Technical photography for examination of works of art. Experimental set-up, image capturing and post-processing - ultraviolet and infrared reflected photography, false colours images
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25110%2F21%3A39919491" target="_blank" >RIV/00216275:25110/21:39919491 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://www.e-monumentica.cz/cislo/1_2021#id95" target="_blank" >https://www.e-monumentica.cz/cislo/1_2021#id95</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Možnosti technické fotografie pořízené upraveným digitálním fotoaparátem při průzkumu uměleckých děl. Průběh fotografování, postprodukce – ultrafialová a infračervená fotografie, falešné barvy
Original language description
Infračervená (IRR) a ultrafialová (UVR) fotografie jsou dostupnými zobrazovacími metodami, protože je lze podobně jako některé další širokospektrální techniky pořídit pomocí upraveného digitálního fotoaparátu s vhodným příslušenstvím. Podobně je tomu s ultrafialovou a infračervenou fotografií v tzv. falešných barvách (UVRFC, IRRFC), které se získávají úpravami širokospektrálních snímků a jejich vzájemnou kombinací v počítačových programech. Cílem jejich tvorby je zlepšení čitelnosti nebo zvýraznění a zviditelnění různých jevů oproti původním snímkům. Předkládaný text představuje navazující část rozsáhlejší studie zaměřené na současné možnosti technické fotografie. Jsou zde přiblíženy základní aspekty pořizování technické fotografie v restaurátorské praxi, zahrnující průběh snímání a principy kalibrace, případně základní možnosti jejich standardizace. Experimentální část je potom přednostně zaměřena na ultrafialovou a infračervenou fotografii, jejich kalibraci a procesy postprodukce. V závěru jsou podrobně popsány způsoby tvorby UV a IR snímků ve falešných barvách založené na běžném neboli „klasickém“ postupu v komerčně dostupné aplikaci Adobe Photoshop.
Czech name
Možnosti technické fotografie pořízené upraveným digitálním fotoaparátem při průzkumu uměleckých děl. Průběh fotografování, postprodukce – ultrafialová a infračervená fotografie, falešné barvy
Czech description
Infračervená (IRR) a ultrafialová (UVR) fotografie jsou dostupnými zobrazovacími metodami, protože je lze podobně jako některé další širokospektrální techniky pořídit pomocí upraveného digitálního fotoaparátu s vhodným příslušenstvím. Podobně je tomu s ultrafialovou a infračervenou fotografií v tzv. falešných barvách (UVRFC, IRRFC), které se získávají úpravami širokospektrálních snímků a jejich vzájemnou kombinací v počítačových programech. Cílem jejich tvorby je zlepšení čitelnosti nebo zvýraznění a zviditelnění různých jevů oproti původním snímkům. Předkládaný text představuje navazující část rozsáhlejší studie zaměřené na současné možnosti technické fotografie. Jsou zde přiblíženy základní aspekty pořizování technické fotografie v restaurátorské praxi, zahrnující průběh snímání a principy kalibrace, případně základní možnosti jejich standardizace. Experimentální část je potom přednostně zaměřena na ultrafialovou a infračervenou fotografii, jejich kalibraci a procesy postprodukce. V závěru jsou podrobně popsány způsoby tvorby UV a IR snímků ve falešných barvách založené na běžném neboli „klasickém“ postupu v komerčně dostupné aplikaci Adobe Photoshop.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60401 - Arts, Art history
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
e-Monumentica
ISSN
1805-1944
e-ISSN
1805-1944
Volume of the periodical
IX
Issue of the periodical within the volume
1
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
21
Pages from-to
43-63
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—