The Ottoman Siege of Belgrade in the Summer of 1739 through the Eyes of Cultural History, Or the Ceremony that Never Happened
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25210%2F24%3A39922694" target="_blank" >RIV/00216275:25210/24:39922694 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
Osmanské obléhání Bělehradu v létě roku 1739 pohledem kulturních dějin aneb O ceremoniálu, který nebyl
Original language description
Opevnění (zejména tehdy moderní bastionové opevnění vybudované Rakušany) v čele s Bělehradem určovalo a utvářelo prostorové vztahy na balkánském válčišti. To znamená, že i zde, stejně jako v západní a střední Evropě, regulovaly taktiku a strategické pohyby armád, způsob myšlení a priority jejich velitelů a určovaly komunikační a vojenské priority. Byly také - zejména Bělehrad - symbolickým památníkem územní vlády. Jinými slovy, opevnění byla také důležitým referenčním rámcem pro danou oblast. Zde se tedy dostáváme spíše na pole kulturních než vojenských dějin, jejichž principy jsou však velmi inspirativní pro snahu pochopit balkánské bojiště, které leží na hraně dvou civilizačních a hodnotových okruhů. Dlouhodobé válečné dějiště na severozápadě Balkánu se vyznačovalo střetem a částečnou asimilací dvou odlišných vojenských kultur - osmanské a(západo)evropské - s odlišnými proměnnými vojenské cti a morálky a odlišným souborem nepsaných závazných pravidel chování. Právě perspektiva historické antropologie (zkoumající jednání, postoje a způsoby myšlení a vnímání historických aktérů), zaměřená na pevnostní válčení (zde konkrétně na osmanské obléhání Bělehradu v roce 1739), které i v tomto geografickém prostoru významně spoluutvářelo podobu vojenské mechaniky a tvář militarismu jako takového, může pomoci odhalit utváření a míjení dvou hodnotových systémů, dvou kulturně-civilizačních okruhů a jejich vojenských praktik. Analýza aktérské perspektivy očitého svědka bojů o Bělehrad naznačila, že Osmané byli schopni (alespoň částečně) přejímat evropskou techniku, například postup pravidelného obléhání bastionové pevnosti a snad i vojenské inženýrství. Nepochopili však (nebo nechtěli pochopit) zdvořilostní chování mezi vojáky, mezi vojáky a civilisty a mezi důstojníky-gentlemany, protože to bylo kulturně podmíněné a bylo velmi obtížné, ne-li nemožné, se mu přizpůsobit. V tomto ohledu docházelo k jasnému nepochopení předávaných kulturních kódů. Na druhou stranu Osmané velmi dobře chápali mocenskou symboliku bastionu a dokázali ji začlenit do svých performativních aktů vůči nepříteli. Proto je celkem nepřekvapivé, že se tolik nezabývali tím, jak dobýt tak symbolicky významnou pevnost, jakou byl Bělehrad, neboť úspěch jakýmikoli prostředky byl jejich prvořadým cílem.
Czech name
Osmanské obléhání Bělehradu v létě roku 1739 pohledem kulturních dějin aneb O ceremoniálu, který nebyl
Czech description
Opevnění (zejména tehdy moderní bastionové opevnění vybudované Rakušany) v čele s Bělehradem určovalo a utvářelo prostorové vztahy na balkánském válčišti. To znamená, že i zde, stejně jako v západní a střední Evropě, regulovaly taktiku a strategické pohyby armád, způsob myšlení a priority jejich velitelů a určovaly komunikační a vojenské priority. Byly také - zejména Bělehrad - symbolickým památníkem územní vlády. Jinými slovy, opevnění byla také důležitým referenčním rámcem pro danou oblast. Zde se tedy dostáváme spíše na pole kulturních než vojenských dějin, jejichž principy jsou však velmi inspirativní pro snahu pochopit balkánské bojiště, které leží na hraně dvou civilizačních a hodnotových okruhů. Dlouhodobé válečné dějiště na severozápadě Balkánu se vyznačovalo střetem a částečnou asimilací dvou odlišných vojenských kultur - osmanské a(západo)evropské - s odlišnými proměnnými vojenské cti a morálky a odlišným souborem nepsaných závazných pravidel chování. Právě perspektiva historické antropologie (zkoumající jednání, postoje a způsoby myšlení a vnímání historických aktérů), zaměřená na pevnostní válčení (zde konkrétně na osmanské obléhání Bělehradu v roce 1739), které i v tomto geografickém prostoru významně spoluutvářelo podobu vojenské mechaniky a tvář militarismu jako takového, může pomoci odhalit utváření a míjení dvou hodnotových systémů, dvou kulturně-civilizačních okruhů a jejich vojenských praktik. Analýza aktérské perspektivy očitého svědka bojů o Bělehrad naznačila, že Osmané byli schopni (alespoň částečně) přejímat evropskou techniku, například postup pravidelného obléhání bastionové pevnosti a snad i vojenské inženýrství. Nepochopili však (nebo nechtěli pochopit) zdvořilostní chování mezi vojáky, mezi vojáky a civilisty a mezi důstojníky-gentlemany, protože to bylo kulturně podmíněné a bylo velmi obtížné, ne-li nemožné, se mu přizpůsobit. V tomto ohledu docházelo k jasnému nepochopení předávaných kulturních kódů. Na druhou stranu Osmané velmi dobře chápali mocenskou symboliku bastionu a dokázali ji začlenit do svých performativních aktů vůči nepříteli. Proto je celkem nepřekvapivé, že se tolik nezabývali tím, jak dobýt tak symbolicky významnou pevnost, jakou byl Bělehrad, neboť úspěch jakýmikoli prostředky byl jejich prvořadým cílem.
Classification
Type
C - Chapter in a specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2024
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
Book/collection name
Živé pevnosti : města, lidé a opevnění v časech válečných, poválečných a v kulturní imaginaci
ISBN
978-80-7649-059-8
Number of pages of the result
28
Pages from-to
15-44
Number of pages of the book
340
Publisher name
Scriptorium
Place of publication
Praha
UT code for WoS chapter
—