velmi křehké, náročné na uchování a citlivé na mechanická poškození. Stav děl před restaurátorským zásahem dosvědčoval, že většina z nich byla v minulosti vystavena velkému namáhání vlivem nevhodného uložení a neodborných manipulací při transportech. Zmíněné mechanické a klimatické namáhání způsobovalo narušování či smývání povrchových úprav, poškození povrchu materiálu i vážné strukturální narušení, které v některých případech vedlo k rozpadu děl a ztrátám jejich částí. Historicky byly sádrové odlitky a hliněné modely vnímány jako čistě pracovní a sádra jako podřadný sochařský materiál, který slouží pouze jako dočasný prostředek pro uchování tvaru před převodem do finálního trvanlivého materiálu jako je kámen nebo bronz. Přitom právě v těchto pracovních materiálech je zachycen tvůrčí proces, zápas o hledání vhodné formy i obsahu, různé varianty a řešení daného zadání či vize. Na monumentálních pomnících a jejich převedení do finálního materiálu se podílí celá řada dalších osob a sochař v tomto procesu často zůstává v pozici autorského dozoru. Zatímco v podobě skic a modelů je většinou přímo otištěn autorův umělecký rukopis, ve finálních monumentálních realizacích jsou jemné nuance sochařského mistrovství mnohdy potlačeny řemeslným převodem. V současnosti se modely a pracovní odlitky vystavují podle stejných principů jako originály a také se věnuje zvýšená péče uchovávání těchto artefaktů, nesoucích stopy tvůrčího procesu.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60401 - Arts, Art history

Result continuities

  • Project

    <a href="/en/project/DG16P02B052" target="_blank" >DG16P02B052: TRACES OF CREATION Saving the heritage of great sculptors of the first half of 20th century – Restoration and care for sculptural monuments made of plaster</a><br>

  • Continuities

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Others

  • Publication year

    2018

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Šaloun : dotek osudu = Šaloun : the touch of fate

  • ISBN

    978-80-7056-179-9

  • Number of pages of the result

    22

  • Pages from-to

    68-91

  • Number of pages of the book

    257

  • Publisher name

    Galerie Středočeského kraje

  • Place of publication

    Kutná Hora

  • UT code for WoS chapter