Educating Philosophy
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F21%3A39918174" target="_blank" >RIV/00216275:25210/21:39918174 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Filosofická výchova
Original language description
V příspěvku si kladu otázku, k čemu je výuka filosofie, zejména pak na středních školách (gymnáziích). Nejprve si ujasňuji, co by mělo být vyučováno (vedení k autonomii a k myšlení a řeči coby morální záležitosti) – a to i vzhledem k situaci, v níž se dnes nacházíme (postliberální demokracie, informační a spotřební společnost). Z určení podstaty filosofické výchovy pak vyvozuji závěry o jejích formách a cílech (nikoli prostý výklad dějin a nauk, ale vzbuzování životního elánu a zájmu o ideje a hodnoty). Dále ukazuji, jak fakt, že naše krize (demokracie je permanentní krize) spočívá v chybějícím hlubším či celkovějším hodnotovém rozvrhu, výuku filosofie váže k teorii a interpretaci života a jeho smyslu. Výuku filosofie proto nelze instrumentalizovat a podřizovat čemukoliv dalšímu. Jedna hodnotově-orientační báze nám nicméně k dispozici stále je – a sice věda, respektive étos univerzit, kde se věda pěstuje. Tento étos má podle mnohých potenciál tvořit či zakládat étos celé demokratické společnosti. V druhé části tedy ještě krátce představuji charakter univerzit coby možné podloží filosofické výchovy na školách středních.
Czech name
Filosofická výchova
Czech description
V příspěvku si kladu otázku, k čemu je výuka filosofie, zejména pak na středních školách (gymnáziích). Nejprve si ujasňuji, co by mělo být vyučováno (vedení k autonomii a k myšlení a řeči coby morální záležitosti) – a to i vzhledem k situaci, v níž se dnes nacházíme (postliberální demokracie, informační a spotřební společnost). Z určení podstaty filosofické výchovy pak vyvozuji závěry o jejích formách a cílech (nikoli prostý výklad dějin a nauk, ale vzbuzování životního elánu a zájmu o ideje a hodnoty). Dále ukazuji, jak fakt, že naše krize (demokracie je permanentní krize) spočívá v chybějícím hlubším či celkovějším hodnotovém rozvrhu, výuku filosofie váže k teorii a interpretaci života a jeho smyslu. Výuku filosofie proto nelze instrumentalizovat a podřizovat čemukoliv dalšímu. Jedna hodnotově-orientační báze nám nicméně k dispozici stále je – a sice věda, respektive étos univerzit, kde se věda pěstuje. Tento étos má podle mnohých potenciál tvořit či zakládat étos celé demokratické společnosti. V druhé části tedy ještě krátce představuji charakter univerzit coby možné podloží filosofické výchovy na školách středních.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Mosty a řeka : sborník Jiřímu Michálkovi k 80. narozeninám
ISBN
978-80-7465-464-0
Number of pages of the result
21
Pages from-to
167-187
Number of pages of the book
686
Publisher name
Pavel Mervart
Place of publication
Červený Kostelec
UT code for WoS chapter
—