Preferences of logistics services in supply chains with fast moving consumer goods
The result's identifiers
Result code in IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216275%3A25310%2F19%3A39914851" target="_blank" >RIV/00216275:25310/19:39914851 - isvavai.cz</a>
Result on the web
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternative languages
Result language
čeština
Original language name
PREFERENCE LOGISTICKÝCH SLUŽEB V DODAVATELSKÝCH SYSTÉMECH S RYCHLOOBRÁTKOVÝMI PRODUKTY
Original language description
Monografie se zabývá problematikou poskytování logistických služeb v dodavatelských systémech s rychloobrátkovými produkty. Jejím cílem bylo zhodnotit míru prosazení moderních trendů do požadavků českých odběratelů na typ poskytovaných služeb a jejich postoje k důležitosti spolupráce s dodavatelem při plánování a realizaci hmotných toků. Východiskem pro naplnění uvedeného cíle bylo vymezení pojmu logistické služby a sekundární analýza výsledků z předchozích výzkumů v oblasti důležitosti logistických služeb. Současně byly specifikovány nové trendy v řízení dodavatelských systémů. Jako hlavní trend byl identifikován rozvoj spolupráce s partnery v systému, která přispívá k implementaci moderních logistických technologií a principů environmentálního managementu. Jejich aplikace umožňuje razantně zvýšit logistickou výkonnost dodavatelských systémů. Míra prosazení moderních trendů byla posuzována na základě primárních výzkumů preferencí logistických služeb u 100 potravinářských podniků a 138 maloobchodních prodejen s rychloobrátkovým zbožím. Získaná data byla zpracována standardními statistickými metodami pro explorační a inferenční analýzu. Bylo zjištěno, že jako mnohem důležitější jsou vnímány služby poskytované při tradičních transakčních vztazích než služby vyžadující spolupráci. Nejžádanější je zajištění spolehlivé (úplné, bezchybné a včasné) dodávky, následované dobou vyřízení objednávky, a nakonec flexibilitou dodavatele při požadavcích na změnu v termínu dodání a v objednaném množství. V portfoliu služeb vyžadujících spolupráci byly zjištěny výrazné rozdíly v preferencích zákazníků. Z jejich analýzy vyplývá, že největší příležitost pro prosazení nových trendů je v případě dodávek do maloobchodních prodejen. Na základě explorační faktorové analýzy byly vymezeny tři základní oblasti spolupráce při plánování a realizaci hmotných toků – oblast výměny dat a informací, oblast řízení dopředných toků a oblast řízení zpětných toků. Potřeba zákazníků spolupracovat s dodavateli ve všech třech oblastech je závislá na jejich pozici v dodavatelském systému i velikosti jejich organizace. Tuto potřebu také ovlivňuje strategický význam nakupované položky v potravinářských podnicích a příslušnost prodejny k maloobchodnímu řetězci. Největší zájem o rozvoj spolupráce byl identifikován v distribuční části dodavatelských systémů. Jsou to právě řetězcové maloobchodní prodejny (zejména ty s větší prodejní plochou), které nejvíce preferují logistické služby vyžadující spolupráci, a to zejména v oblasti řízení dopředných a zpětných toků. Nejmenší zájem o rozvoj spolupráce mají malé organizace nebo výrobní podniky při nákupu strategicky nevýznamných položek. V těchto případech pravděpodobně zůstanou obchodní partneři u tradičních obchodních operací a ke zlepšování logistické výkonnosti bude docházet pouze pomalými krůčky a radikální posun nelze v nejbližších letech očekávat.
Czech name
PREFERENCE LOGISTICKÝCH SLUŽEB V DODAVATELSKÝCH SYSTÉMECH S RYCHLOOBRÁTKOVÝMI PRODUKTY
Czech description
Monografie se zabývá problematikou poskytování logistických služeb v dodavatelských systémech s rychloobrátkovými produkty. Jejím cílem bylo zhodnotit míru prosazení moderních trendů do požadavků českých odběratelů na typ poskytovaných služeb a jejich postoje k důležitosti spolupráce s dodavatelem při plánování a realizaci hmotných toků. Východiskem pro naplnění uvedeného cíle bylo vymezení pojmu logistické služby a sekundární analýza výsledků z předchozích výzkumů v oblasti důležitosti logistických služeb. Současně byly specifikovány nové trendy v řízení dodavatelských systémů. Jako hlavní trend byl identifikován rozvoj spolupráce s partnery v systému, která přispívá k implementaci moderních logistických technologií a principů environmentálního managementu. Jejich aplikace umožňuje razantně zvýšit logistickou výkonnost dodavatelských systémů. Míra prosazení moderních trendů byla posuzována na základě primárních výzkumů preferencí logistických služeb u 100 potravinářských podniků a 138 maloobchodních prodejen s rychloobrátkovým zbožím. Získaná data byla zpracována standardními statistickými metodami pro explorační a inferenční analýzu. Bylo zjištěno, že jako mnohem důležitější jsou vnímány služby poskytované při tradičních transakčních vztazích než služby vyžadující spolupráci. Nejžádanější je zajištění spolehlivé (úplné, bezchybné a včasné) dodávky, následované dobou vyřízení objednávky, a nakonec flexibilitou dodavatele při požadavcích na změnu v termínu dodání a v objednaném množství. V portfoliu služeb vyžadujících spolupráci byly zjištěny výrazné rozdíly v preferencích zákazníků. Z jejich analýzy vyplývá, že největší příležitost pro prosazení nových trendů je v případě dodávek do maloobchodních prodejen. Na základě explorační faktorové analýzy byly vymezeny tři základní oblasti spolupráce při plánování a realizaci hmotných toků – oblast výměny dat a informací, oblast řízení dopředných toků a oblast řízení zpětných toků. Potřeba zákazníků spolupracovat s dodavateli ve všech třech oblastech je závislá na jejich pozici v dodavatelském systému i velikosti jejich organizace. Tuto potřebu také ovlivňuje strategický význam nakupované položky v potravinářských podnicích a příslušnost prodejny k maloobchodnímu řetězci. Největší zájem o rozvoj spolupráce byl identifikován v distribuční části dodavatelských systémů. Jsou to právě řetězcové maloobchodní prodejny (zejména ty s větší prodejní plochou), které nejvíce preferují logistické služby vyžadující spolupráci, a to zejména v oblasti řízení dopředných a zpětných toků. Nejmenší zájem o rozvoj spolupráce mají malé organizace nebo výrobní podniky při nákupu strategicky nevýznamných položek. V těchto případech pravděpodobně zůstanou obchodní partneři u tradičních obchodních operací a ke zlepšování logistické výkonnosti bude docházet pouze pomalými krůčky a radikální posun nelze v nejbližších letech očekávat.
Classification
Type
B - Specialist book
CEP classification
—
OECD FORD branch
50204 - Business and management
Result continuities
Project
—
Continuities
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Others
Publication year
2019
Confidentiality
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Data specific for result type
ISBN
978-80-7560-265-7
Number of pages
112
Publisher name
Univerzita Pardubice
Place of publication
Pardubice
UT code for WoS book
—