All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

The Harmony of Music and the Word as a Natural Part of a Person's Inner Harmonic Life in the Concept of John Amos Comenius

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F14%3A39898599" target="_blank" >RIV/00216275:25210/14:39898599 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Soulad hudby a slova jako přirozená součást vnitřního harmonického života člověka v pojetí Jana Amose Komenského

  • Original language description

    Kapitola si klade za cíl poukázat na ne příliš často zmiňovaný význam Komenského pro pojetí hudby jako prostředku k dosažení vnitřní harmonizace člověka. Komenský dává přednost hudbě vokální, jejíž nedílnou součástí je vazba textu a melodie. Klade důrazna přirozené a citlivé spojení slov a hudby na základě logického rytmicko-melodického principu tak, aby text a melodie byly v souladu jak z hlediska obsahu (smyslu), tak i z hlediska formy (jazykových a hudebních prostředků). Nejobsáhlejším souborem hymnografické činnosti Komenského je jeho Kancionál, který byl vydán r. 1659 v Amsterodamu. Kancionál vybavil obšírnou a velmi podrobnou čtyřdílnou předmluvou, v níž věnoval pozornost dějinám a problematice duchovní písně, její poetice a způsobu její interpretace. Duchovní píseň považuje za projev náboženského citu i prostředek pro pozvednutí zpěvnosti lidu. Ve slově umocněném hudbou vidí zdroj vnitřní duchovní síly. Řád hudby úzce spojuje s řádem a harmonií celého světa.

  • Czech name

    Soulad hudby a slova jako přirozená součást vnitřního harmonického života člověka v pojetí Jana Amose Komenského

  • Czech description

    Kapitola si klade za cíl poukázat na ne příliš často zmiňovaný význam Komenského pro pojetí hudby jako prostředku k dosažení vnitřní harmonizace člověka. Komenský dává přednost hudbě vokální, jejíž nedílnou součástí je vazba textu a melodie. Klade důrazna přirozené a citlivé spojení slov a hudby na základě logického rytmicko-melodického principu tak, aby text a melodie byly v souladu jak z hlediska obsahu (smyslu), tak i z hlediska formy (jazykových a hudebních prostředků). Nejobsáhlejším souborem hymnografické činnosti Komenského je jeho Kancionál, který byl vydán r. 1659 v Amsterodamu. Kancionál vybavil obšírnou a velmi podrobnou čtyřdílnou předmluvou, v níž věnoval pozornost dějinám a problematice duchovní písně, její poetice a způsobu její interpretace. Duchovní píseň považuje za projev náboženského citu i prostředek pro pozvednutí zpěvnosti lidu. Ve slově umocněném hudbou vidí zdroj vnitřní duchovní síly. Řád hudby úzce spojuje s řádem a harmonií celého světa.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

    AL - Art, architecture, cultural heritage

  • OECD FORD branch

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2014

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Idea harmonie v díle Jana Amose Komenského

  • ISBN

    978-80-7465-093-2

  • Number of pages of the result

    10

  • Pages from-to

    125-134

  • Number of pages of the book

    255

  • Publisher name

    Pavel Mervart

  • Place of publication

    Červený Kostelec

  • UT code for WoS chapter