All

What are you looking for?

All
Projects
Results
Organizations

Quick search

  • Projects supported by TA ČR
  • Excellent projects
  • Projects with the highest public support
  • Current projects

Smart search

  • That is how I find a specific +word
  • That is how I leave the -word out of the results
  • “That is how I can find the whole phrase”

Do Brazilian Indigenous Peoples Have the Right to Kill their Children? Human Rights, Cultural Relativism, and the ‚Otherness‘ in Religious Studies

The result's identifiers

  • Result code in IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F24%3A39922195" target="_blank" >RIV/00216275:25210/24:39922195 - isvavai.cz</a>

  • Result on the web

    <a href="https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/Religio_32_2024_1_08.pdf" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/Religio_32_2024_1_08.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/Rel2024-37602" target="_blank" >10.5817/Rel2024-37602</a>

Alternative languages

  • Result language

    čeština

  • Original language name

    Mají brazilští domorodci právo zabíjet své děti? Lidská práva, kulturní relativismus a 'jinakost' v religionistice

  • Original language description

    Brazilské domorodé kultury a fenomén „domorodé infanticidy“ představují paradigmatický příklad zásadní výzvy pro obory, jako jsou religionistika a antropologie: Jak přistupovat k jinakosti? Po stručném nastínění překážek, s nimiž se setkáváme při konfrontaci infanticidy v kontextu lidských práv a kulturního relativismu, tento článek přesměruje symetrický přístup od těchto západních konstrukcí k interkulturnímu přesahu. Ukazuje, jak západní vědecký přístup podporuje budování ochranných kognitivních bariér mezi vědci a jinakostí. Při vizualizaci jinakosti se vzhledem k optické konzistenci vizuální kultury (Světlana Alpers, Bruno Latour) distancujeme, když konstruujeme pevný vzdálený úhel pohledu lineární perspektivy, z něhož může neměnný badatel pozorovat, přibližovat se a opouštět nezávislý a neměnný jev (William Ivins, Bruno Latour) nacházející se v kvalitativně stejném, ale vzdáleném prostoru a čase (Johannes Fabian). Různá hodnocení infanticidy ve vztahu k naší pomyslné vzdálenosti odhalují iluzornost takové reprezentace. Článek tak naznačuje, že pojem „hraniční objekt“ je vhodnější pro popis jevů náležejících více „společenstvím praxe“, která nedosahují interpretačního konsenzu (Susan Leigh Star, Zdeněk Konopásek). Tyto jevy vykazují interpretační flexibilitu, neboť každé „společenství praxe“ je vztahuje k různým referenčním rámcům; mají tendenci sloužit jako prostředek transformace, nikoliv předávání znalostí. Podobně v teorii rituálů Caroline Humphreyová a James Laidlaw ukazují, jak v „liturgických“ rituálech spoluurčování diachronními významy předávanými tradicí odděluje záměr od identity (rituálního) aktu, a oslabuje tak autorství aktéra rituálu. Tyto dva modely nám umožňují více se zaměřit na transformativní kvalitu interakce s kulturní jinakostí (Rita Laura Segato), což dokládají dlouhodobé pobyty v amazonském terénu zpochybňující identitu badatele (Daniel Everett). Při překrývání kulturních systémů vstupujeme do různorodých, kulturně utvářených, ale synchronních časových, prostorových a symbolických rámců jednání, k jejichž celku se nedokážeme vztahovat. Pro badatele, kteří se zabývají interpretací kultur, včetně těch zaniklých, je výzvou zažít rozpoznání jinakosti jako společné performativní jednání.

  • Czech name

    Mají brazilští domorodci právo zabíjet své děti? Lidská práva, kulturní relativismus a 'jinakost' v religionistice

  • Czech description

    Brazilské domorodé kultury a fenomén „domorodé infanticidy“ představují paradigmatický příklad zásadní výzvy pro obory, jako jsou religionistika a antropologie: Jak přistupovat k jinakosti? Po stručném nastínění překážek, s nimiž se setkáváme při konfrontaci infanticidy v kontextu lidských práv a kulturního relativismu, tento článek přesměruje symetrický přístup od těchto západních konstrukcí k interkulturnímu přesahu. Ukazuje, jak západní vědecký přístup podporuje budování ochranných kognitivních bariér mezi vědci a jinakostí. Při vizualizaci jinakosti se vzhledem k optické konzistenci vizuální kultury (Světlana Alpers, Bruno Latour) distancujeme, když konstruujeme pevný vzdálený úhel pohledu lineární perspektivy, z něhož může neměnný badatel pozorovat, přibližovat se a opouštět nezávislý a neměnný jev (William Ivins, Bruno Latour) nacházející se v kvalitativně stejném, ale vzdáleném prostoru a čase (Johannes Fabian). Různá hodnocení infanticidy ve vztahu k naší pomyslné vzdálenosti odhalují iluzornost takové reprezentace. Článek tak naznačuje, že pojem „hraniční objekt“ je vhodnější pro popis jevů náležejících více „společenstvím praxe“, která nedosahují interpretačního konsenzu (Susan Leigh Star, Zdeněk Konopásek). Tyto jevy vykazují interpretační flexibilitu, neboť každé „společenství praxe“ je vztahuje k různým referenčním rámcům; mají tendenci sloužit jako prostředek transformace, nikoliv předávání znalostí. Podobně v teorii rituálů Caroline Humphreyová a James Laidlaw ukazují, jak v „liturgických“ rituálech spoluurčování diachronními významy předávanými tradicí odděluje záměr od identity (rituálního) aktu, a oslabuje tak autorství aktéra rituálu. Tyto dva modely nám umožňují více se zaměřit na transformativní kvalitu interakce s kulturní jinakostí (Rita Laura Segato), což dokládají dlouhodobé pobyty v amazonském terénu zpochybňující identitu badatele (Daniel Everett). Při překrývání kulturních systémů vstupujeme do různorodých, kulturně utvářených, ale synchronních časových, prostorových a symbolických rámců jednání, k jejichž celku se nedokážeme vztahovat. Pro badatele, kteří se zabývají interpretací kultur, včetně těch zaniklých, je výzvou zažít rozpoznání jinakosti jako společné performativní jednání.

Classification

  • Type

    J<sub>SC</sub> - Article in a specialist periodical, which is included in the SCOPUS database

  • CEP classification

  • OECD FORD branch

    60304 - Religious studies

Result continuities

  • Project

  • Continuities

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Others

  • Publication year

    2024

  • Confidentiality

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Data specific for result type

  • Name of the periodical

    Religio : revue pro religionistiku

  • ISSN

    1210-3640

  • e-ISSN

    2336-4475

  • Volume of the periodical

    32

  • Issue of the periodical within the volume

    1

  • Country of publishing house

    CZ - CZECH REPUBLIC

  • Number of pages

    27

  • Pages from-to

    87-113

  • UT code for WoS article

  • EID of the result in the Scopus database

    2-s2.0-85197583588