Color shines and wants only to shine: Color in Heidegger’s The Origin of the Work of Art
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F21%3A39918704" target="_blank" >RIV/00216275:25210/21:39918704 - isvavai.cz</a>
Result on the web
<a href="https://kfi.zcu.cz/veda-a-vyzkum/kudej/" target="_blank" >https://kfi.zcu.cz/veda-a-vyzkum/kudej/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Barva září a chce jen zářit. Barva v Heideggerově Původu uměleckého díla.
Original language description
Martin Heidegger v pojednání Původ uměleckého díla (prvně vydáno v roce 1950) tvrdí, že „barva září a chce jen zářit“. Tomuto tvrzení se však dále nevěnuje a explicitně nevykládá, co jím míní. Cílem tohoto textu je zmíněné tvrzení interpretovat, k čemuž je nejprve zapotřebí objasnit, jak barvě v Původu uměleckého díla rozumět, protože se zdá zřejmé, že barva v Heideggerově textu neoznačuje umělcem používaný materiál. Ve spojitosti s barvou je následně vyloženo dění, k němuž v malbě dochází. V této souvislosti se autor zaměřuje především na dva bytostné tahy uměleckého díla (ustavování světa a vtahování země) a pravdu jakožto neskrytost, která je pro Heideggerovo pojetí uměleckého díla zcela klíčová. Zjištěné skutečnosti poskytují základ pro závěrečnou část textu, která je věnována interpretaci Hedeiggerova tvrzení, přičemž je odhaleno, že záře barvy nemá nic společného s viditelnou změnou barvy.
Czech name
Barva září a chce jen zářit. Barva v Heideggerově Původu uměleckého díla.
Czech description
Martin Heidegger v pojednání Původ uměleckého díla (prvně vydáno v roce 1950) tvrdí, že „barva září a chce jen zářit“. Tomuto tvrzení se však dále nevěnuje a explicitně nevykládá, co jím míní. Cílem tohoto textu je zmíněné tvrzení interpretovat, k čemuž je nejprve zapotřebí objasnit, jak barvě v Původu uměleckého díla rozumět, protože se zdá zřejmé, že barva v Heideggerově textu neoznačuje umělcem používaný materiál. Ve spojitosti s barvou je následně vyloženo dění, k němuž v malbě dochází. V této souvislosti se autor zaměřuje především na dva bytostné tahy uměleckého díla (ustavování světa a vtahování země) a pravdu jakožto neskrytost, která je pro Heideggerovo pojetí uměleckého díla zcela klíčová. Zjištěné skutečnosti poskytují základ pro závěrečnou část textu, která je věnována interpretaci Hedeiggerova tvrzení, přičemž je odhaleno, že záře barvy nemá nic společného s viditelnou změnou barvy.
Classification
Type
J<sub>ost</sub> - Miscellaneous article in a specialist periodical
CEP classification
—
OECD FORD branch
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Result continuities
Project
—
Continuities
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Others
Publication year
2021
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Name of the periodical
Kuděj
ISSN
1211-8109
e-ISSN
—
Volume of the periodical
22
Issue of the periodical within the volume
2
Country of publishing house
CZ - CZECH REPUBLIC
Number of pages
11
Pages from-to
6-18
UT code for WoS article
—
EID of the result in the Scopus database
—