The Harmony of Music and the Word as a Natural Part of a Person's Inner Harmonic Life in the Concept of John Amos Comenius
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F14%3A39898599" target="_blank" >RIV/00216275:25210/14:39898599 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Soulad hudby a slova jako přirozená součást vnitřního harmonického života člověka v pojetí Jana Amose Komenského
Original language description
Kapitola si klade za cíl poukázat na ne příliš často zmiňovaný význam Komenského pro pojetí hudby jako prostředku k dosažení vnitřní harmonizace člověka. Komenský dává přednost hudbě vokální, jejíž nedílnou součástí je vazba textu a melodie. Klade důrazna přirozené a citlivé spojení slov a hudby na základě logického rytmicko-melodického principu tak, aby text a melodie byly v souladu jak z hlediska obsahu (smyslu), tak i z hlediska formy (jazykových a hudebních prostředků). Nejobsáhlejším souborem hymnografické činnosti Komenského je jeho Kancionál, který byl vydán r. 1659 v Amsterodamu. Kancionál vybavil obšírnou a velmi podrobnou čtyřdílnou předmluvou, v níž věnoval pozornost dějinám a problematice duchovní písně, její poetice a způsobu její interpretace. Duchovní píseň považuje za projev náboženského citu i prostředek pro pozvednutí zpěvnosti lidu. Ve slově umocněném hudbou vidí zdroj vnitřní duchovní síly. Řád hudby úzce spojuje s řádem a harmonií celého světa.
Czech name
Soulad hudby a slova jako přirozená součást vnitřního harmonického života člověka v pojetí Jana Amose Komenského
Czech description
Kapitola si klade za cíl poukázat na ne příliš často zmiňovaný význam Komenského pro pojetí hudby jako prostředku k dosažení vnitřní harmonizace člověka. Komenský dává přednost hudbě vokální, jejíž nedílnou součástí je vazba textu a melodie. Klade důrazna přirozené a citlivé spojení slov a hudby na základě logického rytmicko-melodického principu tak, aby text a melodie byly v souladu jak z hlediska obsahu (smyslu), tak i z hlediska formy (jazykových a hudebních prostředků). Nejobsáhlejším souborem hymnografické činnosti Komenského je jeho Kancionál, který byl vydán r. 1659 v Amsterodamu. Kancionál vybavil obšírnou a velmi podrobnou čtyřdílnou předmluvou, v níž věnoval pozornost dějinám a problematice duchovní písně, její poetice a způsobu její interpretace. Duchovní píseň považuje za projev náboženského citu i prostředek pro pozvednutí zpěvnosti lidu. Ve slově umocněném hudbou vidí zdroj vnitřní duchovní síly. Řád hudby úzce spojuje s řádem a harmonií celého světa.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
AL - Art, architecture, cultural heritage
OECD FORD branch
—
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2014
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Idea harmonie v díle Jana Amose Komenského
ISBN
978-80-7465-093-2
Number of pages of the result
10
Pages from-to
125-134
Number of pages of the book
255
Publisher name
Pavel Mervart
Place of publication
Červený Kostelec
UT code for WoS chapter
—