Literary Childhoods: Growing up in British and American Literature
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F08%3A00008152" target="_blank" >RIV/00216275:25210/08:00008152 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
angličtina
Original language name
Literary Childhoods: Growing up in British and American Literature
Original language description
Long gone is the time when studying childhood was seen as a marginal subject for serious scholarly research; on the contrary, there is a growing interest in the phenomenon of childhood in cultural and literary studies. Covering a wide range of themes aswell as possible approaches to the ways childhood and coming of age are represented in British and American literature, Literary Childhoods is a contribution to this current debate. While the focus of the essays moves between two centuries and two countries, they are intrinsically linked by a shared point of view as they explore how different authors and literary texts depict childhood and the process of growing up, what images, stereotypes, cultural assumptions as well as literary means are used for the purpose, and how the figure of a child can be used as a literary device.
Czech name
Literární dětství: dětství a dospívání v britské a americké literatuře
Czech description
Podobně jako historiografie prožívá od šedesátých let minulého století jistý příklon k dějinám každodennosti, jsme i v kulturních a literárních studiích svědky vzrůstajícího odborného zájmu o fenomén dětství a dospívání. Kniha autorského kolektivu uvádítéma dítěte a dětství a jeho literárního zpracování v britské a americké próze do našeho prostředí, poukazuje na jeho zajímavost a komplexnost a umožňuje nahlédnout do tematické a metodické šíře, kterou studium dětství a jeho literárního obrazu přináší.Literary Chidlhoods (Literární dětství) zahrnuje téměř dvě století literární historie, a přes odlišnost témat spojuje jednotlivé kapitoly společný úhel pohledu ? totiž snaha analyzovat, jak různí autoři a různé literární texty zachycují dětství a dospívání, jaké představy, předpoklady, stereotypy, inovativní obrazy, stejně jako literární postupy a prostředky k tomu využívají, a jak může být postava dítěte použita jako literární prostředek sám o sobě.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
AJ - Literature, mass media, audio-visual activities
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
<a href="/en/project/GA405%2F07%2F0151" target="_blank" >GA405/07/0151: Childhood in American fiction</a><br>
Continuities
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Others
Publication year
2008
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7395-091-0
Number of pages
176
Publisher name
Univerzita Pardubice, Pavel Mervart
Place of publication
Pardubice, Červený Kostelec
UT code for WoS book
—