All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Educating Philosophy

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F21%3A39918174" target="_blank" >RIV/00216275:25210/21:39918174 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Filosofická výchova

  • Original language description

    V příspěvku si kladu otázku, k čemu je výuka filosofie, zejména pak na středních školách (gymnáziích). Nejprve si ujasňuji, co by mělo být vyučováno (vedení k autonomii a k myšlení a řeči coby morální záležitosti) – a to i vzhledem k situaci, v níž se dnes nacházíme (postliberální demokracie, informační a spotřební společnost). Z určení podstaty filosofické výchovy pak vyvozuji závěry o jejích formách a cílech (nikoli prostý výklad dějin a nauk, ale vzbuzování životního elánu a zájmu o ideje a hodnoty). Dále ukazuji, jak fakt, že naše krize (demokracie je permanentní krize) spočívá v chybějícím hlubším či celkovějším hodnotovém rozvrhu, výuku filosofie váže k teorii a interpretaci života a jeho smyslu. Výuku filosofie proto nelze instrumentalizovat a podřizovat čemukoliv dalšímu. Jedna hodnotově-orientační báze nám nicméně k dispozici stále je – a sice věda, respektive étos univerzit, kde se věda pěstuje. Tento étos má podle mnohých potenciál tvořit či zakládat étos celé demokratické společnosti. V druhé části tedy ještě krátce představuji charakter univerzit coby možné podloží filosofické výchovy na školách středních.

  • Czech name

    Filosofická výchova

  • Czech description

    V příspěvku si kladu otázku, k čemu je výuka filosofie, zejména pak na středních školách (gymnáziích). Nejprve si ujasňuji, co by mělo být vyučováno (vedení k autonomii a k myšlení a řeči coby morální záležitosti) – a to i vzhledem k situaci, v níž se dnes nacházíme (postliberální demokracie, informační a spotřební společnost). Z určení podstaty filosofické výchovy pak vyvozuji závěry o jejích formách a cílech (nikoli prostý výklad dějin a nauk, ale vzbuzování životního elánu a zájmu o ideje a hodnoty). Dále ukazuji, jak fakt, že naše krize (demokracie je permanentní krize) spočívá v chybějícím hlubším či celkovějším hodnotovém rozvrhu, výuku filosofie váže k teorii a interpretaci života a jeho smyslu. Výuku filosofie proto nelze instrumentalizovat a podřizovat čemukoliv dalšímu. Jedna hodnotově-orientační báze nám nicméně k dispozici stále je – a sice věda, respektive étos univerzit, kde se věda pěstuje. Tento étos má podle mnohých potenciál tvořit či zakládat étos celé demokratické společnosti. V druhé části tedy ještě krátce představuji charakter univerzit coby možné podloží filosofické výchovy na školách středních.

Classification

  • Type

    C - Chapter in a specialist book

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Others

  • Publication year

    2021

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Book/collection name

    Mosty a řeka : sborník Jiřímu Michálkovi k 80. narozeninám

  • ISBN

    978-80-7465-464-0

  • Number of pages of the result

    21

  • Pages from-to

    167-187

  • Number of pages of the book

    686

  • Publisher name

    Pavel Mervart

  • Place of publication

    Červený Kostelec

  • UT code for WoS chapter